تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۰۲۹۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سلمان زاده خبر داد:
کاهش مرگ و میر کودکان در خوزستان در سال گذشته
در خوزستان در سال 93 نسبت به سال 92 مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 7.2 در هر یک هزار تولد زنده به 5.9 کاهش یافته است
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: امروزه در سازمان جهانی بهداشت، کشورها را نه بر اساس درآمد و میزان فروش نفت و کارخانه ها بلکه بر اساس شاخص های بهداشتی تقسیم بندی می کنند و توسعه یافتگی تا اندازه زیادی مربوط به شاخص های بهداشتی به ویژه مرگ و میر کودکان و مادران باردار اندازه گرفته می شود.

دکتر شکراله سلمان زاده در جلسه هفته ملی کودک که روز چهارشنبه (8 مهرماه) در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سیمای بیماری ها در کشور ما تغییر کرده است. تا گذشته ای نه چندان دور عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کشور ما بیماری های عفونی بود اما با اقدامات خوب حوزه سلامت، بیماریهای عفونی کنترل شده اند ولی امروزه کودکان به علل دیگری فوت می کنند. با توجه به آمار سال 93، 25 درصد علت مرگ و میرهای کودکان ناهنجاری های مادرزادی بوده که البته به نحوی اگر مراقبت های قبل و حین بارداری به خوبی انجام شود، این رقم قابل پیشگیری است.

وی افزود: در حال حاضر حوادث و سوانح 19 درصد، بیماری های سیستم تنفسی 12.5 درصد و بیماری های عفونی تنها 11 درصد موارد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال را شامل می شوند.  

سلمان زاده ادامه داد: امروزه در سازمان جهانی بهداشت، کشورها را نه بر اساس درآمد و میزان فروش نفت و کارخانه ها بلکه بر اساس شاخص های بهداشتی تقسیم بندی می کنند و توسعه یافتگی تا اندازه زیادی مربوط به شاخص های بهداشتی به ویژه مرگ و میر کودکان و مادران باردار اندازه گرفته می شود.

وی بیان کرد: مرگ و میر نوزادان در کشور ما 10 در هر یک هزار تولد زنده است؛ در این محاسبه، منظور از نوزادی، 30 روز اول زندگی است. این رقم در کودکان زیر یک سال، 13.8 در یک هزار تولد زنده و رقم مرگ کودکان زیر 5 سال 15.6 است که این آمار در استان خوزستان کمتر از میزان کشوری است.  

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: خوشبختانه در خوزستان در سال 93 نسبت به سال 92 مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 7.2 در هر یک هزار تولد زنده به 5.9 کاهش یافته است. 

وی با اشاره به برگزاری هفته ملی کودک در کشور همزمان با 16 مهرماه روز جهانی کودک، افزود: در هفته کودک، ارتقا ایمنی کودکان مورد توجه قرار گرفته و بدین منظور اقدامات ویژه ای انجام خواهد شد. پوستری دراین زمینه تهیه شده که طریق رسانه ها و نصب در مناطق مختلف رونمایی خواهد شد. همچنین یک انیمیشن تحت عنوان جلوگیری از حوادث در کودکان تهیه شده که از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.  

سلمان زاده اظهار کرد: مقاله های آموزشی و تحقیقی که توسط اساتید دانشگاهی انجام می شود از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و روزنامه ها در اختیار مردم قرار می گیرد.  

وی گفت: توصیه می شود کانون پرورش فکری کودکان استان نمایش های عروسکی در هفته کودک با عنوان پیشگیری از حوادث در کودکان در برنامه قرار دهد که مرکز بهداشت هم با ارائه سناریوهای لازم می تواند در این زمینه کمک کند.  

سلمان زاده بیان کرد: همچنین توصیه می شود پلیس راهور با اجرای برنامه نمادین در شهر، آموزش های لازم را به کودکان در خصوص جلوگیری از حوادث ترافیکی ارائه دهد.  

وی با اشاره به لزوم ایجاد اتاق شیر مادر در سطح استان گفت: لازم است مکان هایی برای شیر دادن مادران در مکان های مختلف مانند فرودگاه ها و پارک ها ایجاد شود. متاسفانه در شهرهای ما محل مناسبی که مادر، نوزاد خود را شیر دهد وجود ندارد که با توجه به وجود آن در بیشتر کشورهای دنیا و اخیرا در تهران، جهت ایجاد آن در سطح استان خوزستان نیز باید اقدام شود.

سلمان زاده ضمن اشاره به روز جهانی تخم مرغ در 17 مهر ماه بیان کرد: توصیه می شود به این مناسبت و با توجه به مصادف بودن آن با هفته کودک، اداره آموزش و پرورش، با توجه به ارزش غذایی بالای این ماده غذایی، ارائه یک صبحانه شامل تخم مرغ را در سطح مهدکودک ها و مدارس برگزار کند.

غلامرضا شنبدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خوزستان نیز در این جلسه از اجرای برنامه های ویژه هفته ملی کودک از 17 تا 21 مهرماه خبر داد و اظهار کرد: تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان در سطح استان خوزستان، برنامه های ویژه ای در هفته کودک برگزار خواهد کرد. در اهواز نیز، مجتمع پرورش فکری کودکان در منطقه پادادشهر پتانسیل اجرای جشنواره های مختلف را دارد.  

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته ملی کودک ادامه داد: 15 مهر ماه به عنوان کودک، سلامت و ایمنی نامگذاری شده که تقاضا شده با همکاری مجموعه بهداشت و درمان استان در این روز در محل مجتمع فرهنگی اهواز، معرفی و افتتاحیه سایت سلامت کودکان، آموزش کودکان و نوجوانان و خانواده های آنها در راستای بالا بردن سطح آگاهی آنها، توزیع بسته های آموزشی، آموزش کمک های اولیه و فوریت های پزشکی و استقرار آمبولانس اورژانس در محل برگزاری جشنواره انجام شود.  

شنبدی گفت: 16 مهر به عنوان کودک، هنر و میراث فرهنگی نامگذاری شده که انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی برنامه های بازدید از اماکن زیارتی و سیاحتی و موزه ها برای کودکان و نوجوانان، معرفی جاذبه های تاریخی را در دستور کار خود قرار دهد.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان اظهار کرد: 17 مهر نیز به عنوان کودک، خانواده و رسانه نامگذاری شده که برگزاری برنامه های کارشناس محور، ارائه گزارش از فعالیت های کودک و نوجوان در سطح استان و مرکز آن، پوشش خبری برنامه ها و فعالیت های سازمان در طول هفته و پخش پیام های آموزشی به صورت زیرنویس در ارتباط با کودکان در دستور کار است.  

وی افزود: 18 مهر به عنوان روز کودک و کتابخوانی نامگذاری شده که برگزاری نمایشگاه کتاب در مجتمع پرورش فکری از برنامه های این روز است و مسئولیت آن بر عهده نهاد کتابخانه های استان خوزستان خواهد بود.  

شنبدی گفت: 19 مهر به عنوان کودک، محیط زیست و منابع طبیعی که طی آن کارشناس محیط زیست جهت آموزش به کودکان در مجتمع پرورش فکری حضور خواهد یافت.  

وی افزود: 20 مهر، با عنوان کودک، دنیا، صلح و دوستی نامگذاری شده که طی آن اجرای برنامه مناسب با مسئولیت سازمان مربوطه در مجتمع پرورش فکری استان برگزار خواهد داشت.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خوزستان ادامه داد: 21 مهر، نیز با نام کودک، آموزش و تربیت اسلامی نامگذاری شده که برنامه های آن با کمک آموزش و پرورش و شهرداری ها انجام خواهد شد.  

شنبدی عنوان کرد: برگزاری همایش همیاران پلیس با همکاری ناجا در نمایشگاه مجتمع پرورش فکری استان نیز در دستور کار است.  همچنین استقرار ایستگاه نقاشی کودکان در بلوار ساحلی کیانپارس از دیگر برنامه های این هفته خواهد بود.  

حجت الاسلام و المسلمین سپهر، مدیر نهاد کتابخانه های خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در 163 کتابخانه استان خوزستان، کتابخانه های ویژه کودکان نیز وجود دارد، همچنین 90 کتابخانه مستقل بخش کودک در اختیار داریم که استقبال زیادی هم از این کتابخانه ها آنها می شود.  

وی گفت: تعداد عناوین کتابهای موجود بخش کودک در کتابخانه های استان خوزستان 192 هزار و 316 عنوان کتاب است که سرمایه بسیار بزرگی است. تعداد کتابخانه های بخش کودک که سالیانه در کتابخانه ها به امانت برده می شود، 30 هزار و 584 جلد است و تعداد کتابهایی که در این زمینه به خارج از کتابخانه ها به امانت برده می شود 99 هزار و 154 کتاب در سال است که آمار قابل توجهی است.  

سپهر با بیان این که در هفته ملی کودک برنامه کتابخوانی در کتابخانه های استان انجام خواهد شد، گفت: مجموع کتابهایی که در سال گذشته در بخش به امانت برده شد، 129 هزار جلد کتاب بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار