کد خبر: ۱۷۰۵۳۲
تاریخ انتشار:۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
برای اولین بار در شمال خوزستان و در بیمارستان بزرگ دزفول:
عمل جراحی تعویض شریان آئورت با موفقیت انجام شد
برای اولین بار در شمال خوزستان عمل جراحی تعویض شریان آئورت در بیمارستان بزرگ دزفول باموفقیت انجام شد.

دکتر محسن تبرک پور رئیس بیمارستان بزرگ دزفول اظهار کرد: بیمار که مردی ۳۶ساله بود به علت پاره گی شریان آئورت به همراه نارسایی دریچه آئورت در زمینه فشارخون بالا مراجعه کرده و با توجه به نیاز به تکنیک وتجهیزات پیچیده این عمل وعدم سابقه عمل مشابه دربیمارستان بزرگ دزفول، تصمیم به اعزام بیمار به اهواز و در نهایت تهران گرفته شد که هرکدام به دلایلی انجام نشد.

وی افزود: در روز پنجشنبه ۱۱مرداد ۹۷ باتوجه به خطر بالای مرگ بیمار و نیاز به عمل جراحی فوری تصمیم به عمل جراحی گرفته شد.

رئیس بیمارستان بزرگ دزفول ادامه داد: درطول ۶ ساعت عمل جراحی (۱۶ تا ۲۲ شب) پارگی آئورت که از بالای دریچه آن شروع و تا شریانهای فرعی داخل مغزی گسترش یافته بود، ضمن ترمیم دریچه آئورت، کار تعویض قوس آئورت را با ماده سنتتیک انجام گرفت.

تبرک پور افزود: این عمل یکی از پیچیده ترین عمل های جراحی قلب باز است و برای اولین بار در این مرکز با موفقیت انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستان بزرگ دزفول و کادر پزشکی با تمامی قوت و دقت برای مردم خدمت می کنند، اظهار امیدواری کرد با هزینه های بسیار کم و داشتن این استعدادهای بالا و سهولت و نزدیکی این خدمات، بتوان با اطمینان بیشتری خدمات تخصصی و جراحی قلب را برای مردم ارائه داد.

آئورت (Aorta) یا بزرگ‌ سرخرگ، سرخرگ بزرگی است که به بطن چپ قلب متصل است و خون تصفیه‌شده را به تمام بدن می‌رساند.

مهمترین شاهرگ بدن، آئورت است که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند. آئورت سه لایه داخلی، میانی و خارجی دارد که از کلاژن، الاستین و عضلات صاف ساخته شده‌اند.