کد خبر: ۲۰۱۲۲۵
تاریخ انتشار:۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
۶۰ نفر از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول به کرونا مبتلا شده اند
 معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به ابتلای حدود ۶۰ نفر از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول به کرونا، گفت: مردم شرایط کادر درمان را درک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

عبدالناصر میرشکاک اظهار کرد: اهتمام مردم دزفول نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تردد غیر ضرور در سطح جامعه پس از ایام نوروز و روز طبیعت کاهش چشمگیری یافته که این امر موجب ۱۰ برابر شدن آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان نسبت به یک ماه قبل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از تخت‌های بیمارستان بزرگ دزفول به بیماران کرونایی اختصاص یافته است، افزود: ۷۰ درصد از ظرفیت تخت‌های Icu بیمارستان نیز به بیماران کرونایی اختصاص یافته لذا پر شدن ظرفیت بیمارستان با بیماران کرونایی موجب شده تا برای بستری سایر بیماران از قبیل بیماران دیابتی، قلب و عروق و مغز و اعصاب دچار کمبود تخت باشیم.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول از ابتلای ۶۰ نفر از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول از جمله مدیر و مدیر مالی بیمارستان به کرونا خبر داد و گفت: کادر درمان به شدت تحت فشار هستند. در این هوای گرم تحمل لباس‌های مخصوص درمان به مدت چند ساعت نفسگیر است؛ بنابراین عاجزانه از مردم تقاضا داریم نهایت همکاری را برای کاهش زنجیره انتقال بیماری با ما داشته باشند.

میرشکاک در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر تمام مردم با کرونا آشنا شده‌اند و مسائل مربوط به این بیماری را از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و مسئولان دریافت کرده‌اند اما به رغم اینکه دانش کافی در خصوص کرونا وجود دارد متأسفانه بینش وجود ندارد.

وی با اشاره به ابتلاء و فوت بسیاری از مردم در ایران و جهان بر اثر این بیماری، تصریح کرد: آمار همچنان در حال افزایش است اما مردم شهرستان بی توجه به وضعیت بحرانی در خیابان، بازار و پارک‌ها حاضر می‌شوند در حالی که اگر اینگونه پیش برود آینده بسیار تلخی در انتظار دزفول خواهد بود.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با انتقاد از برگزاری مجالس عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی و فامیلی توسط مردم دزفول، بیان کرد: این مجالس باعث بروز فاجعه شده در حالی که عمده این مجالس هیچ‌گونه ضرورتی ندارند. از سویی اگر بانیان مجالس با تعداد محدودی اقدام به برگزاری جشن‌ها و مجالس عزای خود کنند هیچ خللی در برنامه آنها وارد نمی‌شود.

میرشکاک، خواستار توجه جدی مردم در راستای استفاده از ماسک و دستکش شد و گفت: شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم جدی گرفته شود؛ ضمن اینکه مسئولان نیز به این نکات اهتمام داشته باشند چرا که کرونا همچون یک آتش سوزی است که به سرعت سرایت می‌کند، هر چند شاید به طور کامل مهار نشود اما با رعایت اصول بهداشتی می‌توانیم آتش را کم و محدود کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهار کرونا صرفاً وظیفه دولت و نیروهای مسلح نیست، اضافه کرد: درمان بیماران و محدودیت‌های کرونایی موجب بروز مشکلات اقتصادی زیادی برای دولت و مردم شده است لذا مردم برای اینکه هر چه زودتر این شرایط بحرانی کنترل شود به جای مهمانی و حضور در جامعه، در خانه بمانند و با روش‌های مختلف خود را سرگرم کنند.

میرشکاک با بیان اینکه ۸۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا هیچ‌گونه علائمی ندارند، ادامه داد: ممکن است یک هم صحبتی ساده با این افراد، یک دست زدن معمولی به سطوح در خارج از منزل و یا یک تردد غیرضرور هرچند کوتاه در جامعه، باعث ابتلای افراد به ویروس شود بنابراین در خانه ماندن موجب در امان ماندن مردم از ابتلاء به این ویروس خواهد شد.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به فعالیت مستمر مراکز ۱۶ ساعته و آزمایشگاه تشخیص کرونا در دزفول، اظهار کرد: به منظور شناسایی افراد مبتلا و کنترل وضعیت، بیماریابی در دزفول افزایش داشته است.

میرشکاک به بیماران سرپایی تاکید کرد تا اتمام دوره ۱۴ روزه درمان در خانه بمانند و افزود: افراد مبتلا که باید در خانه قرنطینه شوند با اعضای خانواده تماس نزدیک نداشته باشد و به هیچ عنوان از منزل خارج نشود. متأسفانه برخی از این افراد بی توجه به این امر در جامعه تردد می‌کنند و سبب انتقال بیماری می‌شوند.

وی با اشاره به وجود نقاهتگاه در دزفول، گفت: بیماران سرپایی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود در صورتی که شرایط مناسب ایزوله برای قرنطینه خانگی را ندارند می‌توانند در نقاهتگاه این دوره درمان و قرنطینه خود را سپری کنند هر چند متأسفانه بسیاری از مردم نسبت به این موضوع مقاومت می‌کنند.

میرشکاک در پایان از مردم خواست از ترددهای غیرضرور پرهیز کنند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و درک شرایط سخت کادر درمان زنجیره انتقال ویروس را کاهش دهند.

  بیمارستان بزرگ دزفول در حال حاضر پذیرای بیماران مبتلا به کرونا از شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شامل دزفول، شوش و گتوند است.

شهرستان دزفول پس از اهواز دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در استان خوزستان است.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی افزایش نمونه گیری و بیماریابی، برگزاری مجالس عزا و عروسی، دورهمی های فامیلی و بی توجهی مردم نسبت به رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی از دلایل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان است.