تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۲۹۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زراسوندی در شورای علمی بنیاد نخبگان خوزستان خبرداد:
امکان عضویت برگزیدگان هنری، ادبی و اصحاب رسانه در بنیاد
رییس بنیاد نخبگان خوزستان با مروری بر آخرین تغییرات آیین‌نامه عضویت در این بنیاد برای شناسایی سرآمدان استان در حوزه‌های مختلف و تشریح مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد در سال جاری، از تشکیل کارگروه‌های تخصصی با هدف رفع مشکلات بومی استان خبر داد

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با مروری بر آخرین تغییرات آیین‌نامه عضویت در این بنیاد برای شناسایی سرآمدان استان در حوزه‌های مختلف و تشریح مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد در سال جاری، از تشکیل کارگروه‌های تخصصی با هدف رفع مشکلات بومی استان خبر داد.

آیین‌نامه جدید بنیاد برای برگزیدگان حوزه‌های هنری، ادبی و اصحاب رسانه

دکتر علیرضا زراسوندی در جلسه شورای علمی بنیاد نخبگان خوزستان که روز چهارشنبه هشتم مهرماه در محل ساختمان این بنیاد در اهواز برگزار شد، با ارائه گزارشی از برنامه‌های بنیاد در سال جاری اظهار کرد: بنیاد نخبگان 12 جامعه نخبگانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد اما علاوه بر این و با تأکید رییس‌جمهور افراد تحت پوشش خود را محدود به آیین‌نامه نمی‌کند و برگزیدگان دیگر حوزه‌ها مانند حوزه‌های هنری، ادبی و اصحاب رسانه را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: پیش از این برای عضویت این افراد در بنیاد نخبگان برنامه‌ای وجود نداشت؛ همچنین تاکنون رتبه‌های زیر 300 در کنکور مشمول عضویت در بنیاد می‌شدند که امسال مطابق آیین‌نامه جدید عضویت از این طریق برای دارندگان رتبه‌های زیر 100 کنکور امکان‌پذیر است.

تشکیل کارگروهی برای شناسایی سرآمدان استان

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که بنیاد هرساله برنامه‌ای را مصوب و مطابق آن فعالیت می‌کند، گفت: در سال گذشته طبق برنامه تلاش شد که سرآمدان استان در حوزه‌های مختلف شناسایی شوند؛ خوزستان دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار است که تنها در صنعت نفت و گاز شناخته شده اما به‌طور مثال صنعت آب استان دارای قدمت زیاد و نخبگان بسیاری است که باید شناسایی شوند.

زراسوندی تصریح کرد: با توجه به این موضوع کارگروهی تشکیل شد تا سرآمدان استان که در حوزه‌های مختلف جامعه تأثیرگذار هستند، شناسایی شوند و این یک فعالیت جدید از سوی بنیاد نخبگان استان است.

نظارت بر طرح شهاب برای شناسایی دانش آموزان مستعد مناطق محروم

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها بنیاد نظارت بر طرح شهاب است که جامعه هدف آن دانش‌آموزان هستند و در مدارس اجرا می‌شود؛ در این طرح که سال گذشته در آموزش‌وپرورش ناحیه 2 اهواز اجرا شد، دانش‌آموزان مستعد رصد و شناسایی می‌شوند؛ امسال نیز این طرح در ناحیه چهار اهواز با تأکید بر مناطق حاشیه و محروم اجرا می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به اهمیت شناسایی دانش‌آموزان مستعد افزود: البته تأکید داشتیم که طرح شهاب در مدارس مناطق عشایری استان اجرا شود اما موفق نشدیم.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی با هدف رفع مشکلات بومی استان

زراسوندی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های بنیاد تشکیل کارگروه‌های تخصصی است. این کارگروه‌ها با هدف رفع مشکلات بومی استان تشکیل می‌شوند و هر کدام از آن‌ها طرح‌های کلان ملی را دنبال می‌کنند؛ همچنین این کارگروه‌ها از اعتبارات بسیاری برخوردار هستند که برای رفع مسائل و مشکلات استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که حضور خوزستان در میان 5 استان نخست کشور از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود قدمت بسیار کم پارک علم و فناوری آن، نشان‌دهنده ظرفیت و پتانسیل استان است، اظهار کرد: باتوجه به این موضوع تشکیل کارگروه‌های تخصصی در بنیاد نخبگان استان نیز بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

جزییات برگزاری جشنواره رویش خلیج فارس در خوزستان؛

امکان عضویت 80 درصد شرکت‌کنندگان در بنیاد

رییس بنیاد نخبگان خوزستان به برگزاری جشنواره رویش خلیج فارس در خوزستان اشاره کرد و گفت: این جشنواره به صورت منطقه‌ای و در روزهای نهم و دهم دی‌ماه در استان برگزار می‌شود؛ مطابق آیین‌نا‌مه‌ها 80 درصد برگزیدگان این جشنواره می‌توانند عضو بنیاد نخبگان استان برگزار کننده باشند. کمیته اجرایی جشنواره هفته آینده تشکیل و سامانه آن از 15 مهرماه فعال می‌شود.

برگزاری "هم‌اندیشی نخبگان با مسئولان استان" در برنامه امسال بنیاد

زراسوندی با بیان این‌که علی‌رغم تأکید معاون فناوری رییس‌جمهور تاکنون همایش هم‌اندیشی نخبگان با مسئولان استان برگزار نشده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این امر برگزاری این همایش از برنامه‌های مدنظر در سال جاری است.

وی بازدید از مراکز صنعتی، آموزشی و علمی استان در راستای توانمندسازی نخبگان را از دیگر برنامه‌های بنیاد عنوان و خاطرنشان کرد: همچنین تکریم و الگوسازی از نخبگان، ترویج فرهنگ خیرین نخبه‌پرور و نهادینه کردن آن در دستور برنامه‌های بنیاد است.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان همچنین به شرح برنامه‌های پیشنهادی برای سال آینده پرداخت و گفت: برنامه‌های بنیاد نخبگان استان باید در شورای علمی تصویب و پس از آن به مرکز اعلام شود و اعتبارات مطابق برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی تأمین می‌شود.

استمرار برنامه‌های بنیاد نخبگان در سال آینده

زراسوندی افزود: برنامه‌های پیشنهادی برای سال 1395 همانند برنامه‌های سال جاری است زیرا این فعالیت‌ها استمراری هستند و باید در سال‌های آینده تداوم پیدا کنند.

وی با بیان این‌که تلاش می‌شود در سال آینده طرح شهاب با هماهنگی بیشتری با آموزش‌وپررورش اجرا شود، اظهارداشت: با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلی استان، آموزش‌وپرورش باید به‌طور جدی وارد برنامه‌های بنیاد نخبگان شود.

نخبگان در دو بخش سلامت و آموزش‌وپرورش اردوی جهادی برگزار می‌کنند

رییس بنیاد نخبگان خوزستان همچنین از برگزاری اردوی جهادی برای نخبگان در 2 تیپ متفاوت خبرداد و افزود: امسال اردوهای جهادی در دو بخش سلامت و آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود؛ نخبگان بسیاری در بنیاد با تخصص پزشکی حضور دارند که با مراجعه به مناطق محروم و روستاها خدمات پزشکی و بهداشتی را به‌طور رایگان به مردم ارایه می‌کنند و این اردوها از اواخر مهرماه آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که آموزش‌وپرورش خوزستان در آزمون ورودی به دانشگاه با مشکل جدی روبرو است، ادامه داد: به همین دلیل می‌توان از توان بنیاد نخبگان در ارتقای رتبه کنکور دانش‌آموزان استفاده کرد؛ بسیاری از اساتید برجسته دوره‌های آموزش کنکور عضو بنیاد نخبگان هستند و اعضای بنیاد موظفند که به پیشبرد برنامه‌های بنیاد کمک کنند.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به طرح بنیاد برای برگزاری دوره‌های آموزشی کنکور، خاطرنشان کرد: در نظر داریم که اردوهای جهادی اعضای بنیاد نخبگان شامل برگزاری دوره‌های آموزشی کنکور شود؛ در این اردوها نخبگان در دوره‌هایی فشرده دانش‌آموزان مستعد را آموزش می‌دهند که در این طرح تأکید بر مناطق محروم است؛ این تجربه در استان اردبیل برگزار شد که بسیار تأثیرگذار بود و نتیجه آن در کنکور مشاهده شد.

اجرای طرح "نخبگان فردا" برای شناسایی مستعدین رباتیک

زراسوندی همچنین به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالای استان در صنعت رباتیک اشاره کرد و گفت: طرح "نخبگان فردا" با هدف شناسایی و پایش مستعدین رباتیک با همکاری اداره آموزش‌وپرورش ناحیه چهار اهواز اجرا خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم ترویج اقتصاد دانش‌بنیان تصریح کرد: مسئولان باید با شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آن‌ها آشنا شوند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری وجود دارد که با تعداد شاغلین بسیار کم، درآمدزایی بسیاری دارند به همین جهت آشنایی مسئولان و ترویج اقتصاد دانش بنیان از برنامه‌های بنیاد نخبگان استان است.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس "خوزستان زیبا" توسط این بنیاد با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان، اظهارداشت: البته این نمایشگاه تنها ک نمایشگاه عکس نبود بلکه هدف آن ترویج گردشگری استان بود و با توجه به بازشدن فضای سیاسی پس از توافق هسته‌ای و رونق گرفتن صنعت گردشگری به دنبال آن هستیم که این نمایشگاه در کشورهای دیگر نیز برگزار شود.

زراسوندی همچنین با بیان این‌که در استان کارهای علمی بزرگی در سطح کشور انجام می‌شود که متأسفانه اطلاع‌رسانی درستی از آن‌ها نمی‌شود، گفت: بنیاد نخبگان خوزستان از این موضوع لطمه خورده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار