تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۳۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمار بالای تکرار پایه در مناطق دو زبانه؛
پیش‌دبستانی در مناطق دوزبانه خوزستان رایگان می‌‌شود؟
برای کمک به بهبود وضعیت این دانش‌آموزان به دنبال آن هستیم که دوره‌های پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه خوزستان رایگان و اجباری شود که این طرح پس از بررسی در وزارت، اکنون برای تصویب در مجلس است
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که بیشترین آمار تکرار پایه اول مربوط به مناطق دو زبانه استان است، گفت: برای کمک به بهبود وضعیت این دانش‌آموزان به دنبال آن هستیم که دوره‌های پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه خوزستان رایگان و اجباری شود که این طرح پس از بررسی در وزارت، اکنون برای تصویب در مجلس است.

اردشیر شجاعی در آیین تجلیل از برگزیدگان حوزه آموزش ابتدایی خوزستان که امروز چهارشنبه 25 شهریورماه در سالن شهید مطهری اهواز برگزار شد، با بیان این‌که اولویت‌ها و برنامه‌های امسال جهت ارتقای کیفیت آموزش طراحی و به تمام مناطق و نواحی ابلاغ شده است، اظهار کرد: در رأس این اولویت‌ها انسداد مبادی بی‌سوادی است که اولویت وزارت آموزش و پرورش و مورد تأکید قانون اساسی و سند تحول بنیادین نیز هست.

وی افزود: همه به دنبال ریشه‌کنی بی سوادی هستند و از آنجا که ما اعتقاد داریم که پیشگیری بهتر از درمان است باید مبارزه با بی‌سوادی در دوره ابتدایی در اولویت قرار گیرد؛ باید راه ورود به بی‌سوادی را از دوره ابتدایی مسدود کرد و این اولویت آموزش‌وپرورش استان است تا بی‌سوادی در خوزستان ریشه‌کن شود زیرا خوزستان، استانی زرخیز و دارای منابع متعدد است و محروم نیست اما بنا به دلایل مختلف مورد ظلم واقع شده که امیدواریم با تلاش تمام مسئولان بی‌سوادی در آن ریشه‌کن شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که درصد بالایی از دانش‌آموزان خوزستان دو زبانه هستند، خاطرنشان کرد: از دیگر اولویت‌های امسال توسعه پیش‌دبستانی‌ها است؛ دانش‌آموزان استان به دلیل تفاوت زبان مادری با زبان معیار، در پایه اول با مشکل مواجه می‌شوند و به همین دلیل یادگیری زبان جایگزین آموزش آن‌ها می شود.

شجاعی توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در استان را در بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان دو زبانه تأثیرگذار دانست و ان موضوع را دلیل قرار دادن توسعه پیش‌دبستانی در دستور کار امسال عنوان و تصریح کرد: امیدواریم روزی فرابرسد که تمام دانش‌آموزان پایه اول حداقل یک دوره یک‌ساله پیش‌دبستانی را گذارنده باشند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای نهادینه‌کردن آموزش‌های پیش‌دبستانی بین خانواده‌ها، اظهار کرد: بخشنامه‌ای صادر شد تا مدارس هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول، مدارک پیش‌دبستانی دانش‌آموز و مدارک تحصیلی اولیا را درخواست کنند که از این طریق در بدنه جامعه نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد شود؛ همچنین به دنبال آن هستیم که دوره‌های پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه خوزستان رایگان شود و این طرح پس از بررسی در وزارت اکنون برای تصویب در مجلس است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: امیدواریم به همت نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگان خوزستان این طرح تصویب شود تا دانش‌آموزان دو زبانه نیز بتوانند از نعمت آموزش همگانی بهره‌مند شوند.

شجاعی با بیان این‌که به دنبال ایجاد یک فضای صادقانه هستیم، گفت: باید واقعیت‌ها را بیان کرد؛ واقعیت موجود این است که در استان مشکلات و معضلات بسیاری وجود دارد. به دنبال آمارسازی نیستیم؛ اگر مشکلات بیان شود جامعه و مسئولان حساسیت پیدا می‌کنند و شاید از این طریق بتوان مشکلات را رفع کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته هزار و 250 کارگاه آموزشی در استان برگزار شد که در سطح کشور بی‌سابقه بود و این اقدام مورد تقدیر وزارت‌خانه نیز قرار گرفت و از استان درخواست شد که این تجربه به استان‌های دیگر منتقل شود؛ تمام این موفقیت‌ها حاصل تلاش معلمان است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: در سال تحصیلی گذشته از بیش از 32 هزار کلاس با هدف نظارت و ارتقای کیفیت بازدید شد؛ ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم بلکه این بازدیدها در جهت تبادل‌نظر و تجارب صورت گرفت و طی این بازدیدها تجارب آموزشی تبادل شد.

شجاعی بیشترین میزان تکرار پایه اول را در مناطق دو زبانه عنوان کرد و گفت: در استان نزدیک به 9 هزار دانش‌آموز تکرار پایه وجود داشت که این رقم معادل جمعیت دانش‌آموزان ابتدایی استان‌های همجوار بود؛ از این تعداد بیشترین تکرار پایه در کلاس اول مربوط به مناطق دو زبانه است به همین دلیل بر توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی تأکید شد.

وی با بیان این‌که این دانش‌آموزان نیاز به توجه خاص دارند ولی در مدارس نه تنها مورد توجه قرار نمی‌گرفتند بلکه به نوعی دیده نمی‌شدند، خاطرنشان کرد: سنجش دانش‌آموز یک منطقه محروم با مناطق مرفه متفاوت است؛ در خوزستان بیش از 68 هزار دانش‌آموز لازم‌التوجه شناسایی شده‌است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: رتبه استان از نظر تکرار پایه در کشور سی‌ام بود که در سال گذشته به رتبه 15 ارتقا یافت؛ این موفقیت با همت و دلسوزی معلمان و تلاش ایثارگرانه آن‌ها حاصل شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار