تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۸۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای اولین بار؛
جشنواره خرما و زندگی در خوزستان برگزار می شود
استان های دیگر کشور ما بنا بر ظرفیت و محصولاتشان جشنواره هایی را برگزار می کنند و به نحوی این محصولات را به عنوان نماد استانشان معرفی می کنند. حال خوزستان به عنوان دومین تولید کننده خرمای کشور و دارنده رتبه نخست در صادرات این محصول می بایست جایگاه خود را در این رابطه تقویت و تثبیت کند. برخی شرکت های قدر نخل را از ما گرفتند و چاهها را به ما دادند و ما به دنبال آن هستیم تا دوباره نقش نخل و خرم را در فرهنگ و اقتصاد خوزستان زنده کنیم.
جشنواره خرما و زندگی در خوزستان برگزار می شودخوزنیوز: مهرماه امسال برای اولین بار جشنواره خرما و زندگی برای اولین بار در خوزستان برگزار می شود.

مهرداد شریف مخمل زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اعلام این خبر گفت: افتتاحیه این جشنواره 12 مهرماه با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری خوزستان و همزمان با نمایشگاه صنایع دستی در محل نمایشگاه های بین المللی خوزستان برگزار خواهد شد.   

به گزارش خبرنگار خوزنیوز، مخمل زاده گفت: در ابتدای سال طرح های شاخصی به استان معرفی شد که از این میان طرح جشنواره خرما و زندگی مورد تایید استاندار قرار گرفت. سازمان های مردم نهادی همچون حوزه های فرهنگی و میراث فرهنگی نیز در این اتفاق مشارکت کرده اند که بار اصلی برنامه بر عهده ی آنان بوده است و استانداری نیز در کنار این عزیزان ارایه خدمت کرده است. در این خصوص با حدود 15 سازمان دولتی و مردم نهاد برای برگزاری با شکوه تر و موفق تر این جشنواره هماهنگی ها و همکاری های لازم انجام شده است

وی ادامه داد: به منظور ایجاد انگیزه، تقویت توانمندی های دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد در کنار این جشنواره، نمایشگاه هایی مرتبط برپا خواهد شد. در این جشنواره تلاش خواهد شد تا در کنار ظرفیت های خرمای خوزستان نمایشگاه های صنایع دستی،موسیقی محلی، شعر و آواهای محلی، غذاهای مرتبط و متاثر از نخل و خرما، نمایشگاه عکس و نیز بازار فروش محصولات نیز برپا شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان افزود:در جشنواره خرما و زندگی به ظرفیت شهرستان های تولید کنند خرما در خوزستان بها داده شده است و برای مثال به شهرستان های بهبهان و شادگان غرفه هایی اختصاص داده شده است تا داشته های خود را ارایه دهند. غرفه هایی نیز به موسسه های تخصصی خرما و جهاد کشاورزی اختصاص داده شده است .


مخمل زاده ادامه داد: استان های دیگر کشور ما بنا بر ظرفیت و محصولاتشان جشنواره هایی را برگزار می کنند و به نحوی این محصولات را به عنوان نماد استانشان معرفی می کنند. حال خوزستان به عنوان دومین تولید کننده خرمای کشور و دارنده رتبه نخست در صادرات این محصول می بایست جایگاه خود را در این رابطه تقویت و تثبیت کند. برخی شرکت های قدر نخل را از ما گرفتند و چاهها را به ما دادند و ما به دنبال آن هستیم  تا دوباره نقش نخل و خرم  را در فرهنگ و اقتصاد خوزستان زنده کنیم.

مخمل زاده  گفت: همچنین به دنبال آن هستیم که یک روز خاص را در استان به نام جشن برداشت محصول خرما برگزار کنیم و همچنین پیگیریم که این روز را در تقویم ثبت کنیم. امید آن داریم که همواره در روز جشن برداشت خرما جشنواره خرما و زندگی را داشته باشیم و با جایگاه ها و ظرفیت هایی که در استان داریم بتوانیم پای فراتر گذاشته و این جشنواره را بین المللی کنیم و دامنه ی پوشش ان را به فراتر از مرزها ببریم. 

او گفت: هدف ما در این جشنواره معرفی محصولی است که با فرهنگ و تاریخ این مردم عجین و مانوس شده است .مردم باید این اطلاعات را داشته باشند. این دانش به معنی فرهنگ است و ما می خواهیم مردم را نسبت به این فرهنگ و چیزی که روزمره با آن ارتباط دارند حساس کنیم. در این باره نه تنها بخش اقتصادی بلکه  بخش فرهنگی آن که خوزستان و چند استان همسایه را با هم همبسته می کند معرفی خواهیم کرد و امیدواریم این جشنواره هر سال قدرت مند تر از گذشته برگزار شود و بتواند در پویایی اقتصاد و فرهنگ خوزستان موثر باشد.

وی ادامه داد: چند نوع خرما به نام خوزستان ثبت شده است و در این میان خرمای مجول و سمران خاص آب و هوای خوزستان است که قیمت هر کیلوی آن گاه به 70 هزار تومان می رسد. این خرماها که به عنوان بهترین نوع خرما شناخته شده اند از سوی موسسه های تحقیقاتی آمریکایی در آن کشور کشت شدند اما از آنجایی که این محصولات خاص زیستگاه آب و هوایی جنوب ایران هستند در تکثیر آن موفق نشدند.   

حسین آب سالان، دبیر جشنواره خرما و زندگی نیز در پاسخ به خبرنگار ما  گفت: بنا بر آنچه در تاریخ ثبت شده است از بین النهرین تا سرزمین هند نخلستان های انبوهی وجود داشته است و شرایط آب و هوایی خاص و مطلوب خوزستان برای این محصول عاملی بوده است که از دیرباز فرهنگ، زندگی و حیات اقتصادی مردم خوزستان با این محصول گره بخورد. آثار پیدا شده در شوش که به شش هزارسال پیش بر میگردد نیز نقش ریشه ای نخل و خرما را در معیشت مردم این منطقه به خوبی نشان می دهد. در مهر و در جای جای معماری به جا مانده ازدوران هخامنشیان که برخاسته از این منطقه هستند نیز نخل جایگاه خاصی داشته است.

وی ادامه داد: هر محصولی که خاص یک  منطقه است پا به پای نسل ها  پیش می رود و فرهنگ مردم را شکل می دهد و همراه با این فرهنگ آیین هایی  در آن خطه متولد می شود و خرمای خوزستان نیز از این مساله مستثنی نیست. همچنین خرما در اقتصاد خوزستان نقش مهمی دارد و همواره در معیشت، فرهنگ و هنر مردم جاری بوده است. از این رو است که مردم خوزستان این حق را دارند که با ظرفیت ها، ویژگی های خرما که محصول اول استان است آشنا باشند و به واسطه آن با گوشه از فرهنگ غنی خود آشنا شوند.

دبیر جشنواره خرما و زندگی گفت: در جشنواره خرما و زندگی نیز برنامه هایی برای تقدیر از فعالان، محققان و تولید کنندگان این زمینه تهیه دیده شده و روزانه مسابقاتی از قبیل آشپزی برگزار می شود و به برندگان جایزه داده خواهد شد. اجرای موسیقی زنده بختیاری و عربی نیز رنگ و بویی دیگر به این جشنواره خواهد داد و حال و هوای برداشت خرما را برای بازدید کنندگان مجسم خواهد کرد. 

گفتنی است افتاحییه این جشنواره ساعت 18:30 روز 12 مهرماه برگزار می شود و تا روز 16 مهرماه در سالن امام رضا (ع) نمایشگاه های بین المللی خوزستان پذیرای علاقمندان خواهد بود . 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
0
0
حضرت علی(ع):
اگر این امکان وجود داشت بر شانه های خود نخل میکاشتم.
:
:
:
آخرین اخبار