تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۱۹۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سبک موسیقی علوانیه خوزستان ثبت چندملیتی می شود
سبک موسیقی علوانیه که بتازگی به ثبت ملی رسید به عنوان ثبت چند ملیتی با مشارکت دیگر کشورها پیشنهاد می شود
مسئول پرونده ثبت موسیقی علوانیه خوزستان گفت: سبک موسیقی علوانیه که بتازگی به ثبت ملی رسید به عنوان ثبت چند ملیتی با مشارکت دیگر کشورها پیشنهاد می شود.

قاسم منصور آل کثیر روز سه شنبه افزود: داستان ها، نقل ها و افسانه های آشیقی (متون نمایش سنتی) زنجان و سبک موسیقی علوانیه خوزستان برای ثبت چندملیتی با مشارکت دیگر کشورها از سوی دفتر ثبت آثار تاریخی پیشنهاد می شود.

وی افزود: در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، 19 اثر میراث ناملموس در فهرست معرف و در خطر ملی به ثبت رسیدند.

آل کثیر یادآور شد: از میان 19 اثر ثبت شده آثار سبک موسیقی علوانیه و عروسک بازبازک لیلی از خوزستان به ثبت رسیدند.

وی اضافه کرد: دو اثر داستان ها، نقل ها و افسانه های آشیقی (متون نمایش سنتی) زنجان و سبک موسیقی علوانیه خوزستان برای ثبت چند ملیتی با مشارکت کشورهای دیگر پیشنهاد شد.

این دوستدار میراث فرهنگی یادآور شد: ثبت چند ملیتی عناصر میراث ناملموسی را شامل می شود که در دو یا چند کشور با شباهت ها و تفاوت هایی جریان داشته باشند.

آل کثیر ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه سبک موسیقی علوانیه در جنوب عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بسیار مورد اسقبال قرار دارد، این سبک با مشارکت این کشورها به ثبت جهانی برسد.

موسیقی علوانی در کشورهای امارات متحده عربی، کویت، بحرین و عراق هم استفاده می شود.

در این سبک موسیقی برای تهیه آلات موسیقی ساز رباب با قوطی های حلبی، چوب، دم اسب و ریسمان های برگ نخل نواخته می شود.

این سبک موسیقی 25 شهریور 1394 به ثبت ملی رسید.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: موسیقی علوانیه
:
:
:
آخرین اخبار