تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۰۱۲۴۸
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرنوشت تردد خودروهای پلاک اروند در کشمکش مدیران ملی و استانی؛
بلاتکلیفی هزاران شهروند خوزستانی/ برنده جدال مقتدایی و کابینه روحانی که خواهد بود؟

خوزنیوز: گویا برای خوزستانی ها یک شادی بی دغدغه و یک آرامش بی مزاحمت به آرزویی دور از دسترس تبدیل شده است. گرچه سال ها مشکلات ریز و درشت، از جنگ گرفته تا حوادث پس از جنگ، مردم محنت کشیده این دیار را مقاوم کرده است اما این روزها جنگ و جدال برخی مسئولین مشکل دیگری را پیش روی آنها قرار داده است.

این ماجرای جدید از آنجا شروع شد که عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان اراده کرد با یک اقدام خارج از عرف و به زعم بسیاری از مخالفین اش خلاف قانون و به اعتقاد دوست دارانش شجاعانه، تردد خودروهای اروندی را در سرتاسر استان خوزستان آزاد اعلام کند. زمان زیادی از اعلام این خبر نگذشت که صف آرایی و جدال مخالفین و موافقین این طرح شکل گرفت؛ جدال هایی که برای بسیاری از شهروندان که در گوشه و کنار استان اقدام به خرید این خودروها کرده بودند و یا در برزخ خریدن یا نخریدن گرفتار آمده بودند، دغدغه ای جدید شده بود.

این صف بندی ها را در اظهارات متناقض مسئولین و مقامات دولتی به وضوح می توان مشاهد کرد:

18 دی ماه 1390: سیدجعفر حجازی، استاندار وقت خوزستان گفت: بر اساس مصوبه جدید هیات دولت، ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر و نیز اشخاص حقوقی مستقر در این دو شهرستان، مجاز خواهند بود با خودروی پلاک اروند تا مرکز استان خوزستان (اهواز) تردد کنند. آغاز اجرای این تصمیم دولت منوط به تصویب آیین نامه اجرایی آن در جلسات هیات مدیره منطقه تجاری صنعتی اروند است که در آینده نزدیک مصوب و ابلاغ خواهد شد.

21 اردیبهشت 1391: مدیر امور گمرکی منطقه آزاد اروند از ممنوعیت خرید خودروهای پلاک اروند توسط شهروندان استان خوزستان به غیر از ساکنان آبادان و خرمشهر خبر داد. جبار عبودزاده اظهار کرد: همشهریانی که نسبت به خرید یا فروش خودروهای پلاک اروند اقدام می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که انتقال سند باید از طریق واحد شماره‌گذاری منطقه آزاد اروند صورت پذیرد در غیر اینصورت اگر خودرو مرتکب تخلف شود صاحب اولیه خودرو به‌ عنوان متخلف شناخته خواهد شد. طبق مصوبه هیئت دولت فقط همشهریان ساکن در شهرهای آبادان و خرمشهر می‌توانند نسبت به خرید خودروهایی پلاک اروند اقدام کنند. در صورت خرید خودرو از بنگاه‌های معاملاتی توسط همشهریان اهوازی و دیگر هم‌استانی‌ها، خودرو طبق آیین‌نامه جریمه خواهد شد.

27 مرداد 1393: عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در دیدار با آزادگان اعلام کرد: بزودی خبر تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان خوزستان اعلام خواهد شد. این تصمیم را گرفته ایم تا همه مردم خوزستان از این امکان برخوردار شوند و عنقریب این مسئله را برای رفاه حال مردم اعلام خواهیم کرد. مقدمات این کار را فراهم کرده ایم و می خواهیم یک حال خوب و اساسی به مردم استان بدهیم تا از این نعمت بهره مند شوند و بتوانند با خودروهای پلاک اروند در کل خوزستان تردد کنند.

1 شهریور 1393 : مقتدایی استاندار خوزستان در ابلاغیه به فرمانداران کل استان ، تردد خودروهای پلاک اروند را در سطح استان ، بلامانع اعلام نمود.

بلاتکلیفی هزاران شهروند خوزستانی/ برنده جدال مقتدایی و کابینه روحانی که خواهد بود

فرمانداران محترم سراسر استان / سلام علیکم

گرامی داشت هفته دولت صرفا بزرگداشت یک مناسبت نیست ، بلکه در واقع نکوداشت تلاش و ایثار بی دریغ بزرگ مردان و زنانی است که در راه پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان جان شیرین و گرانبهای خود را آماج خطر دشمنان و کج اندیشان نمودند تا در سایه ایثار و جانفشانی آنها نهال برومند آزادی و پیشرفت تنومند گردد و غبار محرومیت و فقر از چهره کشور به ویژه مناطق و استان های محروم و مرزی همچون استان خوزستان که با تحمل بار هشت سال دفاع مقدس به فرموده امام راحل دین خود را به اسلام ادا کرده است، پاک گردد. در همین راستا و به منظور زدودن غبار محرومیت از چهره استان زرخیز خوزستان و با هدف ایجاد تعلق خاطر مردم نسبت به سرمایه گذاری های ملی در استان که رضایتمندی مردم مرزنشین و سلحشور خوزستان را در پی خواهد داشت، بدینوسیله اعلام می گردد پیرو ابلاغیه شماره ۱۰۰-۲۰۰۸۱ / م خ ۱۷/۱۲/۹۲ و به استناد این بخشنامه تردد کلیه خودروهای پلاک اروند در سطح استان بلامانع می باشد.

19 شهریور 1393: هیات وزیران در جلسه ۱۳۹۳/۶/۱۹ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوبه‌ای تصویب کرد و براساس این مصوبه، تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفا در محدود این مناطق مجاز است و ورود آنها به قلمرو گمرکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان‌پذیر است. این مصوبه در تاریخ ۱۳۹۳/۶/۲۳ از سوی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده است.

1 مهر 1393: در روزهاي اخير خبرهايي مبني بر ممنوعيت تردد خودروهاي پلاك اروند در بين شهروندان خوزستاني منتشر شده كه باعث نگراني مردمي كه اقدام به خريد اين خودروها در ساير شهرهاي استان به غير از آبادان و خرمشهر كرده اند، شده است. عبدالحسن مقتدايي دراین باره عنوان كرد: به عنوان نماينده دولت در استان خوزستان، ممنوعيت خودروهاي پلاك اروند در ساير شهرهاي استان خوزستان را شايعه اي بيش نمي دانم و مردم از بابت تردد خودرهايشان در همه شهرهاي استان خوزستان نگراني نداشته باشند. خبرهايي كه در اين خصوص در روزهاي گذشته در بين شهروندان منتشر نشده و باعث نگراني آنها شده صحت ندارد زيرا بخشنامه اي كه در اين خصوص گفته مي شود كه صادر شده است ربطي به ممنوعيت تردد خودروهاي پلاك اروند ندارد. دولت راجع به سرزمين مادري مصوبه صادر كرده است و سازمان منطقه آزاد اروند طبق قانون اين مجوز را صادر كرده كه خودرهاي پلاك اروند در همه شهرهاي استان تردد كنند.

5 مهر 1393: سرهنگ عادل مجدمی، رئیس راهنمایی و رانندگی خوزستان  اظهار کرد: بر مبنای دستور صادر شده از استانداری خوزستان، تردد خودروهای پلاک اروند در شهرهای استان خوزستان بلامانع است. هنوز از ناجای کشور دستوری در این خصوص گرفته نشده است و با دستور استانداری در حال فعالیت هستیم.

7 مهرماه 1393: محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلویزیونی پایش : در استان خوزستان ، استانداری مصوبه ای مبنی تردد خودوهای پلاک اروند در کل استان صادر کرد که این مصوبه بدون هماهنگی صادر شد . خودروهای پلاک اروند فقط می توانند در شعاع مناطق آزاد و تا مرکز استان تردد کنند . تردد این خودروها در کل استان غیرقانونی است. دولت مصوبه ای داد که ماشین های پلاک اروند به جز مناطق آزاد اروند فقط می توانند تا مرکز استان تردد کنند. در استان خوزستان تصمیم گرفته شد که این ماشین ها در تمام استان تردد آزاد داشته باشند ولی ما اعلام کردیم که این کار خلاف قانون است و خودروهای اروندی فقط تا شهر اهواز مجاز به تردد آزاد هستند.

9 مهر 1393: ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور  در این باره گفت: متأسفانه شاهد بوديم در برخي مناطق آزاد ماشين‌هاي لوكس و گران‌قيمت وارد كشور مي‌شد و در شهرها تا شعاع ۱۲۰ كيلومتر و فراتر از آن با اخذ مجوزهايي در مناطق ديگر تردد مي‌كردند و اين در حالي بود كه عوارض مربوطه را پرداخت نمي‌كردند و دولت متضرر مي‌شد. در اين زمينه گزارش جامعي از سوي سازمان بازرسي خدمت رئيس‌جمهور ارسال شد كه اين گزارش به آقاي جهانگيري ارجاع و هفته گذشته در دولت مطرح و مصوب شد هيچ‌كس تحت هيچ شرايطي حق ندارد از مناطق آزاد به مناطق ديگر كه داراي گمرك هستند ماشين وارد كند و همچنين تردد این به کل ممنوع شد.

14 مهر 1393: استاندار خوزستان در واکنش به اظهارات نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت: استدلال و اظهارات خیلی از مسئولان را شنیدم. جمع‌بندی من این است که اساساً یک برداشت کاملاً غلطی از اتفاقی که افتاده دارند و بر اساس آن برداشت غلط و اشتباه همچنان تحلیل می‌کنند. اولاً جایگاه هیچ کدام از مسئولانی که در مورد تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان اظهار نظر کرده‌اند، اعم از وزیر و دیگران جایگاهی نیست که در این ارتباط نظر دهند و نمی‌توانند به این قضیه ورود کنند. اگر کسانی که مخالف تردد این خودروها هستند، از خود من می‌پرسیدند من آن‌ها را توجیه می‌کردم. متأسفانه آقای نعمت زاده و بازرسی کل کشور و همه آن‌هایی که جنجال به راه انداختند، با بنده که مسئول هستم و باید توضیح و پاسخ بدهم، تماس نگرفتند. با توجه به اینکه چندین سال استاندار بوده‌ام و کاملاً با قانون آشنایی دارم استاندار دو بخش وظایف دارد یکی بخش حاکمیتی و دیگری بخش دولتی به عنوان کارگزار دولت و مجری دستورالعمل‌ها و ضوابط و قوانین و مقرراتی است که از سوی دولت ابلاغ می‌شود و بخش حاکمیتی است و وظایف آن زمانی به استاندار محول می‌شود که عنوان رئیس شورای تأمین با استاندار ابلاغ می‌شود. استان خوزستان جنگ‌های متعددی را شاهد بوده است، جنگ ایران و عراق، عراق و کویت، آمریکا و عراق و جریان‌های تروریستی کنونی داعش همه و همه به نحوی بر این استان تأثیر داشته است. جز وظایف استاندار است که برای پایداری جمعیت با ترکیب ملی که از وظایف استاندار در بخش حاکمیتی است، امنیت پایدار به لحاظ حجم سرمایه گذاری که نظام مقدس جمهوری در استان خوزستان دارد که با امنیت ملی پیوند مستقیم و مستحکم دارد و وحدت ملی به لحاظ ترکیب جمعیتی و قومی و کار گذاران دولت که از جای جای استان آمده‌اند به جز خود این سه مورد باید تعلق خاطری برای کسانی که در استان خوزستان زندگی می‌کنند باشد، تصمیماتی را اتخاذ بکند. این اتفاقی که در اینجا افتاده و تصمیمی که گرفته‌ام، آقایان دارند با عینک یک مسئول اجرایی که وزیر به طور انتزاعی و منطقه آزاد انتزاعی نگاه می‌کنند، در حکمی که صادر شده از عنوان استاندار استفاده نکردم و از عنوان رئیس شورای تأمین استان استفاده کردم منطقه آزاد اروند دقیقاً به وظایف خود عمل کرده و هیچ کس خطایی نکرده آقایان طوری عنوان می‌کنند که هر کس نداند فکر می‌کند خود مختاری اعلام کرده‌ایم، برای کسانی که مسئولیت اعلا دارند متأسفم که یک‌بار هم برای بررسی منطقه نیامدند. این که می‌فرمایند تردد در شعاع 120 کیلومتر فقط مجاز است، از مرکز استان سه چهار مسیر به منطقه آزاد ختم می‌شود و هیچ کس شرطی نگذاشته که شما از کدام جاده به سمت مناطق آزاد تردد صورت گیرد 14 شهرستان استان ما در مسافت 120 کیلومتر با منطقه آزاد هستند و فقط 7 یا 8 شهر است که خارج از این محدود است و اصلاً در این شهرها که به لحاظ راه‌ها وسیله نقلیه خارجی توانایی تردد ندارند، نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که آن مواردی مانند امنیت و جمعیت ملی و ... را رها کرده‌اند و چسبیده‌اند به این قضیه.

22 مهر 1393: سرهنگ قاسم قدرتی ، رئیس پلیس راه استان خوزستان گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان ممنوع است. تردد این خودروها در استان خوزستان آزاد نیست و از امروز این خودروها توقیف می‌شوند. رئیس پلیس راه استان خوزستان در واکنش به موضوع که چرا قبلاً اعلام کرده بودید تردد این خودروها آزاد است گفت : این که من قبلاً این حرف را زده باشم کذب است و این را رسانه‌ها از به کذب از زبان من نوشته بودند.

23 مهرماه 1393: محمد سعید انصاری، نماینده مردم آبادان در مجلس اظهار می كند: ضمن حمایت از دیدگاه استاندار خوزستان در مورد تردد آزاد ماشین های پلاک اروند در سراسر استان این پیشنهاد را خوب تلقی کرده و آن را تائید می کنم. متاسفانه طی روزهای اخیر شاهد این بودیم که در دولت تصمیمی مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای پلاک اروند در خارج از مناطق آزاد ارائه شده است. امکان تجدید نظر در مصوبه دولت وجود دارد و من برای دفاع از حق مردم از دولت تقاضا دارم که این تجدید نظر را انجام دهد چون مردم در خیلی از شهرهای خوزستان که منطقه آزاد نیست ماشین های پلاک اروند خریداری کرده اند و حالا چه کسی باید جوابگوی آن ها باشد.

22 آبان 1393: اکبر ترکان، دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تردد خودروهای ویژه مناطق آزاد در کشور براساس مصوبه هیات دولت در محدوده تعیین شده مجاز بوده و خارج از آن باید توسط نیروی انتظامی برخورد شود. در خوزستان براساس مصوبه هیات وزیران اجازه تردد خودروها تا اهواز صادر شده و خارج از آن تخلف محسوب می‌شود، اما از آنجا که در خارج از مناطق آزاد عوامل برخورد و جلوگیری ارتباطی با مناطق آزاد ندارند و مسوولیت آن بر عهده نیروی انتظامی است. بنابراین باید این کار از سوی نیروی انتظامی انجام شود.

27 آبان 1393: استاندار خوزستان در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان : اقشار متوسط به بالا توان خرید این خودروها را دارند که درآمد حاصل از ترخیص آن نیز در منطقه آزاد و برای مردم خرمشهر و آبادان می باشد. محض اطلاع باید بگویم من یک خودری جیپ آمریکایی خریداری کرده ام بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد و برای خرید آن اقدام کنید.

2 شهریور 1394: عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در بازید از ایرنا: از ابتدای امسال ۲۵ هزار دستگاه پلاک اروند به خوزستان وارد شده است هر چند استفاده از خودروهای پلاک اروند بیشتر برای خانوارهایی است که وضعیت اقتصادی متوسط به بالا را دارند اما استفاده از این خودروها در زیبا شدن چهره شهرها و خوزستان بسیار موثر است.

8 شهریور 1394: الهام امین زاده، معاون حقوقی رییس جمهور: تردد خودروهای پلاک اروند در محدوده منطقه آزاد اروند و شعاع مشخصی آزاد است و در سراسر استان خوزستان تردد آنها مجاز نیست. بر اساس قانون خودروها در همان محدوده‌ای که تعیین شده حق تردد دارند، اما در بعضی استان ها مانند استان خوزستان به علت تردد بعضی از خودروهایی که کارآیی حمل بار داشتند و باعث می‌شد در زمینه اشتغال حرکت هایی ایجاد کند برخوردهایی داشتیم که انتظار دارند که در خارج از محدوده این خودروها بتوانند تردد داشته باشند که این موارد هم در حال بررسی است و تاکنون از طرف هیئت دولت تردد این خودروها در سراسر استان مجاز نشده است. هر محدوده ای را که قانون تعریف می‌کند در همان محدود اجازه دارند تردد کنند، قانون تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد را در محدوده مشخصی آزاد کرده و نه کل استان .

17 شهریور 1394: استاندار خوزستان  گفت: 25 هزار و 100خودرو خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند در یک سال اخیر با مجوز معاون اول رئیس جمهوری و بر اساس قانون مناطق آزاد کشور از شهریور 93 تاکنون از طریق منطقه آزاد اروند وارد کشور شده است. با دریافت مجوز قانونی در یک سال اخیر، تردد خودروهای پلاک اروند در محدوده استان خوزستان آزاد و بلامانع بوده است.

17 شهریورماه 1394: عبدالحسن مقتدایی در جریان سفر خود به خرمشهر اظهار کرد: در خصوص تردد خودروهای پلاک اروند، سازمان بازرسی کشور و سازمان‌های نظارتی دیگر بررسی‌های مورد نیاز را انجام داده‌اند و ما نیز پاسخ‌های لازم را به آن‌ها داده‌ایم و اگر تخلفی در این باره صورت گرفته بود، قطعا همان ماه‌های اول از اجرای مصوبه جلوگیری می‌شد. این مخالفان از جان مردم استان چه می‌خواهند؛ مردمی که در دوران دفاع مقدس و اکنون خود را ثابت کرده‌اند و به نظر من این نشر اکاذیب علیه استان باج خواهی است که من به رسانه‌هایی بزرگتر از این‌ها نداده‌ام. اگر اتفاقی در مرزهای خوزستان بیفتد، مردم مقاومت می‌کنند یا شما که اکاذیب نشر می‌دهید؟ هدف این رسانه‌ها و افراد پشت آن‌ها، تخلیه جمعیت کارساز در مناطق مرزی است و من فوت کوزه گری خود را هنوز نگه داشته‌ام و اگر جوسازی‌ها بیش از این شود، شکل دیگری از مقابله با این افراد را رو می‌کنیم.

18 شهریور 1394: سید محمدمهدی غمامی، حقوقدان و استادیار دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در بررسی حقوقی بخشنامه استاندار خوزستان با رد صلاحیت مقتدایی جهت افزایش شعاع تردد می‌آورد: مطابق ماده (۴) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۲- تصميم گيري در خصوص مناطق آزاد تجاري – صنعتي در صلاحيت هیات وزيران است و هيچ مقامي حق تصميم‌گيري در خصوص مسايل اين منطقه را ندارد. در ضمن طي يک قاعده حقوقي صلاحيت‌هاي تعيين شده توسط قانون، قابل واگذاري به غير نيست؛ مگر اين‌که خود قانون اجازه دهد که در اين مورد هم اتفاق نيفتاده است. نکته مهم‌تر آن که تردد خودروهاي منطق آزاد گرچه تابع تصميمات هیات وزيران است، ولي (۱) تصميم هیات وزيران مطابق «ت» ماده‌ي (۴) منوط به تاييد فرماندهي کل قوا است: «تصویب مقررات امنیتی و انتظامی مناطق با تأیید فرماندهی کل قوا». (۲) با قبول اينکه فرماندهي کل قوا مقررات انتظامي مربوط به تردد خودروهاي پلاک مناطق آزاد را تاييد کرده است. اين مقررات صرفا در داخل منطقه آزاد معتبر است و نه خارج از منطقه‌ي آزاد.آزادي تردد خارج از مناطق مصوب، مغاير صريح ماده (۱) قانون و روح حاکم بر قانون است چرا که صلاحيت هیات وزيران تنها محدود است به محدوده منطقه آزاد که مصوب مجلس است (تبصره ۳ ماده یک) به اين ترتيب تصميم‌گيري در خصوص تردد خودروهاي منطقه آزاد در محدوده منطقه آزاد در صلاحيت انحصاري هیات وزيران است و البته آن‌ها هم نمي‌توانند مجوز تردد خارج از محدوده را صادر کنند. در نتيجه استاندار هيچ صلاحيتي در اين زمينه ندارد. اين نتيجه را جور ديگري نيز مي‌توان استدلال کرد. اينکه در مجموع صلاحيت‌هاي استانداران در تمامي قوانين و مقررات نمي‌توان متني را پيدا کرد که به استانداران اجازه تصميم‌گيري در خصوص مناطق آزاد را داده باشد يا به و اجازه نقض تصميم صريح قانون گذار را.

23 شهریور ماه 1394: سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا در برنامه زنده تلویزیونی پایش درباره تردد خودروهای پلاک موقت در استان خوزستان گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و افزایش شعاع تردد خودروهای مناطق آزاد از اختیارات هیات وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد. براساس قوانین و مقررات جاری کشور، خودروهایی که وارد مناطق آزاد می‌شوند، براساس آئین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۱۳۷۳ باید شماره گذاری شوند و پلاک ویژه مربوط به هر منطقه همراه با لوگوی هر منطقه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. بنابراین در بحث تردد خودروهای مربوط به مناطق آزاد تردد قانونی در محدوده جغرافیایی هر منطقه مشکلی ندارد، هر مقام مسئولی که اجازه تردد خودروهای پلاک اروند را به کل استان خوزستان داده باشد، کاری غیرقانونی انجام داده است. ما با مراجع مربوطه در استان و منطقه آزاد اروند مکاتبه و اعلام کردیم که تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر خوزستان برخلاف قوانین است. این موضوع از اختیارات هیات وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست و در ماده قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۷۲ دقیقاً این موضوع قید شده است. ما به پلیس راه استان خوزستان اعلام کردیم که این بخشنامه استاندار خلاف قانون است و هر خودرویی که خارج از محدوده مصوب باشد، به عنوان پلاک غیرمجاز تلقی می‌گردد و بنا بر قوانین باید با آن خودرو برخورد کنند. پلیس راه استان خوزستان مسئول اعمال قانون در این زمینه است و ما به همکارانمان اعلام کردیم که تردد در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و باید این خودروها توقیف شوند.

علاوه بر همه نقل قول های بالا در سایت منطقه آزاد اروند و در بیان محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند آمده است: محدوده تردد ۱- تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور اندیمشک. ۲- تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور رامهرمز. ۳- تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور ماهشهر (اتوبان اهواز – ماهشهر). ۴- تا ابتدای محور ملا ثانی تقاطع کمربندی شمالی اهواز. ۵- تا کیلومتر ۵ جاده اهواز – حمیدیه. همچنین در شرایط پروانه تردد خودرو که از سوی منطقه آزاد اروند صادر می شود نیز تا کنون محدوده قابل تردد را تا مرکز استان(اهواز) پذیرفته است و صراحتا اعلام داشته است چنانچه خودرو از محدوده مصوب هیات وزیران (مرکز استان) خارج گردد، صاحب خودرو قاچاقچی تلقی شده و با دارنده آن اعم از دارنده خودرو و راننده وفق مقررات برخورد قانونی بعمل خواهد آمد.

بلاتکلیفی هزاران شهروند خوزستانی/ برنده جدال مقتدایی و کابینه روحانی که خواهد بود

واضح است که صف بندی های بوجود آمده و رجزخوانی های گاه و بی گاه مسئولین ملی و استاندار خوزستان، چندان دوام نخواهد آورد و بالاخره دولت تدبیر وامید این کشتی گرفتار را به ساحل خواهد رساند. از آنجا که این ماجرا به رودررویی و جدال بین طرفین رسیده است می طلبد که یک برنده از زمین خارج شود که البته پیش بینی نمی شود که برنده این جدال استاندار خوزستان باشد.

خارج از مناقشه پیش آمده آنچه این روزها برای مردم استان خوزستان اهمیت پیدا کرده است عواقب تصمیمات دولت در این زمینه است. اگر سکانداران دولت، تصمیم بر لغو بخشنامه استاندار خوزستان بگیرند چه سرانجامی در انتظار هزاران خوزستانی که شاید تمامی سرمایه زندگی خود را صرف خرید این خودرو ها کرده اند، خواهد بود. چه کسی خسارت ناشی از تصمیم استاندار خوزستان و لغو آن را جبران خواهد کرد.

همچنین از استاندار خوزستان که به قول خودش «فوت کوزه گری خود را هنوز نگه داشته‌است» انتظار می رود با رو کردن برگ برنده ادعایی تشویش را از ذهن شهروندان دور کند.


کد خبرنگار: 1001

غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۳
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
1
42
برای مردمی که؛
1-در صف اول دفاع از کشور قرار دارند.
2-با وجود برخورداری ازثروتهای فراوان خدادادی و ظرفیتهای بیشمار اقتصادی،فرهنگی،تاریخی و...از محرومترین مردمان کشور هستند.
3-درگرمای بالای50درجه و رطوبت 90%روزگار میگذرانند و هوایی با الودگی ده ها برابر حد مجاز استنشاق میکنند.
4-دین خود را به اسلام ادا کرده اند.
برای چنین مردمانی؛
ازادی تردد خودروهای پلاک اروند در سطح کل استان حقی حداقلی محسوب میشود که میبایست از طرف هیات دولت و همه مسئولان نظام به رسمیت شناخته شود و نباید این دلخوشی هر چند کوچک برخی اهالی خوزستان به کامشان تلخ گردد و عاقلان دانند...
محمد علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
32
دیدگاه های دکترمقتدایی برای تثبیت جمعیت در استان خوزستان و تامین امنیت مرزها بسیار دقیق و هوشمندانه است و شایسته است که با دیدی کاملا ملی به برنامه های ایشان توجه شود؛وقتی این کار استاندار موجب رضایت و شادی مردم رنج کشیده خوزستان شده است چرا عده ای با ان مخالفت میکنند؟! امیدوارم که مسئولان ارشد نظام از برنامه های دکترمقتدایی حمایت کنند و این شادی کوچک از مردم خوزستان دریغ نشود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
27
همه این موانع بخاطر این است که ایران خودرو و سایپا که بی کیفیت ترین خودرو ها را تولید می کنند نمی خواهند مردم ما سوار ماشین های با کیفیت شوند. این مساله محدود به آبادان و خرمشهر هم نیست. آخر مالیات هم های نجومی سبب شده است که خودروی خوب از دسترس بسیاری از مردم دور شود و نتیجه آن مرگ و میر های جاده ای است.
مردم ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
25
چطور برای گردوخاکها و بقیه مشکلاتو محرومیتها که توی این استان به واقع محروم از همه چیز کسی سینه سپر نمیکنه اما تا یه امتیازی به این استان میخواد داده بشه همه قاضی میشن؟؟؟!!!! چطور همین مقام نظامی که که به پلیس خوزستان دستور داده نمیگه که چرا توی این استان همه آسفالتها و جاده ها داغونن؟؟؟ و گیر داده به این مسئله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
19
اگر اولین اقدام جهت توقیف خودروهای اروندی اجرا شود. موج 25 هزار نفری برای اعتراض رو چیکار می کنند ؟ 25 هزار خانواده خوزستانی اعتراض یک جا به جناب وزیر صنعتی! فرزندای وزیر هم سوار ماشین ایرانی میشن ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
1
19
بنده خودرو اروندی دارم تا الان و براساس مجوز استاندار محترم در سرتاسر استان هم تردد کرده و خواهم کرد و ...
پاسخ ها
حمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
دوست عزیز
اگر تصمیم بر این باشد که این تردد،تخلف محسوب میشود با فعال کردن جی پی اس،خودرو در محدوده غیر مجاز،خاموش میشود.
طبقه متوسط
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
20
5
این خوبه که این طرح انجام شده اما انصافا بررسی کنیم ببینیم
یک استانی که بیش از 5میلیون نفر جمعیت داره فقط 25000نفر تونستن از این ماشین ها بخرن یعنی چیزی نزدیک به نیم در صد مردم خوزستان،خوب این چه رفاهی برای کل مردم استان به ارمغان داشته فقط آدمهای ثروتمند قبلی ثروتمند تر شده اند چون نیمی از پول یک ماشین پلاک ملی را برای خرید اروندی خرج کرده اند حالا سوال من اینه که طبقه متوسط و ضعیف جامعه کجای این معادله قرار گرفتن تازه بادیدن این جریان افسرده تر شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
شما ببینی هم استانیت سوار خودرو خوب میشه افسرده میشی؟!!!!!!
متاسفم
مهرداد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
دوست داری در مراسم تشیع جنازه تعداد بیشتری از هم استانیان از تصادف بشی؟؟؟
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
13
اگر سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا بجای اینکه از تهران اظهارنظر نماید،زحمتی به خودش میداد و به خوزستان سفر میکرد شاید بهتر میتوانست مشکلات مردم و دغدغه های بجای استاندار زحمتکش را درک کرده و نتیجتا" اظهار نظر قابل قبول تری ارائه می نمود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
10
همش بخاطر اینه که مردم اجبارا رو به خودرو های ایرانی کنن و جونشون رو کف دستشون بذارن
اصلا کجای دنیا این محدودیت ها هست ؟
این خودروهای خارجی با یک پنجم این قیمت در همه جای دنیا دارن تردد میکنن چرا ما باید انقدر گمرکی بدیم ؟؟ کشورهای دیگه که گمرکی نمیگیرن ورشکست شدن ؟ بدبخت شدن ؟ چرا ما نقدر بدبختیم ؟؟ چرا ؟؟ یکی نیست جواب بده ؟؟
خوزستانی های مظلوم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
12
با سلام خدمت کلیه مسئولین محترم
احتراما به عنوان یک خوزستانی خواهشمندم که نگاه های غیر انسانی خود را از این استان محروم و سرشار از منابع برداشته و گامی هم در جهت رضایت حال شهروندان خوزستان بردارند.
در طول سالهای پس از جنگ در خوزستان چه کرده اید که در مقابل تنها دلخوشی این مردم اینگونه سینه سپر کرده اید و خود را از همه آگاه تر میدانید.
طبق قانون منطقه آزاد شعاع تردد تعریف گردیده و آن هم تا شهر اهواز میباشد به شعاع 120 کیلومتر و با توجه به عنایت استاندار محترم این محدوده به کل استان خوزستان گسترده شد.
آقای مسئول محترم چرا در زمان رکود بازار خودروهای ایرانی یاد این موضوع افتاده اید شاید شما هم ......
من در خوزستان چه تفریحی دارم
من در خوزستان چه امکاناتی دارم
من در خوزستان چه شروتی دارم
من در خوزستام چه امنیتی دارم
من در خوزستان ............
این سوالات در ذهن من موجوده
و من حتی ماشین پلاک اروندی ندارم
اما از جانب خود میدانم که این سوالات ر ا بپرسم
ZAHRA
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
12
سرهنگ قاسم قدرتی، اکبر ترکان،سرهنگ احمد رستمی و سید محمدمهدی غمامی كه حقوقدان هستي اول بيا حقوق شهروندان خوزستان و حق و حقوقشان را مشخص كن بعد براي تعيين و تكليف خودروها وارد عمل شو آن هم نه با اين شتاب؟ما مسائل مهمتري هم داريم كه ميتواني تعيين و تكليف كني گرد و خاكي كه سالها تعداد زيادي از همين مردم را گرفتار بيماري و مرگ كرده مسائل فقر و بيكاري و گرماي طاقت فرسا ؟؟؟و ديني كه هشت سال به مملكتشان ادا كردند جاي تامل ندارد چرا و بر چه اساس به موضوع ماشين هاي پلاك اروند زوم كرده ايد؟؟چه منافعي دارد كه تمام قد در مقابل اين موضوع ايستاده ايد؟براي مردم استان جاي سوال بزرگي است كه چرا اين موضوع براي امثال شما مهم شده است؟؟جواب بدهيد؟حق زيادي است براي استاني با اين همه درآمد و منابع براي كشور و مظلوميت براي مردمش؟مواظب اين رفتارها و تبعاتش در قبال مردم باشيد كه صبر مردم هم اندازه ايي دارد
مهران
|
GERMANY
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
18
با این حساب ابتدا باید جلوی تردد خودروهای پلاک انزلی و پلاک ارس که در کل استان گیلان و تبریز تردد می نمایند گرفته شود و بعد بیایند سراغ خوزستان.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
5
این مسئولین کاسه داغ تر از آش که هی میان رو منبر و از قانون دم میزنن ، خدا رو ناظر بر اعمال خودشون میبینن؟؟؟؟؟
اگر خودشون یکماه یا یک هفته ماموریتی بیان خوزستان ، خدا وکیلی خودروی به اصطلاح ملی سوار میشن؟؟؟؟
به والله نمیشن....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
0
4
سلام به ملت همیشه در صحنه خوزستان....متاسفم برای مسئولینی که چشم دیدن اینکه مردم خوزستان سوار ماشینهای خوب بشن و تو این دمای 50-60 درجه از این مزیت استفاده کنند راندارند....... چطور زمانی که آلودگی هوا و طوفانهای گرد و خاک سهم این ملت غیور ومقاوم میشود چشم و گوش این مسئولین بسته می شود و کاری به کار این مردم و عوارض و مشکلات پس از ان ندارند....
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
0
7
بابا مردم خوزستان نه مکانی برای تفریح درست حسابی دارن نه اب و هوای مناسبی دارند به خاطره همین اکثر استادان دانشگاه ونخبگان ومعلمان استان از این استان مهاجرت می کنند به شهرهای دیگر حداقل بزارید به خاطره این خودروهای پلاک اروندی هم شده تو این استان بمونن وگرنه این استان شاهد کمبود نخبه و معلمان و استادان دانشگاه خواهد بود و بیسوادی در این استان بیشتر خواهد شد
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
0
0
حالا تردد خودروی پلاک اروند چه ضرری برای پلیس راهور دارد که اینجوری معاون راهور واکنش نشان داده است؟
شهریار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
0
بنده خودروی پلاک اروند ندارم ولی یک پیشنهاد دارم، مردم خوزستان حاضرند که تردد خودروهای پلاک اروند لغو شود به شرطی که چند وزارتخانه ازجمله وزارت نفت که عمده ذخایر آن دراین استان است به خوزستان انتقال یابند تا از کاهش جمعیت جلوگیری شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
0
0
چندروز پیش ماشین پرشیا بنده دچار نشتی شدید بنزین شد آیا نعمت زاده ها جوابگو هستند؟
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
0
0
سلام به هم استانی های عزیزم...

به نظرم خودرو پلاک اروند بخرید و استفاده کنید... مطمئن باشید کسی نمیتونه جلو تردد خودروها رو بگیره خود پلیس هم از این موضوع مطلعه و دوست نداره خودشو مقابل مردم قرار بده این مسائل هم که مطرح میشه میخوان ما رو بسنجن که ببینن عکس العمل مردم چطوریه...مثلا تو شهری مثل مسجدسلیمان که پر از خودرو اروندی شده کی می تونه مقابله کنه ...
پس متعهد باشیم و هوای همدیگر را داشته باشیم...
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
0
0
آقای مواجب بگیر چجور میشه که تانکرهای عراقی در تمام جاده های مملکت هر موقع که بخواهند می توانند جولان دهند ولی یک شهروند ایرانی حق نداره تو استان خودش با خودروی اروندی تردد کنه ؟
:
:
:
آخرین اخبار