تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۲۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:
کاهش 20 درصدی محصولات کشاورزی خوزستان در پی شوری آب / بهره گیری از تکنولوژی نانو برای کاهش بوی نامطبوع ناشی از ویناس نیشکر
با ایجاد اشتغال فضای خوزستان فضایی زنده و پویا خواهد شد به عنوان یک کارشناس و کسی که با مجموعه استان خوزستان ارتباط دارد کلید حل مشکلات خوزستان را در اشتغال می بینم / در سال زراعی گذشته برای اولین بار رکورد 507 هزار تن نیشکر را داشتیم که این رقم حدود 38 درصد تولید کل کشور را شامل می شود / برای کاهش بوی نامطبوع با صرف 700 میلیون تومان از تکنولوژی نانو بهره گرفتیم تا ویناس تولیده شده را تصفیه و تغلیظ کنیم
خوز نیوز: نشست خبری مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد.

مهندس نسیم صادقی گفت: شرکت توسعه نیشکردر سال زراعی 94-93 با فراز و نشیب های فراوانی رو به رو بود . از آنجا که در بحث کمبود آب و منابع آبی تذکراتی را دریافت کرده بودیم انتظار می رفت که در این مقوله با مشکلاتی مواجه شویم اما به لطف خداوند با بارش های خوبی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم در کشت و کار شرکت و رشد گیاه اتفاق های خوبی افتاد و این سال را به بهترین سال کشت نیشکر مبدل ساخت که نتایج بهتر آن را ان شا اله در سال 95-94 برداشت می کنیم.

کاهش 20 درصدی محصولات کشاورزی خوزستان در پی شوری آب / بهره گیری از تکنولوژی نانو برای کاهش بوی نامطبوع ناشی از ویناس نیشکر

وی افزود: افزایش تولید ما متاثر از روحیه مدیریتی فعال و پیگیری است که در شرکت حاکم است. مدیران ما در کار خود بسیار جدی هستند و در این راه شب و روز فعالیت می کنند و هر ایده ای را که به افزایش تولید منجر شود حمایت می کنند. 


حاضریم سود آوری را فدای اشتغال کنیم

وی گفت: با ایجاد اشتغال فضای خوزستان فضایی زنده و پویا خواهد شد به عنوان یک کارشناس و کسی که با مجموعه استان خوزستان ارتباط دارد کلید حل مشکلات خوزستان را در اشتغال می بینم. مجموعه توسعه نیشکر نیز با فعالیت هایش در راستای اشتغال زایی گام بر می دارد و هم اکنون برای حدود 16 هزار پانصد تا 20 هزار نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است که همه در کنار هم مجموعه با نشاطی را شکل داده اند تا بتوانند از این امکانات بهترین و بیشترین دستاورد را تولید کنند. متغیر بودن تعداد شاغلان نیز ناشی از فصلی بودن برخی شغل ها در صنعت نیشکر است.

صادقی افزود: ما در جذب نخبگان اصرار داریم و تلاش کرده ایم تا کسانی که ایده های جدید، کارآمد و مبتکرانه دارند را ضمن حفظ استقلال شان به مجموعه توسعه نیشکر اضافه کنیم و با خرید بخشی از سهام شرکتشان از آنان حمایت های و سخت افزاری خود برخوردار کنیم. همچنین تلاش کرده ایم در خرید های شرکت، خوزستان و شرکت های خوزستانی را در اولویت اول قرار بدهیم. در همین راستا 90 درصد خریدهایمان از درون استان بوده است و 10 درصد باقیمانده نیز یا در استان موجود نبوده و یا اختلاف قیمت شدید با خارج از استان داشته است. آین آمار نیز به صورت رسمی به استانداری خوزستان ارایه شده است. 

وی گفت: با اینکه در شرایط اقتصاد خوبی نبودیم اما از سد مشکلات گذشتیم و بدهی هایمان را پرداخت کردیم. در این شرایط در تعامل با استان مشکل نداشتیم و شرایط نرمال را گذراندیم. از جنبه های مختلف توانستیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم تا بتوانیم نیروهای خود را حفظ کنیم. اولویت نخست ما در شرکت اشتغال زایی بوده است نه سود آوری و با افتخار می گوییم که حاضریم سود آوری را فدای اشتغال کنیم. 

مهندس صادقی ادامه داد: در سیستم مدیریتی شرکت توسعه نیشکر دستور اکید بوده است که در هر کجا که امکان ایجادشغل است از حمایت ما دریغ نشود . در راه ایجاد اشتغال حتی از زمین های غیر قابل کشت نیز بهره گرفتیم و از هر ایده ممکن را که به شغلی منجر می شود حمایت کرده ایم. در حوضچه هایی که برای ما کارآیی نداشته اند ماهی ریختیم و تکثیر کردیم تا مردم بتوانند به آنجا رفته و ماهی گیری کنند.

وی به فضای مدیریتی دراستان اشاره کرد و گفت: در فضایی که کاملاسیاسی است، کار اقتصادی رشد نمی کند. همه ی زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی باید متعادل باشد تا یک مجموعه بتواند به دستاورد مطلوب برسد و هم اکنون ما با آن فضای مطلوب فاصله داریم. 


با نقش 40 درصدی مان اجازه التهاب را از بازار شکر گرفته ایم

نسیم صادقی در اشاره به میزان تولید شرکت توسعه نیشکر گفت: در سال زراعی گذشته برای اولین بار رکورد 507 هزار تن را داشتیم که این رقم حدود 38 درصد تولید کل کشور را شامل می شود. همچنین برای کنترل بازار و قیمت محصولات و نیز کمک به شرکت هایی که با مشکلات مالی و اعتصاب کارگرانشان مواجه بود حدود 40 هزار تن شکر را از درون و بیرون استان خریداری و به بازار عرضه کردیم و توانستیم بیشتر از سهم 40 درصدی مان در کنترل بازار موثر باشیم.

وی ادامه داد: دو شرکت بازرگانی دولتی و توسعه نیشکر در کنار هم قیمت شکر در بازار را کنترل و تثبیت می کنند ؛ از آنجا که ما در بورس کالا نیز حضور داریم اجازه التهاب را به بازار شکر نداده ایم. با اعتمادی که وزارت جهاد کشاورزی به تولید کننده های داخلی داشت اجازه وارادات شکر تنها به این شرکت ها و به میزان 300 هزار تن داده شد که سهم ما از این واردات حدود 105 هزار تن بود. بنا بر گزارش های انجمن صنفی - که ما نیز عضو هیئت مدیره آن هستیم - پیش از آن حدود 9 ماه واردات شکر به کشور صفر بود که با کنترل درست ما هیچ تنش و اتفاقی در بازار شکر مشاهده نشد.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: پیش بینی برداشت ما برای سال جاری حدود 561 هزار تن بود که با شرایط مطلوب مزارع که می تواند متاثر از بارش ها و شرایط دمایی استان باشد ممکن است به 575 هزار تن نیز افزایش یابد.

صادقی اظهار کرد: در این دوره برای افزایش بهره وری در تمام ابعاد تحقیقاتی، کشاورزی و صنعتی کارهای جدی صورت گرفته است و نشانگر موفقیت ما در این بازه افزایش ضریب استحصال شکر از نیشکر است. با آن که ضریب استحصال بر مبنای استاندارد بین المللی 10 درصد است سال گذشته ما به رقم 10.45 درصد دست یافتیم و پیش بینی های ما برای امسال نیز عدد 10.52 درصد است.

وی گفت: آمار ما در بخش تحقیقاتی و آموزشی نیز افزایش داشته است. سال گذشته کل مبلغی که به امور تحقیقاتی اختصاص داده شده بود حدود 1.5 میلیارد تومان بود که هم اکنون این عدد به 27 میلیارد تومان افزایش یافته است که چهار برابر استاندارد داخلی است. متخصصان ما هم اکنون در هندوستان و ایتالیا با شرکت های معتبر در زمینه تولید و تصفیه شکر همکاری می کنند و از تجربیات، تحقیقات، آموزش و تکنولوژی های آنان بهره می برند تا این تجربیات را به شرکت منتقل کنند. متوسط آموزشی کارکنان نیز در سال گذشته 2 ساعت بوده است که با جدی گرفتن نقش آموزش و اهمیت آن در افزایش بهره وری این میانگین را به حدود 50 ساعت در سال رساندیم.


20 گونه جدید نیشکر با سازگاری و با بازده بالا تولید کرده ایم

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه به فعالیت های تحقیقاتی شرکت در تولید و مطالعه گونه های جدید و سازگار نیشکر اشاره کرد و گفت: با هزینه های زیاد تکنولوژی و تاسیسات پیشرفته تلقیح، کشت بافت و آفت شناسی گسترده ای را در 183 هکتار از زمین های بایر شرکت برپا کرده ایم و با صرف 5 میلیارد تومان گلخانه ای تخصصی را برای پرورش گونه های سازگار با اقلیم خوزستان ایجاد کردیم. این فعالیت های تحقیقاتی در کنار صرفه اقتصادی به مجموعه توسعه نیشکر پویایی خاصی را حاکم کرده است.

صادقی ادمه داد: در یک طرح تحقیقاتی 300 هزار بذر نیشکر را یک به یک کاشته و رشد دادیم و پس از مهیا سازی و پایش همه شرایط آب و هوایی و آفت ها در نهایت به 100 نوع نیشکر رسیده ایم که از این میان 20 گونه سازگار و با بازده مطلوب در حال بهره برداری و تولید هستند و نتایجی فوق العاده را داشته اند.  

وی عنوان کرد: در طراحی اولیه شرکت توسعه نیشکر مشکلاتی وجود داشت که اکنون در حال اصلاح آن هستیم. یکی از این مشکلات مبنا قرار دادن تنها سه واریته ی زودرس، میان رس و دیررس بود که هر کدام در برابر یک عامل آسیب پذیر بودند. برای مثال با بروز سرما در یک سال زراعی حدود 4 هزار هکتار کشت یک واریته که به سرما حساس بود از بین می رفت و شرکت هزینه های بسیار کلانی را دراین رابطه متحمل می شد. از این رو ما به خریداری واریته های نیشکر روی آوردیم و با اینکه در شرایط تحریم بودیم توسط کانال هایی از فرانسه خرید کردیم و پس از گذراندن قرنطینه های لازم حدود 200 نوع واریته را در حال رصد داریم تا بتوانیم از بهترین های آنها بهره ببریم.

صادقی در اشاره به تولید محصولات جانبی نیشکر گفت: مطابق ظرفیت اسمی در سال گذشته 32 میلیون لیتر الکل و 7 هزار و 765 تن خمیر مایه، 35 هزار و 800 تن خوراک دام، 61 هزار متر مکعب ام دی اف و 11 هزار تن چسب تولید کردیم و برآوردهای ما نشانگر افزایش تولید این محصولات در سال جاری خواهد بود. از تولیدات الکل، خمیر مایه به کشورهای خارجی منطقه صادر کردیم که این صادرات خود به کمک تنظیم بازار این محصولات آمده است.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر گفت: یکی دیگر از پارامترهای مورد نظر در این صنعت ارتفاع نیشکر است. بر مبنای سنجش های صورت گرفته 26.6 سانتی متر افزایش رشد را نسبت به سال گذشته داشته ایم که در این رکود از شرکت هایی همچون کارون و هفت تپه جلوتر هستیم.

وی در اشاره به تقویم برداشت محصول نیشکر گفت: پیش بینی برداشت روزانه 55 هزار و 700 تن نیشکر را داریم. نخستین برداشت نیشکر ما در 18 مهرماه در شرکت فارابی آغاز می شود و برداشت محصولات شرکت امیرکبیر که آخرین برداشت ما است 3 آبان ماه شروع می شود.

برای جلوگیری از طغیان آفت ها مجبور به سوزاندن پوشال هستیم

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: مباحث ما با محیط زیست حل شده است. با آن که از شرکت ما شکایت شد و من با قید ضمانت آزاد شدم پس از بررسی های مجدد دادگاه حکم به برائت شرکت توسعه نیشکر داد. در راستای همکاری با محیط زیست هم اکنون تیمی از همکاران ما به همراهی آقای لاهیجان زاده در حال بررسی شیوه ی کار شرکت های مختلف دنیا و راه حل های زیست محیطی آنان در صنعت نیشکر هستند.

حاضریم سود آوری را فدای اشتغال کنیم / کاهش 20 درصدی محصولات کشاورزی خوزستان در پی شوری آب / بهره گیری از تکنولوژی نانو برای کاهش بوی نامطبوع ناشی از ویناس نیشکر

وی افزود: ما تنها در مواردی از روش آتش زدن استفاده می کنیم که راه دیگری برای برداشت محصول نداشته باشیم . در دیگر کشورهای دنیا که از لحاظ تکنولوژی از ما جلوتر هستند نیز از همین روش استفاده می شود. گاهی نیز به منظور جلوگیری از طغیان آفت ها مجبور به سوزاندن پوشال های مانده بر روی زمین هستیم. در هنگام آتش زدن نیز همه شرایط آب و هوایی را در نظر می گیریم تا کمترین میزان آلایندگی را برای مردم در برداشته باشد.

صادقی عنوان کرد: برای کاهش بوی نامطبوع با صرف 700 میلیون تومان از تکنولوژی نانو بهره گرفتیم تا ویناس تولیده شده را تصفیه و تغلیظ کنیم. همچنین برای کاهش بو جداسازی الکل از خمیر مایه را پی گیری کرده ایم، هرچند که ویناس ماده ارزشمندی است و کاربردهای زیادی دارد ؛ برای مثال برای کاهش گرد غبار در 420 کیلومتر از ویناس استفاده کرده ایم و استفاده از آن را به سازمان محیط زیست نیز طی طرح هایی پیشنهاد داده ایم. یادآور می شوم در ابتدای دوره مدیریتی من تنها 2 واحد از 7 واحد تصفیه خانه بهداشتی داشته اند اما اکنون همه واحد ها به تصفیه خانه بهداشتی مجهز شده اند.

کاهش 20 درصدی محصولات کشاورزی خوزستان در پی شوری آب

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به شوری آب کارون در اثر سد گتوند افزود: شوری آب کارون بر تولید ما نیز تاثیر منفی داشته است و مصرف آب ما را حدود 20 درصد افزایش داده است. اگر شوری آب به میزان متناسب بود تولیدمان را می توانستیم حدو 5 تا 15 درصد افزایش دهیم. در صحبت هایی که با آقای چنگلوایی مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان داشتیم ایشان اذعان کردند که در پی شوری آب 15 تا 20 درصد در دیگر محصولات کشاورزی خوزستان نیز کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: برخی توسعه نیشکر را در شوری آب مقصر می دانند اما ما این قضیه را قویا رد می کنیم و اعلام کرده ایم که در صورت نارضایتی می توانیم آب را از مسیر تالاب شادگان خارج کنیم و به تالاب خوریان بریزیم اما مسوولان خواسته اند که آب در تالاب شادگان بریزد تا تالاب زنده بماند. همچنین در تعامل با محیط زیست ما حدود 10 میلیارد تومان هزینه کردیم و ایستگاه پمپاژ شهید رمضانی را برای انتقال زه آب مازاد به آن سوی کارون راه اندازی کردیم اما از آنجایی که در آن طرح شرکت آب و فاضلاب و شرکت نفت نیز نقش داشتند. در این میان شرکت نفت به تعهداتش عمل نکرد و لوله را در اختیار طرح قرار نداد و طرح بی نتیجه باقی ماند.

با تمام ظرفیت از بخش های سرمایه گذار حمایت می کنیم

نسیم صادقی در مورد همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی با شرکت توسعه نیشکر گفت: شرکت علاقه مند نیست که خود مستقیما وارد تولید برخی محصولات شود اما با تمام ظرفیت از بخش های سرمایه گذار حمایت می کنیم و زمین، آب و برق را به صورت قسطی در اختیار آنها قرار می دهیم. برای مثال یکی از افراد نخبه ساکن کانادا با سرمایه گذاری خود از باگاس ، تولید زغال اکتیو می کند و در مجموعه دعبل خزاعی نیز بخش خصوص کارخانه نئوپان سازی را راه اندازی کرده است و هم اکنون در حال تولید است. طرح های همچون تولید بستنی، کیک و کلوچه، شکلات، آب نیشکر و... را نیز پیشنهاد داده ایم و اعلام کرده ایم با شرکت هایی که حاضر به فعالیت هستند همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: برای تولید کاغذ چاپ و تحریر سرمایه گذاری عظیم نیازمند بود که ما به واسطه مشکلات قانونی توانستیم تنها 28 درصد مشارکت کنیم و ستاد فرمان امام (ره) نیز 72 درصد دیگر را متعهد شده است. همچنین در این باره بیش از 15 سفر خارجی انجام شد و با غول های این صنعت وارد گفت شده ایم که امیدواریم پس از تعیین تکلیف وضعیت تحریم ها با یکی از این شرکت ها قرارداد ببندیم.
 
صادقی درباره گزینه های بهره برداری از باگاس نیشکر توضیح داد: 33 درصد نیشکر تبدیل به باگاس می شود که نیمی از وزن باگاس را نیز آب تشکیل می دهد. بازده باگاس در تولید ام دی اف و انرژی تقریبا مساوی است بنابراین در کشورهایی همچون برزیل که از نظر جنگل ها غنی هستند اولویت اول مصرف باگاس در زمینه انرژی است. در کشور ما که در زمینه جنگل ها فقیر است به صرفه تر است که باگاس تولید شده در صنایع کاغذ و ام دی اف استفاده شود تا خود بتواند کمکی باشد به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل ها.   

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر گفت: با توجه به بحران آب همه تلاش خود را برای کاهش مصرف آب و مدیریت قطره قطره آن به کار بستیم و تلاش کردیم کاهش مصرف آب را در شرکت به صورت فرهنگ در بیاوریم. برای این هدف در هر واحد حدودا 3 میلیارد تومان هزینه کردیم. راندمان مصرف آب را که در کشور 33 درصد است و ما با استفاده از سیستم های کنترل شده آبیاری که به صورت هفته ای بازبینی می شوند توانستیم راندمان 53 درصد را ثبت کنیم. گفتنی است در آغاز در دوره مدیریت قبلی میزان مصرف آب هر واحد 1600 متر مکعب بود که در این دوره مدیریت به 1200 متر مکعب کاهش یافته است.

صادقی در مورد محصولات دیگر این شرکت گفت: به منظور آیش بندی زمین های زراعی گندم، جو و ماش را در کشت های خود داشتیم و حدود 20 هزار تن گندم تولید کردیم. برای کشت چغندر و کلزا نیز تحقیقاتی داشته ایم که پس از جمع بندی و نتیجه گیری ممکن است این محصولات را نیز به کشت آیشی خود اضافه کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
1
همه جا پای سد گتوند در میان است! کسی میدونه چطور میشه از شر این سد شوم خلاص شد؟!
:
:
:
آخرین اخبار