کد خبر: ۱۹۹۱۵۴
تاریخ انتشار:۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
پایدارسازی برق شبکه آبیاری آبادان پایان یافت
  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری کرخه و شاوور گفت: کار اصلاح و پایدارسازی خطوط برق شبکه آبیاری آبادان به پایان رسید.

 مسعود صادقی افزود: شبکه آبیاری آبادان (حوضه کارون جنوبی) با بیش از۵۰ کیلومتر خطوط اختصاصی برق ۳۳ کیلوولت، دچار اشکالاتی اساسی در سیستم برق رسانی بوده که در مواردی نیز موجب بروز مشکلاتی در امر آبرسانی به زمین‌های کشاورزی شده بود.

وی با بیان اینکه بررسی و عیب‌یابی مسیر خطوط در بهمن سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: در بازه زمانی ۴۵ روزه، نسبت به اجرای عملیات بازسازی و اصلاح این خطوط ، شامل تعویض یک هزار و ۲۰۰ مقره کششی و آویز، اصلاح و تعویض ۱۶ ست برقگیر و تجهیزات ارتینگ شبکه، اصلاح و تعویض ۱۸ ست کت اوت فیوز و تجهیزات مربوطه، اصلاح بیش از ۳۵۰ مورد باندیک شیلد ‌وایر، اصلاح طرح شبکه، نصب ۲ ست کلیدگازی و سه ست جدا کننده خط به منظور افزایش کنترل خطوط برای انجام تعمیرات اضطراری اقدام شد.

بر اساس این گزارش، در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نخل در حاشیه اروندرود آبادان از شبکه آبیاری آبادان (حوضه کارون جنوبی) تامین آب میشوند که به دلیل اختلال در برق این شبکه آبیاری از پاییز ۹۸ با بی‌آبی روبه رو بوده و در آستانه خشک شدن قرار داشتند.

این منطقه تا پیش از شروع جنگ تحمیلی حدود چهار میلیون نفر نخل داشت. تعدادی در زمان جنگ تحمیلی از بین رفتند و حدود ۲.۵ میلیون نفر نخل به دلیل بستن نهرهای سنتی و تاخیر در اجرای شبکه آبیاری جدید و یا شور شدن آب، از بین رفته‌اند.

خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد.