تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۰۱۰۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز:
بخش خصوصی در بهبود اشتغال و توسعه خوزستان نقش مهمی دارد
استان خوزستان در تولید و صادرات شیلات حرف های زیادی برای گفتن دارد و انتظار این است که با تامین امکانات به خصوص در مبادی صادراتی از این حالت سنتی خارج شویم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: بخش خصوصی در بهبود اشتغال و توسعه خوزستان و همچنین کل کشور نقش مهمی دارد.

سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی روز یکشنبه به ریاست استاندار خوزستان و دبیری رئیس اتاق بازرگانی اهواز، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی از مسئولان و فعال اقتصادی استان در محل سالن جلسات استانداری برگزارشد.

بخش خصوصی در بهبود اشتغال و توسعه خوزستان نقش مهمی دارد

شهلا عموری در این جلسه با تأکید براینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در کل کشور اهمیت ویژه ای دارد، ادامه داد: تلاش و کوشش ما براین است که در این شورا تصمیم های اثرگذاری برای بهبود فضای کسب و کار و مراودات تجاری دراستان خوزستان گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه تبادل نظر دولت و بخش خصوصی در امر تسهیل فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی از جمله مواردی است كه این شورا نقش مهم و اثر گذاری در آنها برعهده دارد، تصریح کرد: در این دوره صفحه ی جدیدی از تعامل و تعاون با مسئولان برای حل مشکلات بخش خصوصی باز شده است که امیدواریم شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که دارای اهمیت فوق العاده ای در کل کشوراست اثرات آن در فعالیت های فعلی ملموس شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تأکید بر اینکه انشاالله در این شورا گامی در راستای سرمایه گذاری و بهتر شدن فضای كسب و كار در استان خوزستان برداشته شود، تصریح کرد: دستور جلسه امروز بررسی وضعیت شیلات، خرما و مشکلات صادرات این دو قلم مهم کالایی است. خوزستان در تولید شیلات و خرما در کشور جایگاه ممتازی دارد و در بازارهای جهانی بخصوص در بحث خرما  جایگاه ویژه دارد، لاکن اگر بخواهیم رویه فعلی صادرات را ادامه دهیم و به صورت سنتی این  وضعیت را استمرار بخشیم خیلی زود استان های دیگر و کشورهای رقیب جای ما را خواهند گرفت.

عموری بیان کرد: استان خوزستان در تولید و صادرات شیلات حرف های زیادی برای گفتن دارد و انتظار این است که با تامین امکانات به خصوص در مبادی صادراتی از این حالت سنتی خارج شویم.

وی عنوان کرد: نگهداری کوتاه مدت از آبزیان و نداشتن پایانه صادراتی، پایین بودن مصرف سرانه ماهی در استان و همچنین تعطیلی مرزها و نبود امکانات از جمله مشکلات در تولید و صادرات آبزیان در استان  است که قطعا با رفع بخشی از این مشکلات می توان در ایجاد اشتغال پایدار و ارز آوری بیشتر نقش ارزنده تری ایفا کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه باتاکید براینکه اولین میزتخصصی شیلات توسط اتاق بازرگانی اهواز با محوریت  توسعه، بهبود تولید و صادرات ازخوزستان مدتی قبل برگزار شد، گفت: در سال گذشته ۴۷ هزار تن ماهی پرورشی تولید شده که از این میزان ۳۸ هزار تن صادر شده است. اعتقاد و اطمینان داریم با حمایت مسولان و رفع موانع کسب و کار این رقم قابل افزایش است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه با تاکید براینکه تولید و صادرات خرما اهمیت ویژه ای دارد، گفت: خوزستان دومین استان کشور از نظر تولید خرما است. کیفیت خرما عامل مهم در توسعه صادرات آن است و با تطابق کیفیت خرمای صادراتی با استانداردهای بین المللی می‌توان به افزایش کیفیت خرمای تولید شده کمک کرد تا به این ترتیب به خوبی در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار بگیرد.

عموری با بیان اینکه سطح زیرکشت خرما در استان ۴۲ هزار هکتار است ادامه داد: ۶۰ واحد فعال بسته‌بندی خرما در استان وجود دارد، این واحدها به صورت مستقیم و غیر مستقیم حدود ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی دارند که بیشتر این واحدها در شهرستان شادگان مستقر هستند.

وی در ارتباط با کمبود صنایع تبدیلی و فراوری در استان تصریح کرد: فقط دو واحد تولیدی شکلات خرما و شیره خرما در خوزستان وجود دارد که این تعداد واحد فرآوری با توجه به توانمند بودن استان در زمینه تولید خرما و لزوم وجود صنایع تبدیلی در استان به عنوان حلقه واسط اقتصادی بین کشاورزی و صنعت، بسیار کم است و در حد نیاز استان نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه خرما از نظر اقتصادی برای خوزستان بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: خرما در تأمین امنیت غذایی به عنوان یکی از منابع اصلی غذایی در مناطق خرماخیز، در اقتصاد ملی با درآمد سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان صادرات ارزآوری و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نقش‌ اساسی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

عموری در ادامه با بیان اینکه نرخ توافقی خرما برای سالجاری را برای اولین بار باحضور صادرکنندگان و تولیدکنندگان توسط اتاق بازرگانی تعیین شد افزود: خرمای استان به ۱۷ کشور جهان از جمله انگلستان، کانادا، مالزی و غیره صادر می‌شود که میزان صادرات آن در سه ماهه نخست امسال حدود ۲۳ هزار تن به ارزش حدود ۳۹ میلیون دلار بوده است.

‌وی در ارتباط با چالش‌های پیش روی صادرکنندگان خرما عنوان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های صادرکنندگان خرما، ثبات نسبی قیمت خرما در بازارهای جهانی و بی ثباتی و افسار گسیختگی قیمت نهاده‌ها در داخل کشور است که این مسئله هزینه‌های بسیار زیاد و زیان‌های فراوان مالی را به صادر کنندگان خرما تحمیل می‌کند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار