تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۰۸۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز مرمت یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی ایران در دزفول
با پیگیری‌های شهردار دزفول، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و همراهی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان مرمت خانه "قلمبر" یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین خانه‌های تاریخی ایرانی که در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود آغاز شد
مدیر انجمن دوستدارن و پژوهشگران دزفول از آغاز مرمت یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی ایرانی واقع در این شهرستان خبر داد.

محمد آذرکیش اظهار کرد: با پیگیری‌های شهردار دزفول، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و همراهی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان مرمت خانه "قلمبر" یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین خانه‌های تاریخی ایرانی که در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود آغاز شد.


وی بیان کرد: خانه تاریخی "قلمبر" که قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد یکی از بناهای مهم ثبت ملی دزفول است که با شماره 7922 در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. با این حال تلاش چندانی برای مرمت آن صورت نگرفته بود.

مدیر انجمن دوستدارن و پژوهشگران دزفول ادامه داد: با توجه به اهمیت خانه "قلمبر" که نه تنها یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های بافت کهن دزفول بلکه جزو قدیمی‌ترین خانه‌های ایرانی موجود به شمار می‌رود با پیگیری شهردار دزفول بخش زیادی از این خانه از مالکان آن که سال‌ها بود این بنای ارزشمند را رها کرده بودند خریداری شد. برای تکمیل این اقدام ارزشمند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با حمایت از این موضوع مرمت بخشی از این اثر ارزشمند را آغاز کرد.

او با بیان این که خانه "قلمبر" با مساحت 660 متر مربع در کوچه‌ای در مرکز محله میان‌دره، جنب مسجد تاریخی علی ابن ابیطالب (ع) و در دل بافت کهن دزفول قرار گرفته توضیح داد:  این خانه یکی از خانه‌های فاخر با معماری سنتی دزفول است و تاکنون هیچ تلاشی برای بازسازی فضای داخلی آن صورت نگرفته بود.

آذرکیش خاطرنشان کرد: خانه‌های تاریخی دزفول هر کدام بنایی منحصر به فرد بوده که با روحی مشترک بافتی یک پارچه را در طول قرن‌های حیات شهر تاریخی دزفول تشکیل داده‌اند که در دهه‌های اخیر به دلیل تغییر نوع زندگی و کارکرد به فراموشی سپرده و دچار آسیب‌های کالبدی و فضایی شده است.

وی ادامه داد: خانه تاریخی "قلمبر" دارای سردری کوچک با تزیینات ساده آجری و خوون‌چینی است که ما را به هشتی زیبای خود فرامی‌خواند. این خانه دارای یک حیاط مرکزی است و در حیاط آن تزیینات آجری و خوون‌چینی‌های زیبا، طاق‌ها و قوس‌های متنوع آجری، ستون‌های گرد و نیمه‌گرد چشم را نوازش می‌دهند.

مدیر انجمن دوستدارن و پژوهشگران دزفول یادآوری کرد: این خانه مدت‌ها خالی از سکنه رها شده بود و این مساله باعث شد که بعضی از طاق‌ها و خوون‌چینی‌ها آن در اثر عوامل جوی فروریخته و طاق بزرگ و مرکزی خانه نیز ترک‌های عمده و عمیقی بردارد.

او بیان کرد: همچنین در اندرونی بنا حیاط کوچک‌تری با دسترسی به فضاهای خدماتی خانه دور تا دور آن قرار گرفته و نمای آن به وسیله خوون‌چینی‌ها و قوس‌ها و طاق‌ها مزین شده و در هر فضا اصالت معمارانه بنا را با هویتی ایرانی به رخ می‌کشد. نام خانه نیز به تبع حرفه سنتی ساکنان گذشته آن که تولید قلم نی بوده برای همین به خانه "قلمبر" معروف شده است.

آذرکیش گفت: از دیگر فضاهای این خانه می‌توان به شوادان، شبستان، حیاط، ایوان، پیش بام و بام اشاره کرد که همخوان با اقلیم شهر دزفول هر فضا بسته به شرایط مختلف آب و هوایی در فصول مختلف سال و ساعات مختلف روز مورد استفاده ساکنان واقع می‌شده است.

وی اظهار کرد: آغاز مرمت این بنای ارزشمند که مطالبه و خواست همه فعالان و دلسوزان میراث فرهنگی استان خوزستان است نویدبخش امیدی بیشتر برای تلاشگران این عرصه است. با توجه به شرایط امروز کشور و جهان که روزبه‌روز به سمت فراموشی ارزش‌ها و جهانی شدنی بی‌هویت پیش می‌رود بیش از هر زمان دیگری ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع فرهنگ و هویت تاریخی کشور لمس می‌شود.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: علاوه بر آن فرصتی مغتنمی است برای توسعه صنعت گردشگری استان خوزستان تا بر فرصت‌های شغلی این استان بیفزاید؛ خوزستانی که با کمال تاسف با وجود همه ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تاریخی، مذهبی و... به گفته معاون برنامه‌ریزی استانداری آن دومین استان از نظر تعداد بی‌کاران را در کشور دارد.

مدیر انجمن دوستدارن و پژوهشگران دزفول خاطرنشان کرد: خانه تاریخی "قلمبر" نمونه تحسین‌برانگیزی از معماری ایرانی در جنوب کشور است که به دلیل عدم معرفی صحیح تاکنون مورد بی‌مهری زیادی در سال‌های اخیر واقع شده است و به جز بندکشی نمای آن در سال‌های گذشته هیچ اقدام جدی برای نجات آن صورت نگرفته است. با وجود بناهای بسیاری که در کشور در معرض نابودی است خانه "قلمبر" ویژگی‌هایی را دارا است که آن را از بسیاری جهات شاخص می‌کند. از این رو نیاز است که مرمت این سرمایه ارزشمند تاریخی تا احیای کامل بنا و رفع آسیب‌های مختلف کالبدی با حمایت میراث فرهنگی خوزستان ادامه پیدا کند.

او ادامه داد: بافت تاریخی دزفول با دارا بودن بناهای ارزشمند بسیار در سطح ملی به خوبی شناخته نشده است و از این رو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول در سال‌های اخیر تلاش کرده که بناهای شاخص آن را برای حفظ و بهره‌برداری صحیح از فرصت‌های گردشگری و هویت‌بخشی آن معرفی کند.

آذرکیش یادآور شد: بافت تاریخی دزفول بیش از 100 اثر ثبت ملی دارد و نیازمند توجه ملی و ویژه از طرف مدیران استان خوزستان است تا رسیدگی شایسته‌ای به آن صورت گیرد و یکی از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی کشور بتواند به عنوان میراث گران‌بها از هویت ایرانی سال‌های سال و برای نسل‌های آینده به عنوان گنجینه فرهنگی و کالبدی به یادگار بماند چون پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول به تنهایی پاسخ‌گوی آسیب‌ها و مشکلات آن نیست.

او ضمن تقدیر و سپاس از پیگری‌های شهرداری دزفول و اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: امیدواریم که حمایت اداره کل میراث استان از مرمت خانه "قلمبر" دزفول شروع توجهی جدی‌تر به آثار شهرستان دزفول به ویژه بافت اریخی آن باشد که در دهه‌های اخیر آسیب‌های جدی به آن وارد شده است.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: دزفول
:
:
:
آخرین اخبار