تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۰۲۷۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:
زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در خوزستان فرسوده هستند
خوزستان دومین استان در تولید ناخالص ملی است ولی در حوزه سلامت در سطح بسیار پایینی در بین دیگر استان‌های کشور قرار دارد
خوزنیوز: بعد از تفکیک شبکه های بهداشت و درمان ماهشهر و هندیجان از دانشکده علوم پزشکی آبادان و الحاق رسمی این دو شبکه به دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به منظور بررسی وضعیت بهداشتی-درمانی ماهشهر به این شهرستان عزیمت و در ابتدا با حجت‌ الاسلام و المسلمین عبدالحسین غبیساوی امام جمعه شهرستان ماهشهر دیدار کردند.

به گزارش خوزنیوز؛ در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین غبیشاوی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از حجاج ایرانی در حادثه منا، گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار مناسبی در حوزه بهداشت و درمان کشور به قوع پیوست و رضایتمندی مناسبی در بین مردم ایجاد شده است.

امام جمعه ماهشهر با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان با زندگی همه مردم در ارتباط است، گفت: در شهرستان ماهشهر نیز اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم این اقدامات مثبت ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین غبیشاوی افزود: بیشتر بار مراجعه مردم در حوزه درمان و بهداشت بر دوش بیمارستان حاجیه نرگس ماهشهر است که توجه بیشتر مسئولین به این بیمارستان رضایتمندی بیشتر مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: پیشگیری بهتر از درمان است بر همین اساس مسئله پیشگیری از بیماریها باید بیشتر مورد توجه مسئولین این حوزه قرار گیرد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت جان باختن حجاج ایرانی در حادثه منا گفت: دولت تدبیر و امید اهمام بسیار خوبی در حوزه سلامت از خود نشان داده و با ابلاغ سیاست های کلی نظام سلامت از طرف رهبر معظم انقلاب و همچنین حمایت های مجلس شورای اسلامی طرح تحول نظام سلامت با هدف کاهش هزینه های درمانی و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت به اجرا در آمد و ما امروز شاهد این هستیم که در برخی مناطق رضایتمندی از حوزه سلامت به بالای 85 درصد رسیده که خود یکی از دستاوردهای بسیار چشمگیر دولت تدبیر و امید به شمار می آید.

اسماعیل ایدنی گفت: همه آحاد جامعه به طور یکنواخت از خدمات سلامت در کشور برخوردار نبوده اند و میزان برخورداری از خدمات سلامت در تهران و استان های مرکزی بیشتر از استانهای دیگر بوده و در استانها نیز مراکز استان ها وشهرهای برخوردار دسترسی بیشتری به خدمات سلامت دارند بر همین اساس شعار امسال وزارت بهداشت "عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت" است و اهداف وزارت بهداشت بر این اساس برنامه ریزی شده است.

ایدنی افزود: خوزستان دومین استان در تولید ناخالص ملی است ولی در حوزه سلامت در سطح بسیار پایینی در بین دیگر استان‌های کشور قرار دارد و دلایلی چون هشت سال جنگ تجمیلی و نگاه های مدیریتی در این وضعیت تاثیر گذار بوده است.
 
وی با بیان اینکه صنایعی که در این استان در حال فعالیت هستند باید حق سلامت مردم را پرداخت کنند، گفت: در این راه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به تنهایی نمیتواند تاثیر زیادی داشته باشد و باید تمامی افرادی که در استان از مرجعیت مذهبی، اداری، نظامی و اجتماعی برخوردار هستند یاریگر دانشگاه باشند و از حوزه سلامت حمایت کنند.

رئیس دانشگاه ادامه داد: متاسفانه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خوزستان بسیار فرسوده بوده و نیازمند توجه و همراهی همه مسئولین استانی و شهرستانی است.

ایدنی گفت: یکی از معضلات استان ما کمبود نیروی مورد نیاز در رشته های بهداشتی - درمانی است به همین منظور مجوز لازم جهت راه اندازی مجتمع های آموزش عالی سلامت برای بعضی از شهرهای استان و از جمله ماهشهر اخذ شده است تا با تربیت نیروهای بومی مشکل کمبود نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان همان شهرستان مرتفع گردد. ضمن اینکه در صورت آمادگی و تامین فضای فیزیکی، امکان اخذ مجوز برای سایر شهرستان های استان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه خدمات بهداشتی درمانی باید از یک منبع مدیریت شوند، گفت: یکپارچگی در تولیت خدمات سلامت میتواند بسیاری از مشکلاتی را که ناشی از عدم هماهنگی در بین ارگانهای ارائه دهنده خدمت است را برطرف نماید. شهرستان ماهشهر ظرفیت بسیار بالایی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی دارد و در حال حاضر 500 تخت بستری در این شهر وجود دارد ولی به علت عدم هماهنگی بین ارائه دهندگان خدمت از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده نمیشود.

رئیس دانشگاه در پایان در خصوص حوزه بهداشت نیز گفت: بهداشت مقدم بر درمان است و وزارت بهداشت برنامه های خوبی برای ارتقا سطح سلامت مردم در حوزه بهداشت در دستور کار خود دارد.
:
:
:
آخرین اخبار