کد خبر: ۱۹۷۷۵۱
تاریخ انتشار:۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
کرونا ویروس چند چهره
 یک متخصص طب سنتی گفت: کرونا یک ویروس چند چهره است و مزاج ویروس را نمی‌توان به صورت قطعی تشخیص داد.

دکتر فاطمه امینی گفت: این ویروس برخی مواقع در دماهای بالا غیرفعال می‌شود و شک در خصوص سرد بودن مزاج ویروس ایجاد می‌کند اما از طرف دیگر وقتی وارد بدن می‌شود با علائم گرمی یعنی تب و سرفه ودر آخر رطوبت همراه است  و دوباره ذهن را به سمت گرمی مزاج ویروس سوق می‌دهد بنابراین تشخیص مزاج آن نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

وی ادامه داد: هدف اول علم طب از دیدگاه پزشکان طب سنتی حفظ سلامتی است که چندین عامل شامل  تدابیر بر حسب سن، فصل و اقلیم و و دستورات ۶ گانه ضروری برای حفظ سلامتی را شامل می‌شود.

امینی درخصوص این دستورات ۶ گانه گفت: هوا باید پاکیزه باشد اما دراین شرایط که هوا آلوده است باید سراغ عواملی برویم  که به پاکیزگی هوا کمک می‌کند.

نقش دود اسپند در پاکیزگی هوا

این متخصص طب سنتی بیان کرد: دود اسپند یکی از عوامل ضد عفونی کننده هوا است که آلکالوئیدهایی دارد که روی RNA ویروس ها موثر است و کرونا نیزازهمین خانواده است.

وی ادامه داد: درست است دقیقا روی کرونا امتحان نشده است اما می توان به عنوان فرضیه از آن استفاده کرد.

امینی اضافه کرد: دود دادن کندر و تخم گشنیز به تعدیل حرارت دود اسپند کمک می‌کند و بخور بابونه و سرکه و پوست مرکبات در ضد عفونی کردن هوای پیرامون موثر است.

این متخصص طب سنتی دومین عامل را غذا عنوان کرد و اظهار داشت: غذاهای با هضم سنگین شامل کله پاچه، ماکارونی و لازانیا استفاده نکنیم و سوپ های رقیق دارای شلغم، گزنه، مرغ و دارچین برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنیم و غذاهای مقوی ریه مانند فرنی و حریره بادام نیز مناسب است.

وی گفت: شرایط خواب و بیداری عامل دیگر است یعنی باید شرایط خواب خوب داشته باشیم چون خواب خوب و زود هنگام به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و ورزش در حد متعادل را نیز رعایت کنیم.

امینی ادامه داد: دفع مواد زاید از بدن یعنی گوارش باید خوب عمل کند و یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ سلامتی، حالات روحی است چون تاثیر خود را زود نشان می‌دهد.

خفظ آرامش از مهمترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی

این متخصص طب سنتی بیان کرد: حفظ آرامش از مهمترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی است و تاثیر خندیدن را در حفظ سلامتی نباید نادیده گرفت.

دمنوش شیرین بیان مصرف کنید

وی در خصوص مصرف برخی دمنوش ها توصیه کرد: دمنوش های با خاصیت خواص ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی را باید مصرف کنیم به عنوان مثال شیرین بیان در مطالعاتی که روی سارس و مرس انجام شده داروی موثری در کرونا ویروس بوده است.

امینی ادامه داد: سیر، پنیرک و آویشن نیز توصیه می‌شود البته آویشن در بارداری وشیردهی ممنوع است.

این متخصص طب سنتی گفت: دمنوش و بخور بابونه، نعناع، مرزنجوش و سیاه دانه (درغذاها به مقدار کم) نیز توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: بهتراست شیرین بیان در افراد دیابتی و دارای فشار خون با احتیاط مصرف شود البته معمولا در زمان مصرف چهارهفته خود را نشان نمی‌دهد.

 بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ نفر را گرفته است. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

به گفته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۱ نفر رسید.