کد خبر: ۱۹۱۱۴۰
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
دفع غیربهداشتی ۹۰ درصد زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان
تصاویر / دفع غیر اصولی زباله ها در اهواز
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم، گفت: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفن، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

محمدجواد اشرفی روز دوشنبه در همایش مدیریت پسماند طرح جامع مدیریت پسماند خوزستان در هتل نیشکر، بیان کرد: حداکثر اقدام شهرداری‌ها دفن زباله‌های شهری و عفونی در گودال‌هایی است که پس از آن به حال خود رها می‌شوند.

وی افزود: در زمینه زباله‌های صنعتی و خطرناک با همکاری صاحبان صنایع اقدامات موثری صورت گرفته است.

اشرفی، مدیریت پسماند را مجموعه‌ای از مقررات سیستماتیک و منسجم برای کنترل تولید، ذخیره، جمع‌آوری، حمل و نقل، بازیافت و دفع مواد زاید دانست که به سه اصل بهداشتی، زیباشناختی و حفاظت از منابع و اقتصاد تاکید دارد.

وی ادامه داد: مساله زیباشناختی پسماند در کشور و در خوزستان مورد توجه قرار نگرفته و پسماندهای شهری، عفونی و صنعتی به صورت نامنظم و در محل‌های دفع زباله و معابر رهاسازی می‌شوند، که علاوه بر چشم انداز نامناسب، بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند.

اشرفی اضافه کرد: در همه شهرهای خوزستان با سوزاندن زباله به صورت عمدی و یا در نتیجه انتشار گاز متان روبه رو هستیم که دود زیادی را پراکنده، و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد؛ علاوه بر این، منابع اقتصادی قابل بازیافت را هم از دست می‌دهیم.

وی، مدیریت پسماند اعم از کاهش مصرف و بازیافت را در کشور و خوزستان ناموفق توصیف کرد و ادامه داد: در برنامه جامع مدیریت پسماند باید به به کارگیری روش‌ها، فناوری‌ها و برنامه‌های مدیریتی که ما را به سمت تحقق اهداف می‌رساند، توجه شود.

به گفته وی مدیران شهری حداقل در پنج سال گذشته هیچگونه اقدام تشویقی، تنبیهی و آموزشی برای کاهش پسماند از جمله مصرف پلاستیک انجام نداده‌اند.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند خوزستان همچنین اصلاح ساختار فکری مدیران و تغییر نگرش برنامه‌ریزان و مجریان نسبت به محیط زیست را برای رسیدن به توسعه پایدار ضروری دانست و گفت: برنامه‌ریزان صنعتی و شهری و درمانی باید به این باور برسند که ظرفیت‌های محیطی محدود، سلامت شهروندان ارزشمند و مسایل فرهنگی مهم است و توجه به اینهاست که ما را به توسعه پایدار می‌رساند.

وی اضافه کرد: یکی از شهرداری‌های بزرگ خوزستان که ۲ سال پیش از او به دادگاه شکایت کرده بودیم، در مقابل درخواست ما حاضر نشدند برنامه مدونی برای مدیریت پسماند ارایه دهند و اعلام کردند که پولی برای ساخت سلول و مدفن زباله ندارند، این در حالیست که همین شهرداری سالیانه بیش از یک هزار میلیارد ریال در پروژه‌های عمرانی هزینه می کند، این مساله نشان می‌دهد که به باور مدیران آسفالت خیابان‌ها اهمیت دارد اما به این باور نرسیده‌اند که برای سلامتی شهروندان باید هزینه کنند.

اشرفی، با تاکید بر عملی شدن تعهد به قوانین محلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی پسماند به ویژه در زمینه پسماند ویژه توضیح داد: برای بهره‌گیری از تجارب جهانی و شناسایی چالش‌ها و ارایه راهکارهای مدیریت پسماند در کشور، در توافقی با وزارت محیط زیست آلمان، با توجه به پیچیدگی پسماندها به ویژه پسماندهای خطرناک ، ویژه و عفونی، میزان پسماندهای شهری و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی خوزستان که مدیریت پسماند را با محدودیت روبه رو می‌کند، این استان به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وی افزود: اعضای کارگروه مشترک ایران و آلمان پارسال از خوزستان و شرایط پسماند آن دیدن کرده و مقرر شد، راهکارهای خود را با توجه به محدودیت‌های سرمایهگذاری در بازیافت، ارایه کنند که در همایش امروز بسته‌های پیشنهادی اعلام شده است.

اشرفی، تحریم‌ها علیه ایران را از چالش‌های پیش روی این تفاهمنامه  بیان کرد: با وجود منافع پسماند، سرمایه گذاری در این زمینه صورت نگرفته و قرار شده آلمان از ظرفیت شرکت‌های سرمایه گذاری خود استفاده کند اما به دلیل تحریم‌ها، حضور این شرکت‌ها با محدودیت روبه رو است.

همکاری آلمان در مدیریت پسماند خوزستان

یوناس گالتر عضو هیات اعزامی وزارت محیط زیست آلمان نیز در این همایش گفت: استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، مرکزی، بوشهر و مازندران در ابتدا برای اجرای پروژه مشترک ایران و آلمان در مدیریت پسماند انتخاب شدند که در نهایت استان خوزستان به عنوان پایلوت گزینش شد.

وی افزود: برنامه پیشنهادی مدیریت پسماند توسط وزارت محیط زیست آلمان اجرا و پشتیبانی مالی می‌شود.

عضو کارگروه مدیریت پسماند ایران و آلمان نیز در ادامه این نشست گفت: هم اکنون ۹۲۶ مرکز بازیافت، ۶۰۰ مدفن زباله مورد تایید سازمان شهرداری‌ها و ۳۱ مرکز کمپوست در کشور وجود دارد.

مسعود شاه پسند افزود: تنها سیستم زباله‌سوز کشور در کهریزک تهران با ظرفیت ۲۰۰ تن زباله در روز قرار دارد و مقرر شده یک دستگاه دیگر در یکی از شهرهای شمالی راه‌اندازی شود.

وی افزود: در زمینه انتقال دانش پسماند، تنها خرید تجهیزات اهمیت ندارد بلکه باید شاخص‌های مختلف نیز رعایت شود.