کد خبر: ۱۸۷۵۵۳
تاریخ انتشار:۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
صید بی‌رویه سبب از بین رفتن ذخایر آبزیان می‌شود
معاون صید و بنادر اداره کل شیلات خوزستان با بیان این که عدم توجه به ماهیگیری پایدار سبب از بین رفتن ذخایر آبزیان می‌شود گفت: در ۵ سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی گونه‌های با ارزش بوده‌ایم.
به اوضاع نا به سامان صیادی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت صید در 5 سال گذشته نشان از کاهش 50 تا 60 درصدی گونه‌های باارزش دریایی از نظر وزنی، اندازه و میزان صید می‌دهد.

وی افزود: اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد تا 5 سال آینده حداقل 5 گونه مهم و اقتصادی خلیج‌فارس از قبیل حلوا سفید، راشگو، شوریده، میگو و صبور به کلی از بین می‌رود و حداقل سالانه 2 الی3 هزار نفر در جوامع ساحلی بیکار می‌شوند.

دانش مهر افزود: عوامل متعددی در صید پایدار نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها جلوگیری از ورود مواد آلاینده شهری و صنعتی به رودخانه‌ها، مصب‌ها، خوریات و بنادر، گسترش زیستگاه‌های مصنوعی جهت بهسازی منابع آبزیان دریایی حسب تحقیقات علمی  و تولید و رهاسازی بچه ماهیان برای گونه‌های در معرض خطر است.

معاون صید و بنادر اداره کل شیلات خوزستان مهاجرت، بیکاری، از بین رفتن فرصت‌های شغلی در بنادر و صیدگاه‌ها را از نتایج صید بی‌رویه برشمرد و عنوان کرد: در صورت کنترل آلودگی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی و همکاری صیادان و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان نسبت به بهسازی و بازسازی ذخایر ارزشمند دریایی می‌توان وضعیت موجود را برای فصل‌های آینده حفظ و تقویت کرد.