تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۱۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تنها امید مردم خوزستان در برابر ریزگردها در یک‌ قدمی نابودی
تالاب هورالعظیم که تنها امید مردم خوزستان در برابر پدیده نامبارک ریزگردها است با بی‌مهری مسئولان و انجام عملیات‌های غیرکارشناسانه در یک‌ قدمی نابودی کامل قرار گرفت
تالاب هورالعظیم یکی از تالاب‌های با ارزش از نظر اقتصادی و زیست‌بوم در سطح ملی است که با انجام مطالعات غیرکارشناسانه نظیر حفاری به منظور دستیابی برای بهره‌برداری‌های نفتی،طرح انتقال آب و یا احداث اتوبان در خطر خشکی کامل قرار گرفته است.

از طرف دیگر این تالاب ارزشمند خوزستان یکی از مهم‌ترین محافظان در برابر معضلات پدیده ریزگردها بوده به‌گونه‌ای که با خشک شدن قسمتی از آن پدیده ریزگردها چندبرابر شده است.

تالاب هورالعظیم بسیاری از گونه‌های نادر آبزی را در دل خود دارد که متاسفانه با پایین آمدن سطح دبی آب به صورت هفتگی شاهد نابودی مقدار قابل توجهی از این آبزیان ارزشمند هستیم.

همچنین این تالاب با ارزش زمینه گردشگری و در نتیجه آن اشتغال و جذب سرمایه را برای اهالی محلی منطقه تالاب هورالعظیم فراهم کرده بود که با خشکی قسمت قابل توجهی از آن علاوه بر از دست دادن موقعیت توریستی خود سبب خشکی بسیاری از محصولات کشاورزان زحمت‌کش خوزستانی هم شد.

تنها امید مردم خوزستان در برابر ریزگردها در یک‌ قدمی نابودی

تن نیمه‌جان هورالعظیم در آتش

متاسفانه در تاریخ 20 مرداد امسال اخباری تحت عنوان آتش‌سوزی در تالاب عظیم اما نیمه‌جان خوزستان مخابره شد که باعث تاثر هرچه بیشتر مردم خوزستان گشت.

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان اظهار داشت: برخی مواقع این آتش سوزی ها عمدی و توسط مردم به دلایل مختلف اتفاق می افتد اما گاهی نیز دلیل وقوع آتش، طبیعی و به دلیل گرما و مستعد بودن محیط است.

وی افزود: هر سال به طور طبیعی در فصل تابستان شاهد آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم هستیم.

لاهیجان‌زاده گفت: در ماه‌های اخیر ورودی آب به تالاب قطع شده بود که این مساله پایین آمدن سطح آب و مرگ و میر ماهیان در چند روز گذشته را موجب شده بود.

وی عنوان کرد: حقابه تالاب هورالعظیم در سال های اخیر تامین نشده و این امر عامل مهمی در خشکی این تالاب ارزشمند است.

آبی به هورالعظیم نمی‌ریزد

مشاور استاندار خوزستان اظهار داشت: به دلیل کم‌آبی رودخانه کرخه که سرچشمه اصلی تالاب هورالعظیم است دیگر آبی به این تالاب نمی‌رسد و شرایط وخیم موجود بسیار بحرانی است.

جاسم مرمضی افزود: بیش از 80درصد رودخانه کرخه خشک شده که این عامل می‌تواند سبب نابودی کامل تالاب هورالعظیم شود.

وی گفت: شرایط ماهی‌های رودخانه و تالاب هورالعظیم وخیم و سطح اکسیژن لازم آن‌ها بسیار پایین آمده است.

مشاور استاندار خوزستان عنوان کرد: پیش از آن با اعلام خشکی 90درصدی تالاب هورالعظیم خواستار پیگیری مسئولان محیط‌زیست کشور شدیم که متاسفانه اقدامی مفید صورت نگرفت.

وی اظهار داشت: با کاهش آب شدید کشاورزان خوزستانی خسارت بالایی را متحمل شده‌اند که باید زودتر به این بحران رسیدگی و راه‌حل لازم پیدا شود.

مرمضی افزود: شرایط آبی در خوزستان بسیار وخیم است با این وجود وزارت نیرو طرح‌های انتقال آب را با جدیت دنبال می‌کند.

وی گفت: باید سازمان محیط‌زیست کشور میان گونه‌های جانوری و حوضه‌های آبی کشور تبعیض قائل نشود و تمامی این موارد را با نگاهی برابر مورد توجه قرار دهند.

بی‌مهری مسئولان به امید مردم خوزستان در برابر ریزگردها

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: هرچه درباره کمبود آب به مسئولان کشوری هشدار دادیم توجه نکرده و طرح‌های انتقال آب و سدسازی افراطی را بر روی سرچشمه‌های حوضه‌های آبی خوزستان ادامه دادند.

وی افزود: اکنون بزرگ‌ترین امید مردم خوزستان برای بحران ریزگردها در یک قدمی خشکی کامل قرار گرفته و این مشکل را مسئولان دولتی گذشته و حال ایجاد کرده‌اند البته نباید از خشکسالی کل کشور نیز غافل شد.

صالحی‌نسب عنوان کرد: فعالیت‌های شرکت‌های نفتی در حاشیه تالاب هورالعظیم و همچنین انتقال آب سرچشمه‌های حوضه‌های آبی رودخانه‌های کرخه، زهره، دز و مارون و همچنین سدسازی افراطی بر روی سرچشمه‌های اصلی این رودخانه‌ها سبب کاهش وسعت تالاب هورالعظیم از 150هزار هکتار به 28هزار هکتار شد.

وی اظهار داشت: در جلسات متعدد وضعیت تالاب هورالعظیم به معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور و همچنین وزارت نیرو رسید اما متاسفانه توجه لازم تا کنون صورت نگرفته است.

نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان محیط‌زیست کشور با سکوت خود چراغ سبزی برای موضوعات انتقال آب و دیگر معضلات محیط‌زیستی خوزستان را داد و بنده به عنوان نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از رئیس سازمان محیط‌زیست کشور شکایت خصوصی کردم.

وی گفت: شکایت بنده در کمیسیون اصل 90 با پیوست مستندات در موضوعات عدم رسیدگی به تالاب هورالعظیم و دیگر حوضه‌های آبی خوزستان،بحران ریزگردها و سکوت برای طرح انتقال آب در حال پیگیری است.

صالحی‌نسب عنوان کرد: رئیس محیط‌زیست کشور باید هرچه سریع‌تر جواب دیدنابرابر میان مسائل و مشکلات زیست‌محیطی درباره استان خوزستان را بدهد.

تنها امید مردم خوزستان در برابر ریزگردها در یک‌ قدمی نابودی

90 درصد تالاب عظیم خوزستان خشک شد

عضو کمیسیون کشاورزی نیز در این باره اظهار داشت: تالاب هورالعظیم از طریق رودخانه کرخه در داخل و رودخانه‌هایی از عراق تغذیه می‌شود که به دلیل سیاست‌های اشتباه مدیریتی در کشور هم اکنون شاهد ورودی آب کم به این تالاب هستیم.

وی افزود: اخیرا اقداماتی نظیر انتقال آب از رودخانه دز و آزادسازی حجم مشخصی از آب به این تالاب صورت گرفته که این میزان آب اندک کفاف تبخیر خود هورالعظیم را نیز نمی‌دهد.

پاپی‌زاده گفت: نزدیک به 90 درصد این تالاب خشک شده که به دنبال آن متاسفانه تبدیل به پایگاه و کانون اصلی تولید ریز گرد برای منطقه شده است.

وی عنوان کرد: بحث‌های زیست‌محیطی از اصلی‌ترین تنش‌های خشک شدن هورالعظیم است که متاسفانه هم اکنون شاهد ایجاد تعدادی کانون جدیدی پایگاه ریزگرد هستیم که سابقا در استان خوزستان وجود نداشته و 22 استان کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد .

هورالعظیم تشنه به تماشای آب تالاب گاوخونی نشست

در 13تیر امسال بود که خبری مبنی بر رسیدن آب زاینده‌رود به تالاب گاوخونی مخابره شد. این امر در حالی صورت گرفت که مرتبا برخی مسئولان اصفهانی از خشکی کامل زاینده‌رود خبر می‌دادند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسیدن آب به تالاب گاوخونی به معنای احیای این تالاب نیست و راه درازی در پیش داریم،گفته بود: کشاورزان، مردم منطقه شرق اصفهان در رسیدن آب به تالاب گاوخونی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکردند.

همچنین خبرگزاری‌های محلی اعلام کردند که این کار(احیای تالاب) پس از 10 سال و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید انجام شده است.

7 طرح انتقال آب از حوزه‌های آبی خوزستان به اصفهان

چندی‌پیش رئیس نظام صنفی و کشاورزی خوزستان در اقدامی بدیع که مورد توجه مردم خوزستان مردم خوزستان به سمت حوزه‌های آبی اصفهان رفت و بعد از آن نیز به سمت حوزه‌های آبی و کشت برنج و صیفی‌کاری و همچنین صنایع فولاد این شهرستان رفته و از هر منطقه عکس گرفت.

این عکس‌ها به صورت سریعا در شبکه‌های مجازی برای قضاوت توسط مسئولان و مردم قرار گرفت.

مسعود اسدی درباره این اقدام خود اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو خواسته‌های مشروع و منطقی مردم خوزستان به اطلاع وی رسید و ما تصور می کردیم که وی بی طرفانه به این مشکلات رسیدگی خواهد کرد اما متاسفانه بدنه وزارت نیرو در اختیار تیم هایی است که برخلاف منافع ملی، قصد انتقال آب های کلان را در کشور دارند.

وی افزود: وزیر به صراحت اعلام کرد که نمی توانیم آب طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب را تامین کنیم و باید آب این طرح را از طریق صرفه جویی در آب اجرا کنید.

رئیس نظام صنفی و کشاورزی خوزستان گفت: طرح های انتقال آب از حالت موردی خارج شده و اکنون علاوه بر سرشاخه های کارون از سرشاخه های دز و کرخه و زهره خشکیده نیز در حال اجراست که می‌توان گفت منابع آبی خوزستان در حال غارتند.

وی عنوان کرد: 14 طرح انتقال آب به استان های مختلف در حال بهره برداری و اجراست که هفت طرح از این تعداد برای اصفهان است.

اسدی افزود: کوهرنگ یک، کوهرنگ 2، کوهرنگ 3، کمال صالح، چشمه لنگان، ماربر، خددنگستان، رفسنجان، بهشت آباد، گوکان و تنگه سرخ فقط روی سرچشمه های کارون برنامه ریزی شده است.

وی حجم طرح‌های انتقال آب از کارون به اصفهان را دو میلیارد و 321 میلیون مترمکعب در سال عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های وزارت نیرو سرانه مصرف آب برای هر ایرانی 200 لیتر است این در حالی‌است که در یک محاسبه سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که این آب برای مصرف شرب 32 میلیون نفر کافی است.

طرح انتقال آب سرچشمه‌های خوزستان بدون در نظر گرفتن نیاز مردم

حبیب آقاجری در سمینار نقش قانون‌گذاران در صیانت از رودخانه‌های خوزستان اظهار داشت: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور با بی‌توجهی به مصالح و نیاز حیاتی مردم استان خوزستان به منابع آبی طرح انتقال آب را با جدیت دنبال می‌کنند.

وی افزود: به صورت مشترک نمایندگان استان خوزستان و استان چهارمحال بختیاری از طرح‌های عظیم انتقال آب که با حفر تونل‌های عظیم با مساحت‌های بزرگ در زیر زمین کار شده بود، بازدید کردیم.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: سوال بنده این است که در زمانی که دولت تدبیر و امید اعلام می‌کند کمبود بودجه در طرح‌های عمرانی داریم، آیا انجام طرحی با هزینه‌های بالا و به صورت محرمانه نیاز است؟

وی بیان کرد: طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کارون با عنوان طرح بهشت آباد قصد شکل گیری داشت که با ارائه اسناد مبنی بر نابودی محیط زیست و منابع طبیعی در استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری موقتاً این طرح به حالت تعلیق در آمده است.

آقاجری عنوان کرد: مرتب اعلام می‌شود که آب حوضه‌های آبی استان خوزستان را برای آب شرب اصفهان و کرمان می‌خواهیم که با بررسی‌های انجام شده در سطح جمعیت و میزان حجم درخواستی آب، متوجه ناصحیح بودن این خبر با این نوع در خواست شدیم.

وی افزود: در اصفهان و کرمان اعلام می‌کنند که با کمبود آب مواجه هستند اما کشت برنج و صیفی‌جات و یا صدور مجوز تأسیس کارخانجات فولاد که نیاز به آب فراوان دارند، با موضوع کمبود آب منافات دارد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار