تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۰۲۱۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تخلف بانک ها در عدم ارائه تسهیلات به بافت فرسوده
محمداسماعیل سعیدی گفت: در سال های گذشته بانک ها تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را به بسیاری از متقاضیان پرداخت نکرده اند در حالی که ساکنان این محدوده ها از نظر اقتصادی بسیار ضعیف بوده و نیازمند دریافت تسهیلات ویژه هستند.
تخلف بانک ها در عدم ارائه تسهیلات به بافت فرسوده

 عضو کمیسیون اجتماعی گفت: رسیدگی نشدن به وضعیت بافت‌های فرسوده سبب شده تا این محدوده به عنوان خطر و تهدیدی جدی برای پایتخت به شمار آید.

به گزارش افکارخبر، محمداسماعیل سعیدی با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه در دولت های گذشته و فعلی تقریبا هیچ توجهی به این بافت نشده در حالی که بارها نسبت به توجه و الزام دولت در رسیدگی به بافت های فرسوده تاکید شده است.

وی افزود: وضعیت این بافت در پایتخت به مرحله بحران رسیده بنابراین دولت و مدیریت شهری باید در کنار هم نسبت به بهسازی و بازسازی آن اقدام کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تهران بر روی گسل های مختلف زلزله خیز واقع شده اما ساخت و ساز در این شهر بسیار بی رویه صورت گرفته به طوری که اکنون بسیاری از ساختمان ها به ویژه در بافت فرسوده اصلا در برابر زلزله مقاوم نیستند و در صورت وقوع این حادثه طبیعی به حتم شاهد افزایش میزان خسارت ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: دولت به جای دنبال کردن سیاست های انقباضی بهتر است نسبت به بهسازی بافت فرسوده اقدام کند زیرا جمعیت فراوانی در این محدوده ساکن هستند و وقوع هرگونه حادثه طبیعی فاجعه انسانی به دنبال دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بانک ها تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را به بسیاری از متقاضیان پرداخت نکرده اند در حالی که ساکنان این محدوده ها از نظر اقتصادی بسیار ضعیف بوده و نیازمند دریافت تسهیلات ویژه هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به تصویب پرداخت وام نوسازی بافت فرسوده در هیات دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی باید پاسخگوی هر گونه تخلف بانک ها در این زمینه باشد.
این نماینده خاطر نشان کرد: دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی باید به تعهدات خود عمل کنند و بانک‌ها هم ملزم هستند تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را بپردازند.

وی گفت: به حتم با ارائه به موقع تسهیلات شاهد حل شدن حداقل ۴۰ درصد از مشکلات این بافت خواهیم بود.

سعیدی تاکید کرد: دولت باید هرچه سریعتر برای نوسازی این بافت چاره اندیشی کند زیرا وضعیت بافت فرسوده در مرحله بحرانی قرار گرفته است.

وی توضیح داد: اگر زلزله ای رخ دهد به حتم سازمان های امدادی قادر به خدمات رسانی به موقع نخواهند بود زیرا اکنون بسیای از بناهای فرسوده در معابر و کوچه های تنگ و باریک واقع شده اند که با کوچکترین تخریبی کاملا مسدود می شوند.

وی ادامه داد: تصور کنید اگر زلزله ای به بزرگی ۵ یا ۶ ریشتر در پایتخت رخ دهد به حتم شاهد تخریب قسمت اعظم این بافت خواهیم بود که فاجعه ای انسانی را در پی دارد.
وی اظهار کرد: دولت با نوسازی این بافت ها می تواند سرانه های فرهنگی، ورزشی، فضای سبز و... را نیز ارتقا بخشد.

سعیدی با اشاره به طرح های تامین و ساخت مسکن ارزان قیمت در قالب مسکن اجتماعی، امید و... گفت: بر اساس قانون دولت موظف به ارائه تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده است و می تواند با حمایت از انبوه سازان و بر اساس مطالعات شهری و علمی، پروژه مسکن اجتماعی را در این بافت اجرایی کند.

وی بیان کرد: در ۲ سال گذشته بارها نسبت به مسکن مهر انتقاداتی بیان شد که بهتر بود به جای این کار نسبت به تکمیل و ارائه این واحدها به متقاضیان اقدام می شد و پس از آن دولت نسبت به اجرای طرح های جایگزین مسکن مهر اقدام می کرد در حالی که تاکنون شاهد عملکرد مناسبی در این بخش نبوده ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهتراست ساخت مسکن ارزان قیمت و با کیفیت به انبوه سازان که دارای تخصص و تجربه کافی هستند، سپرده شود و دولت با ارائه امکانات و همچنین فراهم کردن زیر ساخت ها، نوسازی و بهسازی این بافت را در دستور کار قرار دهد.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار