تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۲۸۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان:
رویکرد ما این است که دانش آموزان استثنایی به بچه های عادی نزدیک شوند
با اجرای طرح آموزش تلفیقی، یکی از رویکرد های جامعه و سیستم آموزشی این است که دانش آموزان استثنایی به بچه های عادی نزدیک شوند تا در شرایط جامعه پذیری و اجتماعی شدن قرار بگیرند
خوزنیوز: رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: با اجرای طرح آموزش تلفیقی، یکی از رویکرد های جامعه و سیستم آموزشی این است که دانش آموزان استثنایی به بچه های عادی نزدیک شوند تا در شرایط جامعه پذیری و اجتماعی شدن قرار بگیرند.

علی ممبینی، رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار کرد: رتبه آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در تمام شاخص‌ها در کشور سوم و در بعضی شاخص‌ها اول است و این حاصل تلاش معلمان و متخصصان آموزش استثنایی در استان است. دانش آموزان استثنایی خوزستان تابستان گذشته 10 رتبه برتر کشوری در مسابقات فرهنگی و قرآنی، 16 رتبه برتر کشوری در مسابقات ورزشی و رتبه اول هنرهای آوایی کم توان ذهنی و نابینا در کشور را از آن خود کردند.

رویکرد ما این است که دانش اموزان استثنایی به بچه های عادی نزدیک شوند

وی ادامه داد: عنوان مربی برتر کشور را خانم رضوان ولی زاده مربی روشن دل خوزستان و مقام اول مسابقات شطرنج نیروهای استثنایی کشور را بهنام فتحعلی پور از آن خود کردند. همچنین در بحث تولید محتوای الکترونیک محمد نیک افروز کارشناسان خوزستانی رتبه برگزیده کشور را کسب کرد.

ممبینی در خصوص جشنواره الگوهای یاد دهی و یاد گیری کشور با عنوان درس پژوهشی معلمین استثنایی، گفت: 2 رتبه را در این قسمت از آن خود کردیم که رتبه اول را معلمان استثنایی باغچه بان بهبهان و شهید امیدیه شوشتر رتبه سوم درس پژوهشی کشور را بدست آوردند که این خود یکی از موفقیت های سال تحصیلی 93، 94 برای ما بود.

ممبینی افزود: سال گذشته بیش از 200 کارگاه آموزشی استثنایی و منطقه ای برای معلمان مدارس استثنایی در استان راه اندازی کرده ایم که شامل دوره های ضمن خدمت و کتب جدیدالتالیف هستند که امسال نیز هفته اول آبان این دوره ها برای معلمان مدارس استثنایی خوزستان شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش مان این است که دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحصیل کنند، تصریح کرد: با اجرای طرح آموزش تلفیقی، یکی از رویکرد های جامعه و سیستم آموزشی این است که دانش اموزان استثنایی به بچه های عادی نزدیک شوند تا در شرایط جامعه پذیری و اجتماعی شدن قرار بگیرند، البته در این راستا توصیه‌های فنی و حرفه‌ای به مدارس و معلمان این دانش‌آموزان ارایه می‌شود و هر هفته 2 روز معلم تخصصی استثنایی در این مدارس حضور می یابد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه این کودکان توانایی دارند به سمت مدارس عادی هدایت شوند، افزود: بچه های کم بینا، کم شنوا و ناتوان جسمی مشمول این طرح می شوند که تا بحال 650 دانش آموز در این طرح قرار گرفته اند و پیش بینی می شود این تعداد به 800 دانش آموز افزایش پیدا کند.

وی در خصوص راه‌اندازی سه مرکز ویژه اختلالات یادگیری در استان، بیان کرد: برخی از دانش‌آموزان از ضریب هوشی عادی برخوردار هستند اما ممکن است در یک یا دو فرایند آموزشی مشکل داشته باشند این دانش آموزان باید درمراکز اختلالات یادگیری که نوعی درمان آموزشی است حضور داشته باشند. تا به امروز 20 مرکز فعال دولتی در استان داریم و امسال نیز با پیگیری ها و کسب مجوز موفق شدیم برای شهرستانهای ایذه، لالی و رامشیر اقداماتی انجام دهیم که تا این مراکز به 23 مرکز در خوزستان افزایش پیدا کند.

ممبینی با بیان اینکه ما این تلاش را داریم که هزینه درمان دانش‌آموزان استثنایی را آموزش و پرورش بر عهده بگیرد، گفت: در طرح خدمات حمایتی درمانی دانش آموزان استثنایی اولویت با کودکانی است که نیاز به جراحی و مصرف داروهای مستمر و گران قیمت دارند و همچنین دانش آموزانی است که نیاز به خدمات توانبخشی مانند کاشت حلزون، سمعک و ویلپچر را دارند.

وی افزود: از مهر ماه با اعتبارات وزارتی پرونده دانش آموزانی که این مشکلات را دارند جمع آوری و به تهران جهت رسیدگی ارسال می شود تا این طرح در استان خوزستان نیز شروع به کار کند.

ممبینی در پاسخ به این سوال که کدام شهرهای استان خوزستان فاقد مدارس استثنایی هستند، عنوان کرد: امسال برای اولین بار کلاس استثنایی در شهر صیدون احداث کرده ایم همچنین احداث کلاس شهرستان اندیکا در مرحله اداری قرار دارد. متاسفانه دهدز تا بحال اقدامی در این خصوص انجام نداده است که در این راستا آموزش و پرورش منطقه باید اقدام و درخواست نماید. فرزندان استثنایی در شهرهایی که فاقد مدارس استثنایی است یا در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و یا خانه نشین می شوند.

ممبینی با بیان اینکه برای اولین بار ساخت یک فضای ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی آغاز شده، افزود: سالن ورزشی به مساحت حدودا 800 متر زیر بنا در منطقه چهارشیر با پیگیری‌ها و حمایت مدیرکل نوسازی مدارس در حال ساخت است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

ممبینی در خصوص سرویس های ایاب و ذهاب برای این دانش آموزان بیان کرد: سال گذشته ایاب و ذهاب این دانش اموزان 50 درصد برعهده آموزش و پرورش بود ولی در سال جاری با اختصاص اعتبارات وزارتی امیدواریم 80 درصد ایاب و ذهاب را پرداخت کنیم.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان اضافه کرد: طی جلسه ای با مدیرعامل منطقه آزاد اروند مقرر شده است که احداث دو سالن ورزشی در خرمشهر و آبادان و تجهیز برخی مدارس استثنایی را داشته باشیم.

لازم به ذکر است در خوزستان یک هزار و 700 دانش آموز استثنایی، یک هزار و 150 نیروی معلم، 70 مدرسه استثنایی و 650 دانش آموز تلفیقی در مدارس مشغول به تحصیل هستند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
با سلام
آيا در شهرستان اميديه مركزي براي كودكان داراي اختلال در ياد گيري وجود دارد و يا اينكه در برنامه هست ؟
:
:
:
آخرین اخبار