کد خبر: ۱۴۷۵۱۳
تاریخ انتشار:۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
خبر خوش برای داوطلبان آزمون‌های استخدامی
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال بند هفت دفترچه آگهی استخدام مصوب معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، اعطای امتیاز ویژه به کارکنان غیر رسمی شاغل در دستگاه‌ها را خلاف قانون دانست
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال بند هفت دفترچه آگهی استخدام مصوب معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، اعطای امتیاز ویژه به کارکنان غیر رسمی شاغل در دستگاه‌ها را خلاف قانون دانست.

در بند هفتم دفترچه آگهی استخدام مصوب معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور آمده است: کارکنان غیر رسمی بومی شاغل در دستگاه‌های ذیربط به ازای هر سال سابقه خدمت مربوط و مشابه، از دو درصد و حداکثر 20 درصد کل امتیاز در هر یک از مراحل آزمون استخدامی به صورت جداگانه برخوردار خواهند شد.

این بند از دفترچه آگهی استخدام مورد اعتراض یکی از داوطلبان آزمون استخدامی استانداری زنجان قرار گرفته و شاکی با ارائه دادخواستی به دیوان عدالت اداری اعلام کرده است: این بند یک تبعیض ناروا و ظالمانه و بر خلاف بند 9 اصل سوم قانونی اساسی و ظلم به اقشار مظلوم جامعه است. این بند باعث شده به افراد خاص، هم در امتحان عمومی و هم مصاحبه، نمره اضافه داده شود و حق بقیه افراد جامعه ضایع و از این بین می‌رود.

شاکی در ادامه شکایت خود آورده است: از دیوان عدالت اداری تقاضا دارم بر اساس عدالت و قانون، این بند از آگهی استخدام‌های دولتی باطل و حذف و آزمون‌های عادلانه در جامعه حاکم شود. طبق ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری، بکارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی پس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور رسمی نشر آگهی می‌شود و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکان‌پذیر است.

در پاسخ به شکایت مذکور، رئیس امور حقوقی و قوانین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور اعلام کرده است: شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 27 دی سال 89 تصویب کرد تا به منظور فراهم کردن زمینه لازم برای بهره‌مندی از تجربیات و مهارت‌های مکتسبه کارکنان قراردادی که در دستگاه‌های اجرایی تجربیات مفید کسب کرده‌اند، به امتیاز مکتسبه آنان به ازای هر سال تجربه مربوط و مشابه در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، دو درصد و حداکثر تا 20 درصد کل امتیاز در هر یک از مراحل آزمون استخدامی به صورت جداگانه اضافه شود.

در ادامه دفاعیات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور آمده است: از آن جا که قید بند فوق در آگهی‌های استخدامی به استناد نامه مورخ 12 دی سال 89 امور دبیرخانه شوراهاست لذا چنانچه موضوع فوق مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی نیز قرار دارد، لازم است مراتب به امور مذکور منعکس تا در خصوص لغو یا استمرار تسهیلات مذکور برای شاغلین قراردادی در دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌گیری شود.

در نهایت، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، 15 فروردین امسال با حضور رئیس دیوان عدالت اداری تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که بند هفت تذکرات آگهی استخدام مصوب 2 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور مبنی بر اعطای امتیاز به کارکنان غیر رسمی شاغل در دستگا‌ه‌های ذیربط، مغایر اصل برابری فرصت‌ها، مصرح در ماده 41 قانون مدیریت خدمات کشوری است، بنابراین به استناد بند یک ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 92، ابطال می‌شود.