تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۰۲۸۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آقای ظریف شما آل سعود را گستاخ کردید!
گستاخی آل سعود بجایی رسیده است که به مردم و رئیس جمهور یک کشور سخنان توهین آمیزی بیان می کند. این رفتار آل سعود مطمئنا ریشه در مماشات گذشته دستگاه دیپلماسی دارد.
آقای ظریف شما آل سعود را گستاخ کردید!افکار نیوز نوشت:

اگرچه انتظار افکار عمومی جهان از عربستان صعودی عذرخواهی بابت فاجعه منا و تلاش برای کاهش اندوه و غم در بین بازماندگان است، حکومت آل سعود به فرار رو به جلوی خود ادامه می دهد و هر بار تلاش می کند با خبرسازی و ایجاد تنش اذهان را از اصل واقعه منحرف کند. اینبار وزیر خارجه این کشور با وقاحت تمام به رییس جمهور و ملت ایران توهین کرده تا بجای عذرخواهی طلبکار هم باشد. اما ریشه این وقاحت و جسارت در کجاست؟

اردیبهشت ماه امسال بود که خبرگزاری ها از اعزام یک کشتی حاوی کمک های غذایی و دارویی توسط ایران به یمن خبر دادند. چند ماه پیش از این اتفاق، عربستان سعودی با حمایت دیگر متحدان عربی و رژیم صهیونیستی عملیاتی موسوم به طوفان قاطعیت را علیه مردم مظلوم یمن آغاز کرد و دست به کشتار مردم بی دفاع این کشور زد.

در اردیبهشت ماه آتش بس محدود بین طرف های درگیر اعلام شد و ایران نیز سعی کرد تا با استفاده از این فرصت به یاری مردم یمن بشتابد اما عربستان سعودی مانع از این کار شد. با اعلام خبر اعزام کشتی کمک های ایران به نام کشتی نجات، عربستان سعودی اعلام کرد که باید این کشتی را بازرسی کند و ایران نیز در پاسخ گفت که هرگز اجازه اینکار را نخواهد داد.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/05/69887_orig.jpg

با حرکت کشتی و حضور ناوهای ائتلاف غربی و همچنین اسکورت ناوگروه البرز نیروی دریایی ارتش ایران هر روز اخبار تازه ای در مورد کشتی نجات منتشر می شد تا جایی که مقامات کشورمان تاکید کردند در صورتی که کوچکترین تعرضی به کشتی صورت بگیرد پاسخی سخت به آن خواهند داد.

مقصد کشتی نیز بندر الحدیده در یمن اعلام شده بود و روز ۲۷ اردیبهشت نیز مهدی روزخوش، معاون کاپیتان کشتی نجات اعلام کرد که تا سه روز دیگر کشتی نجات به یمن خواهد رسید. در همین حال تهدیدات و زیاده گویی های مقامات سعودی ادامه داشت تا ناگهان اعلام شد که کشتی نجات به جای الحدیده به جیبوتی می رود! گفته می شود دلیل این تصمیم تماس تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و درخواست وی بوده است.

گرچه محتوای این تماس مشخص نشد اما تغییر مسیر کشتی به این فرضیات رنگ واقعیت بخشید. کشتی نجات به جیبوتی رفت و قرار بود کمک های ایران از آنجا به یمن ارسال شود اما حتی شایعاتی در مورد فروش این اقلام به تجار عرب نیز مطرح شد.

حالا باید نتیجه مصلحت سنجی بی مورد آن روز را با آل سعود دید.  مماشات ایران در آنزمان و کوتاه آمدن در مورد کشتی نجات باعث شد تا حالا وزیر خارجه این کشور با لحنی گستاخانه و بی شرمانه در مورد ایران و رییس جمهور کشورمان صحبت کند. صحبت های وی در پاسخ به سخنان حسن روحانی در سازمان ملل گفته شده است.

روحانی در آغاز صحبت هایش در سازمان ملل با انتقاد شدید از عربستان بخاطر فاجعه منا گفته بود: هزاران زائر مسلمان و صدها نفر از هموطنان ما که برای انجام مناسک مذهبی در گردهمایی عظیم معنوی و جهانی حج شرکت کرده بودند، متاسفانه قربانی بی کفایتی و سوء مدیریت مجریان شده و حتی به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان، از شناسایی مفقودین و بازگرداندن سریع پیکر قربانیان به خانواده های عزادارشان دریغ شده است.

افکار عمومی خواستار آن است که مسئولان دولت عربستان سعودی بی درنگ، به مسئولیت بین المللی خود در تأمین دسترسی کنسولی فوری برای شناسایی سریع و بازگرداندن بدون تأخیر اجساد مطهر عمل نمایند. همچنین ضروری است شرایط لازم را برای بررسی مستقل و دقیقِ علل و عوامل این فاجعه و روش های پیشگیری از تکرار آن، در آینده فراهم نمایند.

همزمان با این سخنان تصویر در هم گرفته نماینده عربستان در سازمان ملل نیز منتشر شد و حالا با گذشت یک روز از این سخنان، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در پاسخ رییس جمهور گفته است: آخرین کسی که باید ازسلامت حجاج ودموکراسی صحبت کند، رئیس جمهور ایران و ایرانیها هستند.

وی همچنین به تکرار ادعاهای خود درباره کمک نظامی ایران به یمن و سوریه ادامه داده و گفته است: آخرین کسی که از دموکراسی سخن بگوید، ایران است که با اعزام هزاران جنگجو به سوریه و روشن کردن آتش فتنه بین طوائف سوری، از بشار اسد حمایت کرده، لذا آخرین کسی که باید از دموکراسی در سوریه سخن بگوید رئیس جمهور روحانی است. علاوه بر این عربستان که پیش از این نیز جلوی ورود هواپیماهای حاوی کمک های بشردوستانه ایران به یمن را گرفته بود جلوی ورد هواپیمای وزیر بهداشت کشورمان به خاک این کشور را گرفت تا داستان وقاحت ها و بیشرمی های این کشور ادامه داشته باشد.

سعودی ها مدت هاست که دشمنی علنی خود با کشورمان را نشان داده اند و حالا با این سخنان و اقدامات نمک به زخم ملتی می پاشند که در غم از دست دادن بیش از ۲۳۰ حاجی خود قرار دارد.
:
:
:
آخرین اخبار