تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازخوانی پیشنهاد ۴سال پیش شهاب مرادی درباره اداره مکه و مدینه
من از برخی ها شنیده ام که می گویند زور دولت عربستان به اینها [وهابیون] نمی رسد. اگر اینطور است اداره حرمین و مناسک حج را به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی بسپارند که حقوق مردم در آن ضایع نشود.
بازخوانی پیشنهاد ۴سال پیش شهاب مرادی درباره اداره مکه و مدینهحجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادي چهار سال پیش در برنامه پارك ملت با اشاره به سالروز تخريب مزار اهل بيت در قبرستان بقيع به انتقاد از تفكر سلفي گري و وهابيت پرداخت و پیشنهاد نمود که اداره حرمین و مناسک حج به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی سپرده شود.
 حجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادي در اين برنامه با ذكر تاريخچه اي از تفكر سلفي گري و وهابيت كه ريشه در آراء ابن تيميه و محمد بن عبدالوهاب دارد به مخالفت های اهل سنت با آنان اشاره کرد و گفت: ذهبی از شاگردان ابن تیمیه - که ریشه وهابیت در اوست وبرداشت های ناقص، سطحی و نازلی از دین دارد- در مکاتبات و نامه هایش با ابن تیمیه به او می گوید من که دوست تو بودم با من این گونه برخورد می کنی وای به حال دشمنانت که با آنها چگونه میخواهی برخورد کنی. فضای ابن تیمیه آنقدر بد بود که حتی او را از شام بیرون کردند و یا نقل است که به حجاز ممنوع الورود بود و بدین ترتیب رواج عقایدش هم متوقف شد. 

وی افزود: این تفکر بعدها مجددا رواج یافت. به عنوان نمونه در سال 1216 هجری قمری امیر سعود به کربلا حمله کرد. صد و سی و چند سال قبل از تخریب بقیع یک روز وارد کربلا شدند و گنبد حرم امام حسین را ویران کرده، ضریح را غارت کردند و دو هزار نفر را هم در کربلا کشتند. چرا؟ به علت این که شما توسل می کنید، چون قائل به شفاعت هستید یا روی قبور بنا ساختید! بعد هم غنائم را تقسیم کردند و خمسش را خودش برداشت وبقیه را هم به دیگرانی داد که از نظر او به جنگ کفار رفته بودند و در واقع مسلمانانی بودند که نماز می خواندند و به اولاد پیامبر احترام می گذاشتند.


مزار ائمه بقیع پیش از تخریب

حجت الاسلام مرادي با بیان اینکه روش حمله، روش توهین و روش فشار متاسفانه در این نوع تفکر وجود دارد بیان کرد تفکر امروز وهابیت هیچ ربطی به مذاهب چهارگانه اهل سنت ندارد و این خطر، خطری است علیه شیعه و سنی.

وی با اشاره به موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه تصریح کرد: امروز جای این پرسش هست که چرا این برخورد ها را می کنند . حجت الاسلام مرادي در ادامه به دیدار خود با منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره همین موضوعات پرداخت و گفت: من یکبار رفته بودم دیدن آقای متکی، اتفاقا عکس گنبد و بارگاه بقیع در اتاق ایشان بود. رفتند عکس را آوردند و به من نشان دادند. از ایشان سوال کردم که طبق قوانین بین المللی وقتی یک گردشگر دینی یا میهمانی وارد این کشور [عربستان] می شود نمی توانند با او این گونه برخورد کنند و تلقی خودشان را به تمام مذاهب تحمیل کنند. ایشان گفتند من اتفاقا با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان این مطالب را بصورت جدی مطرح کردم که شما چرا عقایدتان را تحمیل می کنید؟ و چند مورد دیگر را نقل کردند که خیلی خوب و با غیرت طرح کرده بودند و بعد هم آنها گفتند ما تحمیل نمی کنیم و [استدلال را] پذیرفتند. 

حجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادي با طرح این پرسش که چرا در عربستان اجبار می شود که همه یک تلقی خاص را بپذیرند به طرح پیشنهاد خود پرداخت و گفت: من از برخی ها شنیده ام که می گویند زور دولت عربستان به اینها [وهابیون] نمی رسد. اگر اینطور است اداره حرمین و مناسک حج را به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی بسپارند که حقوق مردم در آن ضایع نشود. وی افزود: چرا به زائری به جرم اینکه به پسر ارشد حضرت فاطمه سلام می کند باید ناسزا بگویند؟ چرا قبر ام البنین را خراب کردند؟ چرا قبر پسر پیامبر را خراب کردند؟ چرا قبور ائمه را ویران کردند؟ با چه منطقی ضریحی را که اصفهانی ها در بقیع ساخته بودند را غارت و خراب کردند؟ 

حجت الاسلام مرادي در ادامه با اشاره به اینکه برخی از روی ساده دلی به بحث با اینها [وهابیون] می پردازند تاکید کرد که نباید جواب آنها را داد و این سیره امیرالمومنین است. هنگامی که امیرالمومنین شنیدند که عمار با مغیرة بن شعبه که چهره پلیدی بود  حرف می زنند فرمودند «دعه یا عمار»؛ یعنی رهایش کن عمار، او همان مقداری از دین را گرفته که به نفع خودش است، اصلا خودش را شبهه دار نشان می دهد تا عذری برای گناهانش باشد. وی افزود: بنابراین کسی که طالب هدایت نیست اصلا نباید با او حرف زد و نباید پاسخش را داد.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار