تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۰۲۸۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون تبلیغات اسلامی خوزستان:
حج را به خاطر بی‌کفایتی آل سعود نمی‌توان تعطیل کرد
معاون اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: حج از فروع دین است و نمی‌شود به خاطر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی حکام سعودی آن را تعطیل کرد
معاون اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه رژیم سعودی توان اداره حرمین شریفین را ندارد،گفت: حج از فروع دین است و نمی‌شود به خاطر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی حکام سعودی آن را تعطیل کرد.

محمد ایمن پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در محفل انس با قرآن کریم در اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان به مناسبت عروج شهادت گونه سفیران قرآنی کشور در اهواز اظهار کرد: در ابتدا باید در پاسخ به شبهه ایجادشده در جامعه و به‌خصوص در فضای مجازی بگویم، اینکه بعضی‌ها بر این اعتقاد هستند که باید حج را به دلیل رخ دادن این فاجعه تعطیل کرد، برداشت و اعتقادی نادرست است. همان‌طور که همه می‌دانند حج از فروع دین است و نمی‌شود به خاطر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی حکام سعودی آن را تعطیل کرد.

وی افزود: آنچه مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، دولت و ملت را جریحه‌دار کرده است، فاجعه عظیم حج امسال است و بدیهی است که همان‌طور که اجازه داده شد آنان را در گلزار شهدا دفن کنند، می‌توان آنها را نیز شهید خطاب کرد. استان خوزستان هم که همواره پیشتاز این صحنه‌ها بوده، تعدادی از فعالان قرآنی خود را تقدیم کرده که از جمله می‌توان «امین باوی» از آبادان و «محسن حسنی کارگر» که دارنده مقام اول مسابقات قرآن بین‌المللی مالزی هستند می‌توان نام برد.

معاون اداری مالی تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: رژیم سعودی توان اداره حرمین شریفین را ندارد و این را امام خمینی (ره) نیز بعد از فاجعه خون‌بار سال ۶۶ که سبب کشته شدن ۴۰۰ زائر ایرانی شده بود، بیان کردند.

ایمن عنوان کرد: این نوع ازدحام هر ساله در حج وجود دارد که احتمال پیش آمد حادثه را نیز به دنبال دارد. مواردی را نیز در سال‌های گذشته داشتیم که صرفا به علت بی‌تدبیری حکام سعودی رخ داده‌اند.

وی ادامه داد: آنها قسمتی از منا را برای بیتوته زائران چادر زده‌اند درحالی‌که می‌شود از این فضای منا برای تردد زوار استفاده کرد. از دیگر علائم بی‌تدبیری آنها می‌توان به رعایت نکردن و ضعف در تأمین بهداشت زائران و انباشت زباله‌ها اشاره کرد. حتی محلی برای سر تراشیدن حجاج وجود ندارد و این عمل در کنار دستشویی‌ها انجام می‌شود.

ایمن گفت: بیش از ۳۰ سال است در مسیری دو کیلومتری که زائران باید پیاده طی کنند، تنها یک راه مسقف وجود دارد که ۱۷ تا ۱۸ متر آن هم در اشغال زواری است که عربستان چادر در اختیار آنها قرار نداده است.

وی افزود: متأسفانه به‌جای استفاده از یک مسیر حلزونی شکل که پیشنهادش هم به دولت عربستان برای خروج زوار پس از رمی جمرات داده شده، زواری که سنگ‌های خود را می‌زنند گاهی برای برگشت از همان مسیر آمدن استفاده کنند و با شکافتن مسیر از بین بقیه زوار راه خود را باز کنند.

معاون اداری مالی تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: خوش‌بینانه این است که بگوییم این اتفاق رخ‌داده شده، حادثه بوده اما اگر تعمدی در کار باشد، دولت باید واکنش و لحن خود را برای رسیدگی به این امر نسبت به دولت عربستان تغییر دهد.

ایمن عنوان کرد: عربستان عنوان کرده است که توسعه حرم تا سال آینده تمام می‌شود و به همین دلیل سال آینده می‌توانیم پنج میلیون زائر پذیرش کنیم. درحالی‌که آمار حجاج امسال یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بوده است. وقتی این کشور نتوانسته است این تعداد را اداره کند چگونه می‌تواند از عهده کنترل پنج میلیون نفر برآید.

وی ادامه داد: توسعه حرم، دروغ و عوام‌فریبی است چون قاعدتا باید خود حرم توسعه پیدا کند درحالی‌که تمام توسعه شامل اطراف حرم و ساخت هتل‌های متعدد شده است. عربستان بهتر است به‌جای این کارها اگر هدف توسعه حرم را دارد کاخ‌های ملکی اطراف حرم را تخریب کرده و به حرم اضافه کند.

ایمن تصریح کرد: با وجود صادرات روزانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از سوی کشور عربستان، مکه هنوز آب آشامیدنی ندارد و در مدینه بسیار کم است، گاز هم جزو نواقص این کشور به‌حساب می‌آید که همه این‌ها نشان‌دهنده بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی دولت و حکام عربستانی است.

وی افزود: عربستان نیروهای ورزیده خود را به جنگ یمن و آموزش تروریست‌های داعش که دست‌پرورده همین کشور است، می‌فرستد و در عوض از نیروهای جوان بی‌تجربه با بدن‌های ضعیف برای کنترل مراسم حج استفاده می‌کند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار