کد خبر: ۱۸۷۷۰۲
تاریخ انتشار:۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
۶۵۰۰ میلیارد ریال کمک بدون عوض به کشاورزان سیل‌زده خوزستان پرداخت شد
  رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: ۶ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال کمک بدون عوض دولتی تا پایان شهریور امسال به حساب کشاورزان خوزستانی خسارت دیده از سیلاب مهیب فروردین ماه ۱۳۹۸ واریز شد.

کیخسرو چنگلوایی افزود:این کمک ها به ۲۳هزار و ۵۰۰ کشاورز ، باغدار و آبزی پرور استان که پرونده آنان پس از تایید خسارت وارد سامانه شده است پرداخت شد.
وی گفت: پرداخت کمک های بلاعوض دولت به بهره برداران زیرمجموعه بخش کشاورزی استان پس از تخصیص اعتبار ادامه خواهد یافت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه از شروع پرداخت ۶هزار و ۴۰۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد به بهره برداران خسارت دیده بخش کشاورزی استان از سیل فروردین ماه امسال، خبر داد.
چنگلوایی افزود: این تسهیلات ارزان قیمت با تنفس پنج ساله ، می تواند کمک مناسبی برای تقویت بنیه مالی کشاورزان پرتلاش خوزستانی و شروع کشت پاییزه باشد.برنامه کشت پاییزی در خوزستان ۹۲۱هزار هکتار تعیین شده است.
وی گفت: دولت متعهد شده است با همه توان خود به کشاورزان زیان دیده از سیلاب کمک کند.
در جریان سیلاب بهار امسال در خوزستان بیش از ۸۵هزار میلیارد ریال به زیرساخت های مجموعه بخش کشاورزی خوزستان خسارت زد و بیش از ۲۰۰هزار هکتار از زمین های آماده برداشت محصول به زیر آب رفت.
مسئولان عالی رتبه کشور در زمان بروز سیلاب ویرانگر که گفته می شود در ۱۰۰سال اخیر بی سابقه بوده است به کشاورزان خوزستانی توصیه کردند سیلاب از زمین های کشاورزی آنان عبور داده شود تا آسیبی به مردم وارد نشود و دولت پس از فروکش کردن سیلاب ، همه خسارات وارده را جبران خواهد کرد.
هیات دولت مصوب کرد به هر هکتار گندم که حتی زیرپوشش بیمه نبود ، ۶۰ میلیون ریال کمک بدون عوض پرداخت شود و ۵۰میلیون ریال برای هر هکتار تسهیلات ارزان قیمت بانکی اعطا کند.
 سیلاب مهیب با وجود اینکه به همه زیرساخت های مهم خوزستان خسارت زد ولی تالاب ها و ذخایر آب پشت سدهای خوزستان که سال ها بود از کم آبی و خشکسالی های متناوب رنج می برند بهبود یافت  و زمینه را برای کشت گسترده تابستانی در خوزستان فراهم کرد.
تابستان امسال سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در خوزستان به رقم بی سابقه ۴۳۷هزار هکتار رسید که حدود ۲۰۰هزار هکتار آن برنج کاری است.