تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۰۲۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر نیرو: آبگیری سد گتوند اشتباه بود
معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: نظر همه کارشناسان بر این است که آبگیری سد گتوند از همان ابتدا اشتباه بوده و در این مساله تعجیل شده است.
 
رحیم میدانی، در پاسخ به این سئوال که آیا آبگیری گتوند از ابتدا درست بوده است، تصریح کرد: اگر الان با تجربیاتی که به دست آورده‌ایم به عقب برگردیم باید گفت که این مساله باید این مساله بعد از اجرایی شدن پروژه انتقال آب شور صورت می‌گرفت.
 
وی ادامه داد: نظر دانشگاه تهران نیز منوط به همین موضوع بود که باید آبگیری بعد از پروژه انتقال آب شور صورت می‌گرفت.
 
معاون وزیر نیرو با اشاره به تعجیل در آبگیری سد گتوند، تصریح کرد: باید تمام اجزای پروژه بر اساس طراحی مشاور اجرا می‌شد و پس از آن آبگیری انجام می‌شد.
 
وی درباره راهکارهای احتمالی دور زدن سد تا تخریب سد اظهارکرد: این مساله تاکنون مطرح نشده است.
 
میدانی روز گذشته گفته بود که بر اساس آخرین جلسه شورای عالی آب، قرار بر این شد که راه‌حل دانشگاه تهران مبنی بر مدیریت مخزن سد گتوند به مدت دو ماه مورد بررسی دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.
 
معاون وزیر نیرو در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر آخرین وضعیت تعیین تکلیف سد گتوند بیان کرد: بر اساس صحبت‌هایی که در شورای عالی آب صورت گرفت، قرار شد که راجع به نظر دانشگاه تهران که مدیریت مخزن است یک اتفاق‌نظر بین دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد.
 
وی ادامه داد: به اعتقاد دانشگاه تهران، مدیریت مخزن می‌تواند مساله‌ شوری سد گتوند را حل کند و با توجه به این‌که این مساله جنبه‌های اقتصادی را دربرداشت در ردیف اولویت‌های مورد بحث قرار گرفت.
 
معاون وزیر نیرو در امور آب در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مدیریت مخزن مشکل داشته است؟ گفت: دانشگاه تهران به دلیل این‌که مدیریت مخزن مشکلی نداشته آن را تایید کرده، اما ما معتقدیم که این روش باید بهتر از قبل صورت بگیرد.
 
میدانی در خصوص این مساله که چرا مجلس کار وزارت نیرو را مورد تحقیق و تفحص قرار داده است؟ اظهار کرد: مشکلات آب در کشور برخی نارضایتی‌ها را ایجاد کرده است و ما هم اعتقاد داریم که باید مشکلات در این زمینه بررسی شود.
 
پایانی برای چندین سال حاشیه
 
حاشیه‌های گتوند به نظر رو به پایان است. با نزدیک شدن به روشن شدن تکلیف گزارش‌های رسمی درباره این سد، دیگر زمان اصرارها و انکارها به پایان می‌رسد و اکنون اظهارنظرهای رسمی تاثیر این سد بر رود کارون و محیط زیست منطقه را نشان می‌دهد.
 
گتوند، سدی که از روزهای نخست آبگیری با حاشیه دست به گریبان بود، حالا و پس از استماع گزارش موسسه آب دانشگاه تهران در شورای عالی آب، مورد انتقاد معاون اول رییس جمهور نیز قرار گرفت و اسحاق جهانگیری تاکید کرده و معتقد است که باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت نیرو مساله سد گتوند که یکی از عوامل آلاینده‌ی رودخانه‌ی کارون است را بررسی کند.
 
بر اساس اعلام اخیر معاون اول رییس جمهور و رییس نشست شورای عالی آب، "سد گتوند یکی از عوامل آلاینده رودخانه‌ کارون است" و علی رغم اینکه در طراحی احداث این سازه به لحاظ مهندسی کار بزرگی انجام شده، اما "متاسفانه مشاورین طرح در انجام مطالعات همه جانبه دقت و محاسبات لازم را انجام نداده اند."
 
به گفته اسحاق جهانگیری، مشکلات استان خوزستان از جمله ریزگردها و مسائل مرتبط به سد گتوند و آلودگی رودخانه کارون دغدغه‌ اساسی دولت است و از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است و دولت به مردم شریف خوزستان اطمینان می‌دهد که مشکلات فراروی این استان را برطرف خواهد کرد به گونه‌ای که سد گتوند که امروز از مسائل جدی استان است به کانونی اطمینان بخش برای توسعه استان خوزستان تبدیل شود.
 
وی با بیان اینکه دولت نسبت به حل مسائل استان خوزستان و رودخانه کارون توجه ویژه دارد و ساماندهی به وضعیت فعلی رودخانه کارون از اهمیت جدی برای دولت برخوردار است، اظهار کرد: لازم است سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت نیرو مسائل این استان و به خصوص موضوع آلودگی آب رودخانه کارون را به صورت جدی در برنامه ششم توسعه لحاظ کنند.
 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به مطالعات انجام شده و تدوین راهکارهای رفع شوری آب سد گتوند که توسط موسسه‌ی آب دانشگاه تهران صورت گرفته است، از دستگاه‌های ذی ربط خواست طرح این موسسه را با دقت مورد مطالعه و بررسی قرار داده و نظرات نهایی خود را با استدلال دقیق به کارگروه مربوطه ارائه کنند تا پس از تایید کارگروه، جمع بندی نهایی برای تصمیم‌گیری در اختیار شورای عالی آب قرار گیرد.
 
اظهارات معاون اول رییس‌جمهور درباره تاثیرگذاری گتوند بر آلایندگی کارون در حالی مطرح می‌شود که پیشتر بارها مسئولان آب‌نیرو و مجموعه وزارت نیرو تاکید داشتند گتوند تاثیر منفی بر کیفیت آب کارون نداشته و حتی باعث بهبود کیفیت آب این رودخانه شده است.
 
اکنون جهانگیری اعلام کرده است که امید می‌رود که در صورت جمع بندی و نهایی شدن طرح رفع مسائل مرتبط با رودخانه کارون در موعد مقرر، بتوانیم این موضوع را در برنامه‌ ششم توسعه قرار دهیم تا در یک برنامه زمانبندی مشخص، شاهد رفع مشکلات کارون باشیم.
 
این در حالیست که از زمان آبگیری گتوند تابحال اختلاف نظرهای زیادی درباره این سد وجود داشته تا جایی که برخی افراد معتقد بودند که فعالیت این سد باید متوقف شود و به گفته میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب،باتوجه به اختلاف نظرها درباره راهکار مواجه شدن با مساله گتوند، قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نهادی بی‌طرف تکلیف این پروژه را مشخص کند و نظر مجموعه دولت بر این بود که بار دیگر مطالعات درباره این سد از سوی دانشگاه تهران صورت پذیرد.
 
علاوه بر این، وزیر نیرو معتقد است که سد گتوند میراثی از گذشته است و هر تصمیمی که دانشگاه تهران در این باره بگیرد، این وزارتخانه خود را موظف به اجرای آن می‌داند البته وزارت نیرو انتقاد کارشناسان به گتوند را درک می‌کند، اما در حال حاضر تنها می‌توان گفت که این موضوع قابل بحث نیست؛ زیرا زمانی که این دولت سر کار آمد تمام مراحل ساخت، آبگیری و بهره‌برداری سد گتوند انجام شده بود به همین دلیل منطقی است که در حال حاضر به دنبال چاره‌جویی مشکلاتی که در این سد وجود دارد باشیم.
 
وی با اشاره به انتقاداتی که درباره سد گتوند مطرح می‌شود، اظهار کرد: من به همه مردم به ویژه خوزستانی‌ها این اطمینان را می‌دهم که موضوع سد گتوند به درستی در حال مدیریت است و امیدواریم با مطالعاتی که دانشگاه تهران انجام داده است، اقدامات علاج‌بخشی در این حوزه کامل شود و بتوانیم نتیجه مطلوبی را حاصل کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار