کد خبر: ۱۸۳۱۴۱
تاریخ انتشار:۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
سگ‌های ولگرد در اهواز عقیم می‌شوند
سایت نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در اهواز شروع کرده تا جمعیت این سگ‌ها کنترل شود.
سگ‌های ولگرد در اهواز عقیم می‌شوند

 افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در کلان‌شهر اهواز سبب ایجاد نارضایتی بسیاری از شهروندان شده و نبود یک ساز و کار مشخص برای کنترل جمعیت این سگ‌ها اوضاع بهداشتی در اهواز را تحت تأثیر قرار داده و بارها مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

براساس تعاریف بهداشتی سگ‌های ولگرد به سگ‌هایی گفته می‌شود که قلاده و صاحب ندارند؛ همچنین این سگ‌ها واکسیناسیون نشده‌اند و تحت مراقبت دامپزشکی قرار نگرفته‌اند.

بنا بر گفته برخی از فعالان محیط زیست افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به علت تخلیه روستاها از سکنه، صورت گرفته است که  حیوانات وحشی به ویژه سگ‌سانان به دلیل نبود مواد غذایی به حواشی شهرها و محل تجمع زباله‌ها روی آورده‌اند.

هرچند برخی از آمارها از وجود یک هزار سگ ولگرد در اهواز خبر می‌دهند اما رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز معتقد است که جمعیت این سگ‌ها از 5 هزار قلاده گذشته است و باید فکری برای حل این مشکل کرد.

جمع آوری و عقیم کردن سگ‌ها خواسته این روزهای مردم اهواز

یکی از اهالی منطقه پردیس اهواز می‌گوید: این سگ‌ها ولگرد هستند و ممکن است هزاران بیماری و مریضی درمان نشدنی را به افراد منتقل کنند. او ادامه می‌دهد: از مسئولان درخواست داریم، این حیوانات زنده گیری، واکسیناسیون و جمع آوری شوند.

این شهروند اهوازی بیان می‌کند: جمعآوری سگ‌ها مستقیم با امنیت مردم در ارتباط است و خواهشمندیم مسئولان در این مورد بی توجه به ملاحظات قاطع عمل کنند.

یکی از شهروندان ساکن در منطقه کوروش اهواز نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: افزایش جمعیت سگ‌ها سبب شده که شب‌ها به خیابان‌ها نرویم چرا که از حمله این سگ‌ها که به صورت گله‌ای در تردد هستند، می‌ترسیم.

این شهروند اهوازی اظهار می‌کند: شهرداری اهواز در گذشته یا به اتلاف این سگ‌ها پرداخته یا آنها را به حال خود رها کرده است در حالی که راه سومی وجود دارد و آن هم زنده گیری و عقیم کردن این سگ‌ها است.

وی عنوان می‌کند: خواسته ما به عنوان شهروند این است که خیلی زود شهر از این وضعیت خارج شود تا شهروندان بتوانند با خیال راحت به پارک‌ها بروند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن در منطقه سپیدار می‌گوید: چند شب گذشته از طریق در پارکینگ دو سگ ولگرد وارد ساختمان شدند و کسی جرأت نمی‌کرد آنها را از ساختمان خارج کند. هرچند می‌دانیم که احتمال حمله این سگ‌ها به انسان کم است اما از مواجهه با آنها ترس داشتیم و برای ساعاتی ساختمان در حالت بدی قرار گرفته بود.

وی می‌افزاید: ادامه این روند قطعاً به صلاح شهر نیست و مسئولان شهرداری و فرمانداری خیلی زود باید راه حلی برای آن پیدا کنند.

احتمال شیوع ویروس هاری در صورت عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با ابراز نگرانی نسبت به شیوع ویروس هاری در صورت عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد و سگ‌سانان وحشی در اهواز می‌گوید: بیماری هاری در بیشتر دنیا هیچ درمانی ندارد. متاسفانه از سال 92 تاکنون سالانه بیش از دو هزار مورد گزش در مرکز بهداشت غرب اهواز ثبت شده است.

مهرداد شریفی بیان می‌کند: هزینه درمان هر گزش برای این مرکز بهداشت دو میلیون تومان تمام می‌شود و فردی که مورد گزش قرار گرفته باید شش نوبت تحت واکنسیناسیون ضد هاری قرار بگیرد سرم ضد هاری دریافت کند و درمان آنتی‌بیوتیکی شود. اما آثار روحی روانی و رعب و وحشتی که این موضوع برای شهروندان ایجاد می‌کند، با هیچ رقمی قابل برآورد و محاسبه نیست.

وی می‌افزاید: موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد بلاصاحب در شورای سلامت بررسی شده است، اما تاکنون هیچ خروجی نداشته است. در ساماندهی سگ‌های ولگرد به دو شیوه سنتی یا همان اتلاف یا شیوه زنده‌گیری و عقیم‌سازی که مورد حمایت دوستداران حیوانات است، انجام می‌شود. هرچند وعده‌هایی برای انجام روش زنده گیری و عقیم سازی داده شده اما تا به حالگزارشی دراین باره ارائه نشده است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه می‌دهد: در صورت عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب، زنگ خطر تهدید برای سلامت مردم به صدا در می‌آید. در این زمینه از کوتاهی هیچ نهادی نخواهیم گذشت و از هر کس کوتاهی کند را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

شروع به‌کار سایت نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد اهواز

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز با اشاره به آغاز به کار سایت نگهداری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد در این کلان‌شهر می‌گوید: این سایت جهت نگهداری، معاینه و واکسیناسیون به همراه عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب راه‌اندازی شده که شامل قرنطینه، اتاق معاینه، اتاق ریکاوری، اتاق عمل، داروخانه، 6 غرفه نگهداری سگها، اتاق یوتا نایز، دستشویی، حمام ،سپتیک و منابع آب برای این مکان در نظر گرفته شده است.

محمدرضا قنواتی می‌افزاید: این سایت یکی از کامل‌ترین سایت‌های نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد است که در منطقه صفیره جنب سایت دفن بهداشتی پسماند در محدوده‌ای با وسعت ۷۰۰۰ مترمربع و با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان احداث شده است.

وی ادامه می‌دهد: درصدد هستیم روزانه 10 قلاده سگ ولگرد از سطح شهر جمع‌آوری و در این مرکز نگهداری، غذادهی، عقیم‌سازی، پلاک‌کوبی و سپس رهاسازی کنیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز بیان می‌کند: روند کار در سایت صفیره به این شکل است که پس از زنده گیری سگ‌ها در سطح شهر توسط پیمانکار سازمان و انتقال به سایت صفیره ابتدا به حوضچه (وان کنه) انتقال داده می شوند و پس از شست‌وشو و تمیز شدن پوست و بدن آنها از آلودگی و حشرات به واحد قرنطینه انتقال داده می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: در واحد قرنطینه با حضور تیم پزشکی و در محل اتاق معاینه ابتدا سگ‌ها از نظر بیماری مشترک بررسی می‌شوند و در صورتی که آیتم‌های سلامتی را احصاء کردند در اتاق عمل سگ‌های ماده و نر عقیم می‌شوند.

قنواتی می‌گوید: بعد از عمل در اتاق ریکاوری، دوره نقاهت خود را به مدت 3تا 10روز در قفس‌های مخصوص ماده ونر می‌گذرانند تا بهبود پیدا کنند و پس از بهبود، سگ‌ها یا واگذار و یا رها سازی می‌شوند. همچنین همه این سگ‌ها پلاک گذاری می‌شوند تا برای کنترل جمعیت این سگ‌ها به آمارهای واقعی دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، هرچند آغاز به کار سایت نگهداری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد قدم خوبی در راه ساماندهی سگ‌های ولگرد در اهواز است اما این کار باید در وسعت بزرگ‌تری انجام شود چرا که برای کنترل جمعیت این سگ‌ها، در صورت زاد و ولد نکردن به 500 روز نیاز است.