تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۰۱۹۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران:
خطر عصبانیت محیط زیست، ما را تهدید می‌کند
با وجود پایان جنگ هم اکنون با خطر جدیدی مواجه هستیم و آن خطر عصبانیت محیط زیست از ما و تهدید جدی آن است
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: ما با خطری با عنوان عصبانیت محیط زیست از ما مواجه هستیم که باید برایش چاره‌اندیشی کرد.

گری لوئیس شب گذشته پس از بازدید خود و هیئتی از سفرای چند کشور اروپایی در فرمانداری شادگان در سخنانی با اشاره به سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق اظهار کرد: ما به عنوان جامعه بین‌المللی بخشی از درد و رنج بازماندگان جنگ را درک کرده‌ایم و سالروز آغاز شدن این واقعه را گرامی می‌داریم.

خطر عصبانیت محیط زیست، ما را تهدید می‌کند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من در حال حاضر 53 سال سن دارم و 20 ساله بودم که با پدید آمدن جنگ ایران و عراق با نام شهرهای خرمشهر، آبادان، شلمچه و فاو آشنا شدم و با وجودی که آنها را ندیده بودم اثر عمیقی بر روی من داشتند.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران تصریح کرد: جنگ آثار مخرب زیادی دارد که بخشی از همین تخریب‌ها شامل محیط زیست می‌شود.

وی با اشاره به نزدیکی نقطه شروع جنگ ایران و عراق به خرمشهر ادامه داد: در نزدیکی تالاب بین‌المللی شادگان جنگ بزرگی رخ داده به طوری که تمام افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند یکی از افراد خانواده و یا نزدیکان خود را از دست داده‌اند و خاطره تلخ جنگ در ذهن یا بدن خیلی از بازماندگان همچون آسیب دیدگان بمباران‌های شیمیایی هنوز باقی است.

لوئیس گفت: با وجود پایان جنگ هم اکنون با خطر جدیدی مواجه هستیم و آن خطر عصبانیت محیط زیست از ما و تهدید جدی آن است.

وی افزود: در حال حاضر برخی مناطق مهم ایران همچون دریاچه‌های ارومیه و هامون وضعیت نامطلوب و بحرانی دارند که بایستی برای احیا مجدد آنها چاره‌اندیشی شود.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران اظهار داشت: تنها راه برای جلوگیری از تخریب منابع محیط زیست پیشگیری است به همین دلیل در 10 سال گذشته باهمکاری دولت ایران و سازمان‌های بین‌المللی در تالاب بین‌المللی شادگان به دنبال پیدا کردن یک راه حل برای پیشگیری از نابودی آن بودیم.

وی گفت: اجرای برنامه حفاظت از تالاب شادگان برای احیا و صیانت از آن بسیار مهم است که برای محقق کردن آن علاوه بر جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد، دولت نیز باید همکاری جدی داشته باشد.

وی با هشدار نسبت به وجود آلاینده‌هایی در مسیر ورودی آب به تالاب شادگان، ورود پساب‌های صنایع، طرح توسعه نیشکر و شیلات را بسیار دردناک و از عوال در خطر انداختن آن عنوان کرد.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در ادامه در خصوص تشابه خطر نابودی محیط زیست با بحث خطر قاچاق مواد مخدر گفت: سازمان ملل متحد علاوه بر بحث محیط زیست تاکنون همکاری جدی با ایران در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته و این همکاری‌ها به شکل جدی نیز ادامه خواهد داشت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار