تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۰۲۰۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا کسی بابت عرضه آب های آلوده عذرخواهی نمی کند؟
چند سالی است که انتشار اخباری مبنی بر وجود آلودگی ها، سلامت نبودن مواد اولیه، افزودن مواد غیر مجاز و... در حوزه مواد غذایی به یکی از دغدغه های اساسی مردم تبدیل شده و با وجود تاکیدات برخی مسوولان بر ممانعت از ادامه تولید این مواد خانواده همچنان نگران سلامت خود هستند.

چرا کسی بابت عرضه آب های آلوده عذرخواهی نمی کند؟

سالهاست که برخی از هموطنان به سلامت مواد غذایی مانند روغن ، لبنیات و... با دیده شک می نگرند و متاسفانه این بار آب های معدنی نیز به این لیست اضافه شده اند.


تا چند سال پیش شاید استفاده از آب های معدنی به صورت بسته بندی شده در کشور رواج نداشت اما با توجه به تغییر سبک زندگی، آب های معدنی در بسته بندی های مختلف مورد توجه بسیاری از هموطنان به ویژه شهرنشینان قرار گرفته است؛ آب هایی که به گفته تولید کنندگان دارای مواد مفید برای بدن بوده و بدون هرگونه افزودنی هستند.

با انتشار خبرهایی مبنی بر شک و شبه نسبت به سلامت آب های معدنی و پر شدن بطری ها با آب لوله کشی، چندی پیش وزیر بهداشت خواستار بررسی سلامت آب های معدنی شد و مهلت یک ماهه برای این کار تعیین کرد؛ در مقابل اعضای انجمن تولید کنندگان آب های معدنی با اطمینان کامل از سلامت تولیدات خود از پیشنهاد وزیر استفبال کردند.

به طوری که پیمان فروهر، دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی به افکارخبر گفت: بحران کمبود آب در کشور فراگیر شده است و شهرها و روستاها نیازمند آب شرب هستند اما متاسفانه دراین میان عده ای برای تخریب افکار عمومی به شایعه سالم نبودن و... آب های معدنی و آشامیدنی دامن می زنند.
وی تصریح کرد: ما به عنوان انجمن آب های معدنی و آشامیدنی از دستور وزیر مبنی بر بررسی سلامت آب های معدنی بسیار استقبال می کنیم.

وی افزود: اگر این کار صورت گیرد حتم بدانید سلامت آب های معدنی و آشامیدنی تایید و پرشدن بطری ها با آب های بی کیفیت تکذیب خواهد شد.
وی اظهار کرد: تصور این که بطری ها را از آب شهری پر کرده و به نام آب معدنی به فروش برسانند باید فراموش کرد زیرا بر اساس قانون کارخانه های تولید آب معدنی اصلا نمی توانند در کنار شهرها، جوامع انسانی، مراکز صنعتی، جوامع دامی، فاضلاب ها و ... باشند و جواز به آنها عطا نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: آب های معدنی از چشمه های و یا از طریق حفاری(دریل کردن) در اعماق زیاد و سفره ای بکر آب زیر زمینی بدست می آیند و حتم بدانید اصلا تحت تاثیر جوامع انسانی و منابع آلاینده قرار نمی گیرند.

این در حالی است که بعد از اتمام بررسی ها، رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو از توقف تولید ۱۰ درصد آب های معدنی خبر داد و گفت: آب های معدنی غیر استاندارد از بازار جمع آوری شده است.

وی توضیح داد: بیش از ۳۰۰ برند آب معدنی از نظر آلاینده های شیمیایی و میکروبی ﻃﻲ ﻳﻚ ماه اﺧﻴﺮ بررسی و آنالیز شده اند که از این بیش از ۱۰ درصد از آب معدنی های موجود دارای آلاینده های شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت بودند که دستور جمع آوری این آب های معدنی از سطح بازار داده شد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، شرکت های تولید کننده آب معدنی که توقف تولید دریافت کردند تا اصلاح میزان آلاینده ها و حذف آنها نمی توانند محصول خود را در سطح بازار عرضه کنند.
دیناروند افزود: برخی از این شرکت ها پس از رفع نواقص می توانند تحت نظارت مسئول فنی و مدیر کنترل کیفی خود وارد بازار شوند.

به گفته وی، چنانچه شرکتی پس از تذکرات داده شده به تخلفات خود ادامه دهد، در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به این که آب معدنی آبی است که از یک سفره زیر زمینی و بدون هیچ گونه اصلاحی بسته بندی می شود، گفت: افزودن اوزن و یا کلر به منظور تصفیه آب معدنی آن را تبدیل به آب آشامیدنی می کند و باعث می شود تا مصرف کننده در مصرف آب معدنی طبیعی گمراه شود.
با اظهارات رییس سازمان غذا و دارو این سوال برای مردم پیش آمده که آب هایی که مصرف کرده اند چه تاثیرات منفی بر سلامت آنها گذاشته و چه کسی پاسخگوی بیماریهای احتمالی آنها به علت مصرف این آب ها خواهد بود؟

آیا زمان آن نرسیده که برای تنبیه شرکت هایی که با جان و سلامت مردم بازی کرده و نسبت به بهداشتی بودن محصول خود نگران نیستند، اسامی آنها اعلام شود و تاوان بی احتیاطی خود را بپردازند؟

اکنون زمان آن است که انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی نسبت به آلودگی ۱۰درصدی آب های معدنی و به خطر افتادن سلامت مردم پاسخگو باشد اما متاسفانه تلاش های خبرنگار افکار خبر به نتیجه نرسید و تلفن دبیر این انجمن همزمان با اعلام خبر آلودگی آب ها از دسترس خارج بوده و امکان گفتگو با وی وجود ندارد!

این در حالی است که انتظار می رود مسوولان این انجمن و همچنین تولید کنندگان آب های معدنی برای یک بار هم که شده از مشتریان و مصرف کنندگان محصولات خود عذرخواهی کنند اشتباهات خود را بپذیرند.
همچنین ضرورت دارد تا وزارت بهداشت به عنوان مرجع رسمی تعیین کننده و ناظر بر سلامت مواد غذایی اسامی شرکت های متخلف را اعلام کرده و با دیده اغماض به آنها ننگرد و فرصت دوباره برای جبران ندهد زیرا بازی با جان و سلامت مردم اصلا شوخی بردار نیست.

متاسفانه عملکرد وزارت بهداشت در برخورد با تخلفات در حوزه مواد غذایی اصلا قابل دفاع نیست زیرا عموم مردم در چند سال گذشته و پس از افشای استفاده از پالم در صنایع روغن و لبنیات و... انتظار داشتند متخلفان به طور شفاف معرفی و به سزای کار خود برسند اما این روشنگری هیچ گاه اتفاق نیافتاد و بعید به نظر می رسد متخلفان عرضه آب های معدنی مملو از آلاینده های شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت به طور مشخص معرفی شوند و مورد تنبیه قرار گیرند؛ اما همان طور که ذکر شد نبود برخوردهای شدید و ... سبب شده تا حاشیه امنی برای تولید کنندگان متخلف در عرصه مواد غذایی ایجاد شود.

وضعیت سلامت مواد غذایی در کشور به گونه ای شده که اصلا نمی توان نسبت به سالم بودن مواد غذایی اطمینان داشت زیرا تجربه نشان داده متاسفانه نظارت روی مواد غذایی بسیار ضعیف است تا جایی که هنوز نتوانسته ایم شاهد یک سیستم تولید و ارائه مواد غذایی سالم و استاندارد در بازار باشیم.

با توجه به اهمیت سالم بودن مواد غذایی، ضرورت دارد تا ناظران بهداشتی و کیفی حاضر در کارخانه های مواد غذایی دقت نظر بیشتری بر پروسه تولید داشته و به خوبی بر روند سلامت این مواد نظارت کنند زیرا هرگونه قصور در انجام وظایف می تواند منجر به فجایع انسانی جبران ناپذیر شود.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار