تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۰۳۰۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازتاب فاجعه منا در افکار عمومی جهان اسلام
فاجعه جان باختن هزاران زائر خانه خدا در مراسم حج امسال در منا، بازتاب وسیعی در بین اندیشمندان، علما و بزرگان جهان اسلام داشته و همگی متفق‌القول انگشت اتهام و بی‌کفایتی را به سمت عربستان و آل سعود نشانه رفتند.
بازتاب فاجعه منا در افکار عمومی جهان اسلام

 فاجعه جان باختن هزاران زائر خانه خدا در مراسم حج امسال در منا، بازتاب وسیعی در بین اندیشمندان، علما و بزرگان جهان اسلام داشته و همگی متفق‌القول انگشت اتهام و بی‌کفایتی را به سمت عربستان و آل سعود نشانه رفتند.

ضعف مدیریتی عربستان عامل قتل حجاج

«مولوی مختار مفلح» عالم دینی افغانستان، با اشاره به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از حجاج در عربستان سعودی در زمان بازسازی مسجدالنبی گفت: این حادثه نشان دهنده ضعف مدیریتی مسئولان دولتی ریاض است.

مفلح افزود: عربستانی که خود را محور کشورهای اسلامی دانسته و در تلاش برای تعیین تکلیف برای برخی کشورهای اسلامی است، آنقدر ضعف مدیریتی دارد که حتی قادر به مدیریت مناسبت حج مسلمانان هم نیست.

زمان محاکمه آل سعود فرا رسیده است

«محمد عمرو» مسئول تبلیغاتی، فرهنگی جمعیت علمای اسلام لبنان در بیروت با بیان اینکه اعمال حکومت آل سعود در جهت دور کردن مسلمانان از میراث رسول خدا صورت می‌گیرد، گفت: ساخت و سازها در عربستان در جهت رشد و توسعه صورت نمی‌گیرند بلکه برای تغییر آثار روحی، دینی، تاریخی این مکان مقدس انجام می‌شوند.

وی افزود: این ساخت‌وسازها بسیار مشابه تخریب‌های داعش است ولی این اهداف شوم در لوای رشد و توسعه انجام می‌شوند.

حکومت‌سعودی خائن حرمین شریفین است

«الشیخ علی الابراهیمی» معارض عربستانی تصریح کرد: حکومت سعودی ناکامی و ناتوانی امنیتی و اخلاقی خود در حمایت از حجاج بیت الله الحرام را به اثبات رساند.

این معارض عربستانی با بیان اینکه پادشاه سعودی مسئول و شریک در حادثه مناست، خواستار عذرخواهی رسمی وی و حکومتش از تمام مسلمانان شد.

هویت عاملان حادثه منا افشا شود

«هاشم الحسینی» فعال بحرینی و عضو جریان «الوفاء الاسلامی» بحرین در منامه خواستار برگزاری نشست فوق العاده‌ای در خصوص حوادث رخ داده در عربستان شد.

عضو جریان «الوفاء الاسلامی» بحرین از تمام مسلمانان جهان که توان و امکان دارند، خواست برای دستیابی به راه حلی جهت اداره حرمین شریفین گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

این فعال بحرینی خواستار برگزاری کنفرانسی از سوی کشورهای اسلامی که خواهان حفظ امنیت حرمین شریفین هستند، شد، چون به اعتقاد وی حادثه «منا»، لکه ننگی بر پیشانی بشریت است.

سازمان کنفرانس اسلامی به مسئله حج ورود پیدا کند

«راجا‌ناصر‌عباس جعفری» دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین در اسلام‌آباد با اشاره به حادثه منا اظهار داشت: بعد از کشته شدن ۲۰۰۰ زائر در یک مراسم حج، بی‌کفایتی دولت عربستان برای همه مسلمانان مشخص شده است.

وی افزود: هر سال به خاطر ناتوانی عربستان برای برگزاری مراسم حج تعدادی از زائران خانه خدا آسیب می‌بینند اما امسال این حوادث به اوج خود رسیده است.

جعفری تأکید کرد: در مسجد الرحرام حتی کشتن حشراتی چون مگس هم حرام است اما صحن این مسجد از خون زائران مکه رنگین شد و هنوز مدتی از این حادثه نگذشته بود که هزاران حاجی در منا جان باختند.

