کد خبر: ۱۹۷۴۵۹
تاریخ انتشار:۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
جاذبه های گردشگری وان را از دست ندهید
موزه وان

شهر وان  به غیر از جاذبه های طبیعی گردشگری جذابیتهای دیگری را هم دارد هرچند بیشتر گردشگران و مسافرانی که به این منطقه می روند برای دیدن زیباییهای دریاچه وان و طبیعت اطراف این دریاچه و جزیره های زیبای این دریاچه و آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان در در این منطقه است. وان در یک منطقه تاریخی قرار گرفته است معمولاً در مناطق تاریخی موزه های بزرگ راه اندازی می شود تا اشیا و ساخته های که دارای ارزش تاریخی هستند را برای نمایش عموم جمع آوری کنند. موزه وان یکی از موزه های بسیار زیبا در کشور ترکیه و شهر وان است موزه وان یکی از زیبا ترین و جذاب تری موزه ها در کشور ترکیه می باشد.  علاقمندان به آثار تاریخی می‌توانند آثار و اشیای باستانی را در این موزه ببینند و از تماشای آن ها لذت ببرند. کسانی که از موزه ی ایران دیدن می کند تا اندازه زیادی با فرهنگ و تاریخ این منطقه آشنا می شود معمولاً به گردشگران توصیه می شود که از موزه‌های شهرهایی که آنجا مسافرت می کنند بازدید نمایند زیرا این موزه ها چکیده تمام فرهنگ تاریخ و تمدن مردم آن منطقه را به نمایش می گذارد.

درباره موزه شهر وان

 در این موزه در تور وان ارزان و لحظه آخری آفر ویژه بیشتر از ۳۳۰۰۰ شه تاریخی نگهداری می شود. این اشیا شامل مواردی مانند مهره ها سکه ها لوح ها و نسخه های خطی و کتاب های قدیمی می باشد. قدمت بعضی از آثاری که در این مکان وجود دارد به دوران پیش از تاریخ باز می گردد. آثار و اشیایی که در این موزه نگهداری می شود رامی توان به دوره های مختلف تاریخی تقسیم بندی کرد. بعضی از آثار مربوط به پیش از تاریخ یعنی دوران پارینه سنگی می باشد. بعضی از آثار مربوط به سه هزار سال پیش ش یعنی دوران حکومت اورارتویی است. بعضی از آثار ها مربوط به امپراطوری هخامنشی  می باشد و پس از اسلام هم آثاری در این مجموعه وجود دارد که دوره های سلجوقی، تیموری، قراقویونلو، آق قویونلو و حکومت عثمانی را می توان نام برد که در در این مجموعه جمع آوری شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند تمام این دوران های تاریخی را یکجا با هم در موزه شهر وان مشاهده کنند. در این موزه آثاری مانند سنگ قبرهای بسیار قدیمی وجود دارد این سنگ قبرها مربوط به دوران آق قویونلوها و قراقویونلوها می باشد،  حکاکی های بسیار زیبایی روی این سنگ قبرها وجود دارد شکل قوچ یا گوسفند بر روی این سنگ قبرها مشاهده می شود که نشان قبیله های آق قویونلو به معنی فرزندان گوسفند سفید و قراقویونلو به معنی فرزندان گوسفند سیاه می باشد که در نوع خود بسیار جالب توجه است. از آثار دوره تاریخی می توان به ابزار استخوانی اشاره کرد که برخی از آن ها مربوط به دوران پیش از تاریخ است.  بیشتر آثار این موزه از حفاری های باستان شناسان در تپه های تیلکی و کیز دامی پیدا شده است. بسیاری از آثار دیگر مربوط به دوران اورارتو و حکومت آنها می باشد که در این موزه می توانید این آثار را مشاهده نمایید. آثار باستانی در موزه وارن به خوبی و در شرایط بسیار عالی نگهداری می شود تا هیچ گونه صدمه ای به این آثار وارد نشود.

ساختمان موزه

به گزارش سفر باتو ، ساختمان موزه شهر وان  یک ساختمان قدیمی  می باشد  و بیشتر  وسیله و تجهیزاتی که  در ساخت این ساختمان به کار رفته است  قدیمی هستند این موزه  به سه بخش مختلف  تقسیم می شود در بخش اول موزه  آثاری مربوط به دوران  باستانی  نگهداری می شود  که از آن جمله می توان به  کتیبه های گوناگون  اشاره کرد  بخش دوم این موزه  آثار قوم نگاری  مردم منطقه است  و اشیایی مانند  گلیم بافی های بسیار زیبا  نقره ها  و مهره هایی که  به دست  مردم  عادی ساخته شده است  به نمایش گذاشته می شود. در واقع این بخش را میتوان قسمت  مردم شناسی دانست و کسانی که می خواهند با فرهنگ مردم منطقه آشنایی بیشتری پیدا کنند بهتر است از این بخش از موزه دیدن کنند تا بتوانند از نزدیک با زندگی سنتی مردم منطقه آشنا شوند. بخش سوم موزه بخش بسیار عجیبی می باشد که شبیه این بخش را کمتر در موزه های دیگر می توان مشاهده کرد. این بخش از موزه درباره قتل عام ترک زبان های این منطقه  است  این اتفاق  مربوط به دوران معاصر است و در این بخش اسکلت هایی از کسانی که در آن دوره به قتل رسیده اند گذاشته شده است. این موزه دارای دو سالن می باشد که در هر یک از آنها انواع آثار تاریخی و باستانی بسیار ارزشمند قرار دارد چیدمان داخل موزه به گونه‌ای است که بازدیدکنندگان می توانند آثار و اشیای گوناگون را به خوبی و با جزئیات آن اشیا مشاهده کنند. بسیاری از کارشناسان برای مطالعه در تاریخ به این موزه می آیند تا آثار باستانی به جا مانده از گذشتگان را مشاهده کنند و روی آن آثار مطالعه نمایند.