کد خبر: ۱۸۳۱۲۹
تاریخ انتشار:۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
بومی‌گرایی، اعتماد و صبر؛ سکوی پرتاب نفت‌ آبادان
تیم فوتبال نفت آبادان در فصل هجدهم برخلاف پیش‌‌بینی برخی کارشناسان نه تنها با نتایج خوب در لیگ ماند، بلکه نشان داد که این پتانسیل را دارد تا در صورت تقویت در برخی خطوط، در لیگ نوزدهم در کورس قهرمانی هم باشد.
 نفت‌آبادان امسال با تیمی متحول شده پا به لیگ هجدهم گذاشت؛ جدایی کمالوند و رفتن چند بازیکن غیربومی که با این مربی به آبادان آمده بودند، شاید در ابتدا کار را برای صنعت نفت سخت کرد ولی در ادامه باعث شد جوانان بومی و محصول آکادمی باشگاه موفقیتی را ثبت کنند که سال‌ها می‌توان از آن به عنوان برگ برنده فوتبال آبادان یاد کرد.
 
مسوولان باشگاه آبادان پس از چند سال مجددا تصمیم گرفتند، هدایت تیم را به یک مربی خارجی و این‌‌بار سرجیوی پرتغالی بسپارند. مربی که برای اولین بار به ایران و آبادان می‌آمد؛ با انتخاب سرجیو، انتقادات بسیاری به مدیریت باشگاه نفت شد و کارشناسان با ورود به لیگ و گذشت تنها چند بازی و تساوی‌های تیم نفت، با حمله به مسوولان باشگاه معتقد بودند که این تیم با نظر سرجیو بسته نشده و این مسوولان باشگاه هستند که با نظر خود تیمی آماده را تحویل این مربی پرتغالی داده‌اند. - البته این موضوع بارها از سوی سرجیو رد شد و اذعان داشت که از صفر تا صد بسته شدن تیم با نظر وی بود.-
 
پایان نیم‌فصل اول و جایگاه نامناسب صنعت نفتی‌ها در جدول باعث شد تا موج انتقادات به سرجیو و مدیریت باشگاه دوچندان شود تا جایی که برخی از کارشناسان و پیشکسوتان خوزستانی و آبادانی این تیم را یکی از گزینه‌های سقوط دانستند. پیش‌بینی و انتقادهای یک‌طرفه‌ای که اگر سرجیو یک مربی ایرانی بود و در بطن آن‌ها قرار می‌گرفت، کارش برای فعالیت در آبادان و برگرداندن تیم به شرایط عادی سخت‌تر می‌شد.
 
در این بین نکته مهم این بود که هیچ گاه مسوولان باشگاه نفت، خود را مقابل سرجیو قرار ندادند و برابر انتقادات تنها چیزی که از آن‌ها شنیده شد، حمایت از این مربی پرتغالی بود. حتی آن زمان که سرجیو به مدیرعامل باشگاه  گفت که می‌روم تا مربی دیگری بیاید تا شاید بیشتر به آبادان کمک کند نیز پاسخ مدیرعامل این بود:" بمان و قوی ادامه بده"
 
لیگ برتر در نهایت باخلق شگفتی برای آبادانی‌ها به پایان رسید؛ این تیم در پنج هفته پایانی لیگ برتر کاری کرد کارستان. چهار پیروزی متوالی و یک تساوی در دیدارهایی حساس و برابر تیم‌هایی چون پارس جنوبی، نساجی، سایپا، نفت‌مسجدسلیمان و استقلال تهران. این نتایج در حالی رقم خورد که نفت برای اولین‌بار در تاریخ حضور خود در لیگ توانست به چهار برد متوالی برسد، ضمن این‌که تعداد گل‌های خورده این تیم نیز نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرد.
 
نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، اعتماد و اعتقاد سرجیو به جوانان بومی و محصول آکادمی باشگاه نفت بود. امسال از معدود سال‌های حضور نفت در لیگ بود که در هر بازی چندین بازیکن جوان و بومی چون دریس، ساکی، سلمانی، جبیره، غبیشاوی، شریعت، تهامی و ... برای نفت در زمین هنرنمایی می‌کردند. البته نمی‌توان از بازی‌های زیبای طالب ریکانی، محصول سال‌های گذشته آکادمی صنعت نفت هم به سادگی گذشت. این بازیکن چنان امسال احیا و متحول شد و امسال جزو بهترین فصل‌های تاریخ بازی‌اش بود که  می‌توان بارها گل‌های حساس و نمایشی او را در فصل هجدهم دید و لذت برد. احیای بازیکن در آبادان فقط به بازیکنان بومی بر نمی‌گردد و شهاب گردان، دروازه‌بان این تیم هم امسال یکی از بهترین‌های فصل‌های فوتبالی خود را سپری کرد.
 
امسال نفت یکی از سال‌های بی‌حاشیه خود را هم پشت سرگذاشت؛ تمام بازیکنان در خدمت تیم بودند و همچون سال‌های قبل خبری از اعتصاب بازیکنان و پست‌های اینستاگرامی خداحافظی بازیکن و مربی نبود.
 
باشگاه نفت‌آبادان در فصل هجدهم به دلیل یکسری سنگ‌اندازی مسوولان شهری و وزارت نفت و عدم تعیین تکلیف هیات مدیره، کار خود را با تاخیری 42 روزه آغاز کرد. دوران طلایی که از دست رفت و اگر همدلی مسوولان شهری بیشتر بود و به جای این‌که مقابل تیم باشند،  کنار تیم لیگ برتری خود می‌بودند، نفت به جای این که در چند هفته پایانی لیگ شکوفا شود، از همان ابتدا می‌توانست بازی‌های زیبا، هجومی و تماشاگرپسند را به نمایش بگذارد و حتی اکنون می‌توانست سهمیه آسیایی را هم در اختیار داشته باشد.

اگرچه نمی‌شود گفت که هیچ نقدی به مدیریت باشگاه نفت آبادان وارد نیست اما "ثبات" در سال‌‌هایی که در حوزه مدیریت باشگاه‌های ایرانی رنگ باخته است، در این تیم آبادانی در حال شکل‌گیری صحیح است. هیات مدیره فعلی نفت از سال 93-94 تاکنون با کمترین میزان تغییر در حال فعالیت است و توانسته‌اند باوجود کاهش بودجه و هزینه‌ها، ثبات تیم و باشگاه را حفظ کرده و خط مشی مشخصی را برای صنعت نفت ترسیم کنند.
 
تثبیت و شکل‌گیری شخصیت تیمی از وعده‌های عیسی‌زاده، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره نفت بود که تاکنون محقق شده و عملکرد خوب نفت در هفته‌‌های پایانی لیگ هجدهم نشان از هموار شدن راه موفقیت این تیم در فصل نوزدهم است، البته به شرطی که مسوولان کنار صنعت نفت باشند و کاهش بودجه مانع نشود که آن‌ها از رقابت با حریفان متمول خود باز بمانند.
 
با پایان یافتن لیگ هجدهم ستاره‌های جوان و بومی صنعت نفت اکنون در تیررس چند باشگاه بزرگ قرار گرفته‌اند و به چنان سرمایه‌های ارزشمندی برای فوتبال آبادان تبدیل شده‌اند که می‌توان از آن‌ها به عنوان سرمایه‌های طلایی آبادان برای سال‌های بعد فوتبال این شهرستان و خوزستان نام برد.
 
فوتبال سال‌ها است که جای خود را به خوبی در زندگی هر ایرانی، خوزستانی و به ویژه آبادانی‌ها که تب فوتبال در این شهر بالا است، باز کرده و شاید در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی زندگی را برای مردم سخت کرده است، همین فوتبال است که می تواند دوباره دل مردم را خوش و امیدوار کند. در این بین نیز می‌طلبد متولیان امر ورزش و باشگاه‌داری با دقت بسیاری از تنها دلخوشی مردم نگه‌داری کنند و با بی‌تدبیری و بی‌مسوولیتی باعث از بین رفتن سهمیه لیگ برتری یک استان نشوند که به نظر می‌رسد مسوولیت‌پذیری مسوولان باشگاه نفت و اعتماد آن‌ها به جوانان می‌تواند الگویی برای باشگاه‌داری بدون حاشیه باشد.
 
حال که نفت در فصل هجدهم برخلاف پیش‌بینی برخی کارشناسان مبنی بر سقوط، با کسب رتبه تک رقمی آن هم با کمترین بودجه نسبت به سال‌های قبل در لیگ ماند، می‌طلبد تا مسوولان باشگاه با برنامه‌ریزی قوی‌تر و منسجم‌تر وارد فصل نوزدهم شوند تا دوباره با پرشدن استادیوم تختی آبادان "هلل یوس هل یوسه" هواداران پرشور نفت، ‌لرزه بر اندام هر تیمی بیاندازد.