کد خبر: ۱۴۲۳۴۸
تاریخ انتشار:۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان:
مدارس عشایری در برابر گردوخاک آمادگی ندارند
رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان اینکه مدارس عشایری برای حفاظت دانش‌آموزان در برابر وقوع پدیده گردوخاک مناسب نیستند، گفت: دانش‌آموزان عشایری نسبت به دانش‌آموزان برخوردار نیازهای بیشتری دارند که باید به آن‌ها توجه بیشتری شود
رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان اینکه مدارس عشایری برای حفاظت دانش‌آموزان در برابر وقوع پدیده گردوخاک مناسب نیستند، گفت: دانش‌آموزان عشایری نسبت به دانش‌آموزان برخوردار نیازهای بیشتری دارند که باید به آن‌ها توجه بیشتری شود.

حمید قنبری با اشاره به وضعیت مدارس و دانش‌آموزان عشایری در طوفان‌های اخیر گردوخاک استان اظهار کرد: فعالیت‌های جاری آموزش و پرورش در حوزه عشایر از سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان جدا نیست.

وی افزود: تقویم آموزشی ما در حوزه عشایر ناقص است؛ چراکه بخشی از این تاریخ مربوط به کوچ عشایر است و این تعطیلی‌های غیرمترقبه می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت و آموزش ما داشته باشد. تنها کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم آن است که معلمان در روزهای عادی تلاش کنند که این عقب‌ماندگی به‌وجود آمده برای دانش‌آموزان را برطرف کنند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: گردوخاک پدیده‌ای است که با سلامتی انسان ارتباط دارد. نمی‌شود بگوییم با ایثار و فداکاری در هوای آلوده دانش‌آموزان را به مدرسه بکشانیم و به آن‌ها درس دهیم. قطعاً سلامتی و بهداشت دانش‌آموزان مهم‌تر است. بخشی از آسیبی که دانش‌آموزان دیده‌اند، قابل جبران نیست چراکه فرآیند تعلیم و تربیت امری تدریجی است و نمی‌توان همه مطالب را به یک‌باره به دانش‌آموزان درس داد.

قنبری گفت: مدارس عشایری فضای استانداری ندارند و تعداد زیادی از دانش‌آموزان، در مدارس کانکسی در چادر یا در فضای آزاد تحصیل می‌کنند. این دانش‌آموزان تحمل و طاقت کمتری در این زمینه دارند، چراکه تحصیل در شرایط عادی در این مدارس نیز مشکل است.

وی افزود: هم‌اکنون 14 هزار دانش‌آموز در 14 منطقه عشایری و در قالب 600 مدرسه در استان مشغول به تحصیل هستند. گردوخاک موضوعی نیست که مربوط به امروز باشد و حل آن نیاز به یک اراده ملی و عزم همه دستگاه‌های اجرایی دارد. دانش‌آموزان عشایری به جهات مختلف نیازهای بیشتری نسبت به دانش‌آموزان برخوردار، دارند. امیدوارم کارهایی که برای دیگر دانش‌آموزان انجام می‌شود برای دانش‌آموزان عشایری نیز انجام شود.