پرداخت غرامت مالی جبران مافات نمی‌کند

«شریف شحاته» عضو مجمع جهانی علمای مسلمان مصر در قاهره درباره فاجعه اخیر کشته شدن بیش از یک هزار زائر خانه خدا در منا اظهار داشت: ما این مصیبت بزرگ و همچنین حادثه اخیر سقوط جرثقیل در مسجد الحرام را به خانواده‌های قربانیان و همچنین امت اسلامی تسلیت می‌گوییم.

وی افزود: ایkگونه حوادث که با قربانی شدن صدها تن از مسلمانان همراه است، سوال‌های متعددی را خطاب به حکومت سعودی مطرح می‌کند، اینکه چرا و چگونه چنین فجایعی روی می‌دهد و تدابیر امنیتی عربستان برای حفظ جان مسلمانان در ایام پر ازدحام حج چیست.

شحاته افزود: ما نمی‌خواهیم تلاش عربستان در اداره مراسم حج را نادیده بگیریم، اما درباره این حادثه مقامات سعودی باید به اشتباه و سوء مدیریت خود اعتراف کنند.

حرمین شریفین در خطر است

علامه جاوید اکبر ساقی رهبر حزب تحریک اسلامی و عالم اهل سنت پاکستان در اسلام‌آباد با اشاره به حوادث اخیر منا اظهار داشت: اگر دولت عربستان به جای لشکر کشی به سایر کشورهای اسلامی به مدیریت مراسم حج توجه می‌کرد، جان زائران خانه خدا به خطر نمی‌افتاد.

وی افزود: حادثه سقوط جرثقیل و حادثه منا برای مشخص شدن بی‌کفایتی مسئولین عربستان کافی است و کشورهای اسلامی باید به جای حمایت از جنایات آل سعود برای حفظ جان زائران در بزرگترین مراسم مسلمانان وارد عمل شوند.

اعلام نکردن آمار واقعی کشته‌شدگان منا غیرقابل قبول است

«اظهار حسین بخاری» امام جمعه شهر راولپندی و عالم بزرگ مکتب دیوبند پاکستان در اسلام آباد با اشاره به حوادث اخیر منا و کشته و زخمی شدن هزاران زائر خانه خدا اظهار داشت: اعلام نکردن آمار واقعی قربانیان حادثه منا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست زیرا خانواده زائران مکه را بیش از پیش نگران می‌کند این مطلب چیزی نیست که بتوان مدت زیادی آن را پنهان نگاه داشت.

وی افزود: با انجام تحقیقات جامع درباره حادثه منا باید علت اصلی جان باختن حجاج مشخص شود و آمار واقعی آسیب دیدگان این حادثه اعلام گردد تا در آینده بتوان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

سازمان همکاری اسلامی عربستان را بازخواست کند

شیخ «غازی حنینه»، از علمای اهل تسنن لبنان و رئیس جریان وحدوی النهضه این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت درباره فاجعه منا اظهار داشت: این اولین بار نیست که به دلیل سوء مدیریت مقامات عربستان شاهد حوادث ناگواری از این دست برای حجاج بیت‌الله الحرام در مکه مکرمه هستیم.

وی افزود: دولت عربستان می‌بایست با برنامه‌ریزی دقیق و با بکارگیری نیروهای دفاع شهری کافی مسیرهای عبوری خیل جمعیت زوار که به سوی رمی جمرات در حرکت بودند، ساماندهی می‌کرد.

حنینه توجیهات این روزهای مقامات سعودی برای فرار از پذیرش مسئولیت خود در برابر جهان اسلام را غیر قابل قبول خواند و گفت: سازمان کنفرانس اسلامی باید عربستان را به دلیل قصور در ساماندهی مراسم حج بازخواست کند.

فاجعه منا دسیسه بود

«علامه عارف واحدی» عضو ارشد شورای علمای شیعه پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد با اشاره به حوادث اخیر منا و کشته و زخمی شدن بیش از ۳ هزار زائر خانه خدا اظهار داشت: مسئول مستقیم حادثه منا حاکمان عربستان هستند.

وی گفت: عربستان به ترویج افراط گرایی در کشورهای اسلامی و حمایت از شبه‌نظامیان در این کشورها اکتفا نکرد و کار به جایی رسیده که اکنون به شهادت مسلمانان در سرزمین مقدس مکه روی آورده است.

وی افزود: ریشه کشتار مسلمانان در سوریه و عراق به تعلیمات افراط گرایانه عربستان برمی‌گردد اکنون هم مشخص نیست کشورهای اسلامی تا چه زمانی باید در برابر این جنایات سکوت کنند.

فرار رو به جلوی مقامات سعودی در مقصر خواندن حجاج

«ابراهیم الغنیمی» کارشناس مصر و استاد سابق فقه دانشگاه الازهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره ادعای دولت سعودی درباره سرپیچی برخی حجاج از مقررات در مسیر عبور و مرور به سوی رمی جمرات را باطل خواند.

وی افزود: مقامات سعودی اصلا نمی‌گویند منظورشان از مقررات وضع شده چیست و آیا بر فرض غلط مذکور که هر کاروان و فردی بخواد ساز خودش را کوک کند، آیا برگزار‌کنندگان مراسم و ماموران امنیتی نباید برای حفظ جان بقیه نسبت به برقراری نظم اقدام کنند؟

الغنیمی گفت: عربستان باید با شجاعت اعتراف کند که تاخیر در رسیدن نیروهای انتظامی و امدادرسانی به محل حادثه منا موجب افزایش آمار جان باختگان شده است.

دولت سعودی در خدمت به بیت‌الله الحرام ناتوان است

«سلیمان منصور» خطیب و یکی از علمای اوقاف مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره درباره فاجعه منا تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای ادای مناسک حج امسال در سطح مناسبی صورت نگرفته بود، علی رغم اینکه عربستان سعودی در این زمینه دارای تجربه بسیاری است.

این خطیب مصری افزود: تکرار کشتار حجاج خشم و غضب بسیاری را برانگیخته است، به ویژه آنکه مسئولان سعودی درباره این حادثه واکنش‌های غیرمنطقی نشان داده و تلاش دارند، این موضوع را توجیه کرده و آن را با پرداخت غرامت‌های مالی جبران کنند.

عربستان به بی‌کفایتی خود اعتراف کند

«حسان عبدالله» رئیس هیئت مدیره تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت درباره حادثه منا گفت: کشورهای متمدنی که برای ارزش‌های انسانی ارزش قائل باشند هرگز بدین شکلی که دولت سعودی با حجاج رفتار کرد، رفتار نمی‌کنند.

وی افزود: حادثه منا می‌تواند ناشی از اشتباهی از سوی مسئولین سعودی یا بی‌کفایتی آنها باشد، در مورد نخست باید مشخص شود که چه کسی مقصر بوده بنابراین کشورهایی که اتباع آنها جزو جانباختگان حادثه منا بوده‌اند باید در تحقیقی شفاف در این خصوص مشارکت کنند.

خانواده پادشاهی عربستان قاتل حجاج مکه

«صاحبزاده ابولخیر زبیر» عضو ارشد شورای علمای پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به حوادث اخیر منا و آمار ضد و نقیض از تعداد کشته شدگان پاکستانی اظهار داشت: پنهان‌کاری درباره تعداد واقعی قربانیان حادثه منا نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه سبب پیچیده تر شدن اوضاع می‌شود بنابراین دولت باید آمار واقعی جان باختگان حجاج پاکستانی را مشخص کند.

ابولخیر زبیر تأکید کرد: این موضوع بسیار تأسف بر انگیز است که به خاطر عبور کاروان شاهزادگان عرب حجاج دچار سانحه شده و جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: اگر این مسئله حقیقت داشته باشد خانواده پادشاهی عربستان قاتل حجاج مکه می‌باشند.

علمای عراق خواستار بین‌المللی شدن اداره مناسک حج شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، روحانیون و علمای جهان اسلام از طوایف مختلف خواستار ارائه طرح بین‌المللی شدن اداره مناسک حج طی نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی، بعنوان نماینده کشورهای اسلامی در جهان شدند.

این علما و روحانیون درخواست کردند، سازمان همکاری اسلامی طرح اداره بین‌المللی مناسک حج توسط این سازمان یا کشورهای بزرگ مسلمان به جای اداره ناقص آن از سوی عربستان را بررسی کنند.

آنان تاکید کردند که طرح بین‌المللی کردن مناسک حج دارای ابعاد و بازتاب‌های مثبت بسیاری برای جهان اسلام است که در رأس آن، ملل مسلمان را متحد و منسجم خواهد کرد.

حکام سعودی نمی‌توانند با فرافکنی فاجعه «منا» را توجیه کنند

«باباجان شفیع» روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، فاجعه «منا» را نگران کننده خواند و اجرای تدابیر لازم از سوی دولت سعودی با همکاری کشورهای اسلامی برای جلوگیری از احتمال چنین حوادثی را ضروری دانست.

وی گفت: متاسفانه با گذشت ۴ روز از این حادثه تاکنون مسئولان سعودی علت اصلی وقوع آن و آمار دقیقی از تعداد جان باختگان را اعلام نکردند که این مسئله را پیچیده‌تر کرده است.

مسلمانان برای نجات حرمین‌شریفین از سیطره آل‌سعود متحد شوند

«حسام شعیب» پژوهشگر و مبلغ مذهبی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق درباره فاجعه منا تاکید کرد: حوادث رخ داده در مراسم حج امسال بیانگر ناتوانی آل‌سعود در اداره اماکن مقدس است، بنابراین سازمان همکاری اسلامی باید اداره این اداره این اماکن و مناسک را بر عهده گیرد.

پژوهشگر و مبلغ مذهبی سوری گفت: این حوادث تاکید می‌کند که لقب خادم حرمین شریفین سزاوار رژیم سعودی نیست که مشغول تامین هزینه جنگ‌های صهیونیستی و آمریکایی در منطقه و دیگر نقاط جهان و مجری طرح‌های آنهاست.

فساد حکومتی در عربستان قضیه اسلامی-انسانی حج را امنیتی کرده است

«علی آل غراش» فعال عربستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره فاجعه منا اظهار داشت: این فاجعه تنها به سبب سوء مدیریت مقامات سعودی مسئول در امور حج صورت گرفت و همه فیلم‌های ویدیویی منتشر شده از مراسم روز رمی جمرات سهل انگاری و بی‌درایتی حکومت آل سعود را ثابت می‌کند.

وی افزود: مسئله تاثربرانگیز، اظهارات مقامات سعودی بود که به جای عذرخواهی و اعتراف به کوتاهی و اشتباه خود که منجر به وقوع فاجعه منا شد، حجاج قربانی این حادثه را مسئول دانسته و مثل همیشه به دنبال فرافکنی هستند.

فاجعه منا برای آسیب رساندن به زائران ایرانی برنامه‌ریزی شده بود

«علامه اختر عباس» امام جماعت مسجد جامع شیعیان در اسلام‌آباد در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به فاجعه تلخ منا اظهار داشت: عربستان به جای توجیه فاجعه منا به خاطر جان باختن حجاج از مسلمانان عذرخواهی کند.

وی افزود: حاکمان علاقه‌ای به مکه و حرم پیامبر ندارند، اگر چنین بود به امنیت و رفاه زائران خانه خدا توجه می‌کردند.

امام جماعت مسجد شیعیان در اسلام‌آباد تأکید کرد: مسئولینی که مدیریت حجاج را به عهده دارند با آنها مانند زائر و حتی مهمان رفتار نمی‌کنند.

عربستان صلاحیت تحقیق در خصوص فاجعه منا را ندارد

«حاجی حنیف طیب» عالم اهل سنت، رهبر حزب تحریک مصطفی و وزیر اسبق امور مذهبی پاکستان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تحقیق درباره فاجعه منا نباید به خود عربستان سپرده شود زیرا آنها خود مجرم هستند بلکه کمیسیونی از کشورهای اسلامی باید در این زمینه تحقیق و علت اصلی فاجعه را روشن کند.

به گفته حنیف طیب، جمع‌آوری قربانیان فاجعه منا با تراکتور و بلدوزر بدترین جنایت علیه زائران خانه خدا و به معنای بی‌حرمتی به مسلمانان است.

وی افزود: شیوه آل سعود برای جمع‌آوری جان باختگان فاجعه منا انسانیت را زیر سوأل می‌برد حتی با حیوانات مرده نیز چنین شیوه‌ای به کار برده نمی‌شود.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار