کد خبر: ۲۰۳۰۱۹
تاریخ انتشار:۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
پیمانکارانِ نیروی‌انسانی بلای جان شهرداری اهواز شده‌اند
  یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه پیمانکاران نیروی انسانی در تمام مناطق و سازمان‌های وابسته به شهرداری اهواز به بلای جان شهرداری و کارگران تبدیل شده‌اند گفت: این پیمانکاران با پرداخت نکردن حقوق کارگران بارها شهر را از نظر امنیتی مختل کرده و در قبال آن نیز پاسخگوی هیچ دستگاهی نیستند.

سیدناصر موسوی نژاد بیان کرد: حضور پیمانکاران نیروی انسانی به دلیل شرایط سخت کاری نوعی برده‌داری تلقی می شود وبا مافیای قدرت در سطح کشور و به تبع آن اهواز مرتبط است. از سویی به دلیل ضعف‌ موجود در نوع قراردادهای بسته شده شاهد تضییع حقوق کارگران هستیم.
وی ادامه داد: تعلیق و اخراج یک کارگر توسط پیمانکار یا کارفرما نیازمند طی کردن مقدمات و مراحلی است اما خلاهای موجود سبب شده که پیمانکاران به بهانه‌های واهی دست به اخراج کارگران زحمتکش بزنند.
موسوی نژاد یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی شهر اهواز پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای متشکل از ۲ عضو شورای شهر، حراست ،بازرسی،حقوقی پیمانکار، کارگر و در راس آنها معاون خدمات شهری شهرداری اهواز را دادم تا پیش از اخراج و تعلیق کارگران، دلایل این امر در کمیته بررسی شود اما گوش شنوایی در خدمات شهرداری نبود.
وی با انتقاد از اخراج کارگران در مناطق هشتگانه اهواز بیان کرد: قرارداد بسته شده با کارگران یکساله است و حتی اگر پس از اخراج، پیمانکار در اداره کار محکوم شود،پیمانکار مانع فعالیت مجدد کارگر می شود.
این عضو شورای شهر اهواز اظهار داشت: همین مساله سبب می شود بیمه این فرد قطع و از سیستم کارگران پیمانکاری شهرداری خارج شود در این صورت حتی با وجود پیمانکار جدید در سال بعد امکان ادامه فعالیت وی وجود ندارد.
وی افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می شود قانون حذف پیمانکار نیروی انسانی و جذب مستقیم کارگر را باوجود تصویب،به طور جدی عملیاتی کنند تا از معضلات شهر کاسته شود، نیازسیستم شهرداری به پرسنل متخصص و تحصیل کرده جدی است اما از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون وزارت کشور هیچ آزمونی برای بکارگیری نیروی جدید برگزار نکرده‌ است، این امر باید محقق شود تا سیستم شهرداری به طور غیر قانونی از کارگران پیمانکاران در ستاد بهره برداری نکند زیرا تبعات منفی همچون عدم نظافت مطلوب شهر را به دنبال دارد.
موسوی نژاد بیان کرد: در دوره پیشین شورا و شهرداری اهواز ۳۰۸نیروی جدید در قالب‌های مختلف جذب شهرداری اهواز شدند، اما وضعیت آنها بلاتکلیف و شهرداری همچنان منتظر پاسخ قطعی مراجع قضایی است از سویی دیگر شهردار ناگزیر به تمدید قرارداد سالانه با آنها است.
وی افزود: متاسفانه برخی از پیمانکاران نه براساس توجیه قانونی بلکه برمبنای منافع و هوای نفس خود دست به اخراج کارگران می زنند ودرقبال آن عمل هیچ مقامی در شهرداری پاسخگوی این مساله نیست.
موسوی نژاد یادآور شد: وزارت کشور باید مجوز استخدام را به شهرداری‌ها بدهد درحال حاضر برخی نیروهای ستادی نیز از همین نیروهای پیمانکاری انتخاب شده‌اند زیرا مجوزی برای استخدام وجود نداشته و ندارد.
وی ادامه داد: این مساله ممکن است باعث بروز مشکلاتی نیز شود زیرا برخی از افرادی که به اموال و اسناد شهرداری اهواز دسترسی دارند از نیروهای پیمانکار بوده و مراحل گزینش را طی نکرده‌اند و باوجود نیاز شدید به آنها، مطابق قانون نباید به اسناد رسمی شهرداری دسترسی داشته باشند.
این عضو شورای شهر اهواز دیگر مشکل این نوع بکارگیریها را ایجاد فاصله طبقاتی عنوان کرد و افزود: میزان حقوق کارگران پیمانکاری به مراتب کمتر از نیروهای قراردادی و رسمی است، گاهی به دلیل کمبود نیرو از کارگران بخش خدماتی برای اشتغال در ستاد استفاده می کنند اما حقوق آنها حدود یک سوم دیگر همکاران رسمی در همین بخش است.

کم‌شدن آیتم‌ها درخدمات شهرداری دلیل دیگر تعدیل‌ نیروی انسانی
رییس سابق کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: معاون خدمات شهرداری با توجیه نداشتن بودجه کافی اقدام به کم کردن برخی آیتم‌ها کرده که نخستین نتیجه آن تعدیل نیرو است به عنوان مثال در یک منطقه از شهر اهواز مساحت نظافت روزانه خیابان‌ها به نصف کاهش یافته که دراین حالت نیاز به نیروی کمتری خواهد بود و نتیجه آن اخراج کارگران مازاد میشود
وی افزود: از سویی دیگر شهردار اهواز درحال اجرای طرحی به نام نهضت آسفالت است که سبب افزایش خیابان‌های آسفالت شده شهر و درنتیجه نیاز به کارگران بخش نظافت بیشتر می شود اما خدمات شهرداری نه تنها برنامه ای برای بکارگیری نیروهای جدید ندارد بلکه پیمانکاران وابسته به شهرداری نیز برحسب قرارداد تعیین شده خدمات شهری درحال اخراج نیرو هستند.
موسوی نژاد بیان کرد: منطقه بزرگی مانندعین ۲ با حدود ۲۵هزار نفر جمعیت و ۸۵ خیابان تنها ۱۱ کارگر برای نظافت دارد که نتیجه عدم تناسب تعداد کارگران با فضای زیاد این منطقه همین وضعیت نامناسب است.
وی با اشاره به اینکه از یک نسخه واحد برای کل شهر نمی توان استفاده کرد گفت: نظافت در برخی مناطق برخوردار اهواز به مراتب ساده‌تر از مناطقی است که در حاشیه شهر زندگی می کنند،در برخی محلات ، مردم در منازل خود دام نگهداری می کنند از این رو کار کارگران خدمات به مراتب سخت‌تر است اما عملا مزایایی برای کار بیشتر دریافت نمی کنند.
موسوی نژاد افزود: اهواز یک کلانشهر با مشکلات خاص خود است گذر از این مشکلات نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها و تزریق اعتبارات استانی و ملی است.

کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز در سطح مناطق هشتگانه و سازمان های وابسته به این سازمان تاکنون بارها نسبت به عدم پرداخت به موقع مطالبات و کم بودن حقوق و مزایای خود تجمع کرده‌اند.