تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۲۹۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تشریح کرد؛
مراحل دامپزشکی، از تولید تا صادرات دام
در حال حاضر 9 کشتارگاه مرغ تمام صنعتی در سطح استان خوزستان وجود دارد، کشتارگاه‌های دام نیز در حال احداث هستند که در این بخش، یک کشتارگاه به مرحله بهره‌برداری رسیده است
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به نقش خدمات دامپزشکی در سلامت جامعه گفت: وظیفه دامپزشکی تنها درمان و واکسیناسیون نیست؛ امروزه با مراقبت‌های دامپزشکی، یک گام از پیشگیری جلوتر هستیم و با استفاده از مکانیزم‌های تعریف شده، به سمت پیشگیری و تشخیص بیماری پیش از بروز علائم رفته‌ایم.
 
دکتر مصطفی کنارکوهی در تور یک روزه دامپزشکی که به منظور بازدید خبرنگاران از مراکز دامداری و کشتار مرغ در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 9 کشتارگاه مرغ تمام صنعتی در سطح استان خوزستان وجود دارد، کشتارگاه‌های دام نیز در حال احداث هستند که در این بخش، یک کشتارگاه به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: کشتارگاه‌های صنعتی در روند کشتار تفاوت‌هایی با کشتارگاه‌های سنتی دارند تا در نهایت، محصول بهداشتی به دست مصرف‌کننده برسد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: کشتارگاه‌های صنعتی به عنوان آخرین حلقه تولید در صنعت دامپروری و طیور می‌توانند نقش بسزایی در پرورش، تولید و خودکفایی در سطح کشور داشته باشند زیرا در صورتی که تولیدکننده بداند که محصول نهایی با چه شرایطی عرضه و کجا مصرف می‌شود، حتما شرایط امنیتی بهتری به منظور تولید پایدار و بهداشتی‌تری ایجاد می‌کند.

کنارکوهی با اشاره به ایجاد کد رهگیری روی مرغ‌های تولیدی عنوان کرد: خوزستان اولین استانی است که کد رهگیری روی مرغ‌ها را درج کرده است. این کد نشان‌دهنده وضعیت و شناسنامه بهداشتی هر قطعه مرغی است که به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد.

وی افزود: این طرح از یک سال گذشته با همکاری بخش خصوصی در خوزستان در حال اجرا است. مصرف‌کنندگان می‌توانند با ارسال کد درج شده روی مرغ به شماره 308903 از اطلاعات مرغ کشتاری مانند تاریخ و محل کشتار، محل پرورش و موارد دیگر مطلع شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: کلیه ماشین‌های حمل مرغ کشتار روز به صورت الکترونیکی زیر نظر واحد بهداشت دامپزشکی استان قرار دارند.

وی گفت: ممکن است در اذهان عمومی، مجموعه دامپزشکی به عنوان مجموعه‌ای جلوه کند که تنها در زمینه معاینه دام فعالیت می‌کند، در حالی که دامپزشکی یک ارگان بسیار تاثیرگذار در سطح جامعه است با مجموعه و شرح وظایف پیچیده و گسترده که روز به روز هم به تنوع کاری آن افزوده می‌شود.

کنارکوهی اظهار کرد: دامپزشکی‌های سراسر جهان بر اساس آمارهای موجود، حدود 25 درصد در افزایش تولید و جلوگیری از تلفات نقش دارند و در صورت عدم وجود خدمات دامپزشکی در بخش دام زنده با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی وظایف دامپزشکی گفت: وظایف دامپزشکی شامل مراحل تحقیقات و آموزش است که در این مرحله، انتخاب اصلح گونه‌های ژنتیکی برای پرورش مدنظر قرار می‌گیرد تا بتوانند در دوره پرورش، مقاومت‌های خاص را در ارتباط با بیماری‌ها داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: مرحله تولید علم نیز در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دامپزشکی انجام می‌شود و مرحله اجرا نیز تلفیقی از اقداماتی است که در دوره قبل از پرورش دام وجود دارد که نظارت و کنترل آن بر عهده دامپزشکی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف مهم دامپزشکی، بررسی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز بیماری‌هایی است که به صورت مستقیم می‌توانند در سلامت انسان تاثیرگذار باشند؛ بیماری‌هایی مانند سل و تب مالت که تحقیقات باستانی و حفاری‌ها نشان می‌دهد انسان را همواره عذاب داده‌اند تا بیماری‌های نوپدیدی مانند تب کریمه کنگو، مرس و بسیاری از بیماری‌های دیگر که می‌توانند به صورت مستقیم از دام یا فراورده‌های آن به انسان منتقل شوند.

کنارکوهی اظهار کرد: برخلاف تصور اشتباه بسیاری از افراد، وظیفه دامپزشکی تنها درمان و واکسیناسیون نیست؛ امروزه با مراقبت‌هایی که صورت می‌گیرد، یک گام از پیشگیری جلوتر هستیم و با استفاده از مکانیزم‌های تعریف شده، به سمت پیشگیری و تشخیص بیماری پیش از بروز علائم رفته‌ایم. در واقع بخشی از کار دامپزشکی، جلوگیری از بروز علائم بالینی بیماری در کنار واکسن‌ها و سایر اقدامات دیگر پیشگیرانه است.

وی افزود: یکی دیگر از بخش‌های مهم دامپزشکی مربوط به بعد از کشتار یعنی بعد از زمان حیات دام و هنگامی است که برای مصرف انسان آماده می‌شود و در ارتباط با لاشه‌های دام ها است که در کشتارگاه‌ها وجود دارند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف دامپزشکی که شاید کمتر به آن توجه شود، قرنطینه‌ها و نظارت‌های بهداشتی است تا محموله دام به صورت کاملا سالم به کشورهای هدف ارسال شود.

وی افزود: به دلیل وجود ترمینال‌ها و پایانه‌های صادرات متعدد در استان خوزستان، صادرات محصولات سایر استان‌های کشور نیز از طریق بنادر و پایانه‌های خوزستان انجام می‌شود.

کنارکوهی ادامه داد: استان خوزستان از معدود استان هایی است که دارای تولیدات متنوع دام است؛ از آبزیان گرفته تا ماهیان سردابی، میگوی آب شور، دام سبک، دام سنگین و غیره در خوزستان تولید می‌شود و بنابراین ما هم تولید و صادرات داریم و هم واردات؛ در ترانزیت کالا به کشورهای دیگر نیز به عنوان مبدا هستیم.

وی درباره محصولات تولیدی دامی در خوزستان گفت: ماهی دریایی تازه از مهمترین اقلام صادراتی استان خوزستان است که میزان صادرات آن در 6 ماهه اول امسال بیش از 2 هزار تن بوده است. میزان صادرات ماهی پرورشی تازه نیز 17 هزار و 981 تن بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال بیش از 19 هزار تن میگو دریایی تازه از خوزستان صادر شده و میگو پرورشی نیز اکنون در حال صید است و فعلا حدود 23 تن صادرات داشته‌ایم.

وی گفت: همچنین در این مدت 56 تن ماهی حلوا سفید، 85 هزار راس گوسفند و دام سبک، 326 نفر شتر یک کوهانه، 166 تن پای ملخ، 99 راس گوساله پرواری و 341 تن تخم‌مرغ خوراکی صادرات داشته‌ایم. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار