تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۲۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عرضه مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی ممنوع است
استفاده برخی داروها و مکمل‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شوند، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن مصرف‌کنندگان وارد کند
یک داروساز با اشاره به اعلام ممنوعیت عرضه داروها و مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی از سوی وزارت بهداشت، گفت: به هیچ وجه نمی‌توان به سلامت محصولات عرضه شده در باشگاه‌ها اعتماد کرد.

دکتر فرخ رامش اظهار کرد: استفاده برخی داروها و مکمل‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شوند، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن مصرف‌کنندگان وارد کند.

وی افزود: برخی فراورده‌ها مانند داروهای هورمونی که تحت عنوان آنابولیک از آنها نام برده می‌شود، برای افزایش حجم عضله مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین فراورده‌هایی تحت عنوان مکمل‌ها در کنار فعالیت ورزشی و رژیم‌های غذایی برای افزایش حجم و قدرت ورزشکار مصرف می‌شوند. ارائه و استفاده از این داروها و مکمل‌ها به طور مطلق ممنوع است به این دلیل که قسمت عمده‌ای از آنها به شکل غیرمجاز و غیرقانونی وارد کشور شده و به هیچ وجه نمی‌توان به سلامت آن اعتماد کرد.

رامش با اشاره به برخی از انواع آثار مخرب مکمل‌ها و داروهای هورمونی گفت: از جمله عوارض داروهایی که تحت عنوان آنابولیک استفاده می‌شوند، بروز انواع اختلالات مانند ریزش مو، افزایش موهای زائد بدن، چرب شدن پوست و اختلالات سخت دیگر مانند سرطان کبد است.

وی ادامه داد: استفاده از داروهای هورمونی همچنین عوارض دیگری مانند آثار سوء بر چربی خون و هورمون‌های جنسی، افزایش خطر حوادث قلبی و عروقی، امکان بروز دیابت و حتی برخی اختلالات روحی و روانی مانند پرخاشگری، ناپایداری عاطفی و افسردگی را در پی دارد.

این داروساز عنوان کرد: ممنوعیت مصرف داروهای هورمونی (آنابولیک‌ها) مورد تایید وزارت بهداشت است. همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش بین وزارت ورزش و جوانان با وزارت بهداشت منعقد شد، ارائه و عرضه هرگونه مکمل و داروهای هورمونی در محیط و باشگاه‌های ورزشی ممنوع اعلام شده است.

رامش افزود: با توجه به این که قسمت قابل توجهی از مکمل‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، مصرف‌کنندگان باید توجه کنند که این محصولات حتما دارای مهر و تاییدیه وزارت بهداشت باشند. البته ممکن است برخی از ورزشکاران، مکمل‌های غیرمجاز را بسیار بیشتر از مکمل‌های مورد تایید، قبول داشته باشند. دلیل تاثیر بیشتر داروها و مکمل‌های غیرمجاز آن است که این مواد عمدتا آلوده به داروهای هورمونی هستند که به صورت کاذب موجب حجم‌دهی بسیار سریع‌تر عضلات خواهند شد.

وی گفت: ورزشکارانی که از انواع مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که این مواد را درست انتخاب کرده و همچنین به درستی استفاده کنند. همچنین حتما باید، این محصولات را از داروخانه تهیه کنند زیرا ارائه و عرضه انواع مختلف مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی اکیدا ممنوع است.

این داروساز عنوان کرد: در هر دو زمینه داروها و مکمل‌ها، تعدادی از باشگاه‌های ورزشی علی‌رغم تمام تاکیدها باز هم به ارائه و عرضه این گونه محصولات می‌پردازند که حتما باید با این متخلفان برخورد جدی شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار