تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۰۵۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رانت در حوزه دانه‌های روغنی تأیید شد؟
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأیید انحصار و رانت در حوزه دانه‌های روغنی گفت: 5، 6 نفر بخش عمده‌ای از واردات دانه‌های روغنی را برعهده دارند.
رانت در حوزه دانه‌های روغنی تأیید شد؟

"علیرضا مهاجر" مجری پروژه دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی و "عباس پاپی‌زاده" عضو کمیسیون کشاورزی مجلس امشب ۱۷ شهریور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی رانت‌خواران روغنی پرداختند.


واردات ۴ میلیارد دلار دانه‌های روغنی، روغن خام و کنجاله

علیرضا مهاجر مجری پروژه دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون وظایف وزارت جهاد کشاورزی در مورد رانت‌خواران روغنی گفت: متأسفانه حدود ۹۵ درصد در روغن دانه‌های روغنی به خارج وابسته هستیم، به طوری که ۴ میلیارد دلار واردات دانه‌های روغنی، روغن خام و کنجاله داشته‌ایم.


وی با اشاره به این که اگر دانه‌های روغنی نداشته باشیم، مرغ، تخم مرغ و روغن نخواهم داشت، افزود: در دهه ۴۰ مصرف سرانه روغن یک تا دو کیلوگرم بود اما اکنون از مرز ۲۰ کیلوگرم گذشته است.


مجری پروژه دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به طرح ۱۰ ساله تدوین شده پیرامون دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد: طبق طرح تدوین شده تا سال ۸۵ به جلو پیش رفتیم و در کلزا ۳۲۰ هزار تن تولید داشتیم.


در سال ۹۳ در حوزه دانه‌های روغنی تحقیق و تفحص کردیم

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به این که در بحث تأمین امنیت قضایی کشور دچار مشکل است، گفت: در حوزه دانه‌های روغنی تحقیق و تحفص در سال ۹۳ انجام شده است و گزارش کامل آن را برای قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم.


واردکنندگان عمده دانه‌های روغنی شرکت بازرگانی دولتی و بخش خصوصی است

وی با اشاره به این که واردکنندگان عمده دانه‌های روغنی شرکت بازرگانی دولتی و سپس بخش خصوصی هستند، بیان کرد: متأسفانه در حوزه واردات اتفاقاتی صورت گرفته است که ختم به یکسری مسائل شده است.


پاپی‌زاده با تأکید بر وجود انحصار و رانت در حوزه دانه‌های روغنی عنوان کرد: باید بخش دولتی مورد بازنگری قرار بگیرد، این در حالی است که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی واردات دانه‌های روغنی را مدیریت می‌کند.


این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که قوه قضاییه باید به پیگیری رانت‌خواران دانه‌های روغنی بپردازد، افزود: ۵، ۶ نفر بخش عمده‌ای از واردات دانه‌های روغنی را برعهده دارند.

وزارت جهاد کشاورزی ناظر به بحث دانه‌های روغنی است

مهاجر در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به این سوال که چه کسی ناظر به بحث دانه‌های روغنی است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به تازگی این مسئولیت را به عهده گرفته است.


واردات دانه‌های روغنی به جناح و دولت خاصی ارتباط ندارد

وی اضافه کرد: چیزی که مسلم است این است که واردات دانه‌های روغنی ربطی به جناح و دولت خاصی ندارد و این افراد هر یک به یک جناح نزدیک هستند و هر جناحی که سر کار می‌آید نفوذشان را شروع می‌کنند.


واردکننده‌های روغن نباتی صاحب کارخانه‌جات روغن نباتی و کارخانه‌جات روغن‌کشی هستند

مجری پروژه دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کسانی که وارد کننده دانه‌های روغنی هستند صاحب کارخانه‌جات روغن نباتی و روغن‌کشی هستند که بخشی از صنعت کشور را تشکیل می‌دهند که این موضوع ظاهر کار است اما در باطن واردکننده‌ها این کارخانه‌ها را در اختیار دارند و سودی که می‌برند در واردات است؛ لذا گاهاً شما می‌بینید کارخانه‌جات روغنی‌کشی اصلاً دانه ندارند و تعطیل هستند اما ۴۰ درصد این کارخانه‌ها متعلق به کسانی است که روغن وارد می‌کنند.


توافق وزارت جهاد کشاورزی با انجمن صنفی صنایع روغنی نباتی در مرحله اجراست

پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره توافق وزارت جهاد کشاورزی با انجمن صنفی صنایع روغن نباتی مبنی بر این که این انجمن در قبال خرید داخلی بتواند واردات انجام دهد و کل بازار دانه‌های روغنی را تنظیم کند، گفت: این موضوع بین وزارت جهاد کشاروزی و انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در سال جاری به توافق رسیده اما هنوز اجرایی نشده است و توافق در مرحله اجراست و باید منتظر بمانیم و ببنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.


وی ادامه داد: باید این موضوع را بپذیریم که اقتصاد ما دارای یک رانت‌هایی است که برخی افراد و جناح‌ها همین که به این رانت‌ها دست پیدا می‌کنند شروع به ایجاد یک شبکه گسترده می‌کنند که برخی مسئولین ما این موضوع را قبول ندارند.


گزارش مجلس در خصوص تحقیق و تفحص از کالاهای اساسی در دستگاه قضایی در مرحله رسیدگی قرار دارد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین درباره آخرین اخبار تحقیق و تفاحص از کالاهای مصرفی من‌جمله روغن نباتی اظهار داشت: ۴، ۵ ماهی است که گزارش تحقیق و تفحص تقدیم قوه قضاییه شده و دستگاه قضایی در مرحله رسیدگی به این گزارش است.


روغن مصرفی در کشور از کیفیت لازم برخوردار نیست

در بخشی دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری امشب مهاجر مجری پروژه دانه‌های روغنی وزارت بهداشت نیز با بیان این که روغنی که در کشور ما در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد، از کیفیت خوبی برخوردار نیست، گفت: به همین دلیل ما بالاترین درصد گرفتگی عروق را در کشور داریم؛ به طور مثال روغن پالمی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد قرار بود ۱۲.۵ درصد مخلوط روغن‌های دیگر شود اما این رقم هم‌اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.


در انتهای این برنامه پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره این که چه کسی باید بحث دانه‌های روغنی را مورد بررسی قرار دهد و چه کسی مسئول رسیدگی به بازار دانه‌های روغنی است، گفت: مجلس در سال ۹۱ این وظیفه را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده و در حال حاضر نیز مجلس آمادگی دارد که تحقیق و تفحص را در این سال انجام دهد که مشخص شود این رانت در کجا اتفاق می‌افتد.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار