تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۰۳۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت​الله موسوی​جزایری:
عربستان به وظایف خود در قبال فاجعه منا عمل کند
نماینده ولی​فقیه در خوزستان گفت: امروز در عین اینکه به عید غدیر مسروریم از حادثه دردناک منا و شهادت جانسوز فرزندانمان متأثر و متأسف هستیم
نماینده ولی​فقیه در خوزستان گفت: امروز در عین اینکه به عید غدیر مسروریم از حادثه دردناک منا و شهادت جانسوز فرزندانمان متأثر و متأسف هستیم. این حادثه دردناک، ظلمی بیّن از ناحیه حکام آل‌سعود بوده است و آن را محکوم می‌کنیم. ما از عربستان مطالبه می‌کنیم که در ادامه این قضیه به وظایف خود عمل کند.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری در خطبه‌های نماز جمعه روز دهم مهر با بیان این​که عید غدیر روز بزرگی است، اظهار کرد: امروز روزی است که در روایات از آن به «عید الله الاکبر» و در برخی دیگر از روایات به «افضل ‌الاعیاد» یاد شده است؛ چرا که قرآن درباره این روز می​فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»(مائده، 3). قرآن می​فرماید در این روز دین را کامل و نعمت را تمام کردیم.

وی با بیان اینکه این روز، عید ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است، با اشاره به روایات نقل شده در کتب اهل سنت مبنی بر نزول این آیه در شأن روز عید غدیر و ولایت حضرت علی(ع) گفت: پیش از نزول این آیه پیامبر(ص) خطبه معروف غدیر را خواندند که در آن ولایت حضرت علی(ع) را به همگان اعلام کردند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». این انتخاب از جانب خدا بود؛ چراکه پیامبر(ص) به فرموده قرآن: «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى﴿۳﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى(4)» (نجم، 3-4). بر اساس این آیات همه آنچه پیامبر می​گوید از جانب خداوند و وحی الهی است؛ براین اساس علی(ع) را خداوند به عنوان ولی امر مسلمین انتخاب کرد.

امام جمعه اهواز ادامه داد: پس از آن بود که پیامبر(ص) در ادامه خطبه برای نصرت دوستان علی و خواری دشمنانش دعا فرمودند. پس از خطبه همه مسلمانان که پیشاپیش آنها ابوبکر و عمر بودند با حضرت علی(ع) بیعت کردند. پس از آن آیه شریفه سوم سوره مائده نازل شد: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا».

آیت​الله موسوی​جزایری با این اشاره به اشکال برخی منتقدان مبنی بر اینکه شیعه عید غدیر را بزرگ‌تر از عید مبعث می‌داند، گفت: نبوت بالاتر از ولایت است؛ اما روز مبعث روز آغاز دین اسلام بود و روز عید غدیر و ولایت علی(ع) روز کامل شدن سنگ‌بنای دین اسلام است. در این روز بعثت پیامبر(ص) به ثمر رسید؛ مسلمان‌ها باید قدر این روز را بدانند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مراسم عمامه‌گذاری طلاب خوزستان که پیش از خطبه​های نماز جمعه انجام شد، اظهار کرد: در مراسم امروز 50 نفر معمم شدند و جمعاً به مناسبت ایام عید غدیر 220 نفر از استان به لباس روحانیت ملبس شدند. هر ساله چنین جمعیتی به لشکر امام زمان(عج) اضافه می‌شود ولی روستاها و مراکز علمی ما همچنان به طلاب فاضل و عالم نیاز دارد و این را از ما مطالبه می‌کنند. لذا مسئولیت ما و شما سنگین است. خوزستان پس از قم و مشهد، صاحب حوزه علمیه بسیار بزرگی است و این نعمت بزرگی برای استان است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان همچنین به برگزاری همایش بین​المللی ولایت در اهواز اشاره کرد و با بیان اینکه این همایش با حضور دانشمندانی از 8 کشور عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و تونس برگزار شد، افزود: پیرو اعلام فراخوان همایش، 160 مقاله علمی به دبیرخانه این کنگره واصل شد و در مجموع کنگره موفقی بود.

آیت​الله موسوی​جزایری با اشاره به اینکه یکی از عبادات مستحب روز غدیر اطعام مؤمنان است، گفت: امسال 17 هزار غذا برای عموم مردم تهیه شد که بخشی از آن در مصلا و بخش دیگر در مساجد و مناطق محروم توزیع می‌شود.

وی در خطبه دوم با تصریح به شکستن حرمت خانه خدا در فاجعه منا گفت: قرآن کریم در آیات متعددی از جمله آیه 125 سوره بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا» فرمود ه است ما این خانه را محل ثواب و امن قرار دادیم. همچنین آیات دیگری از جمله آیات 96 و 97 سوره آل‌عمران: «إنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ، فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا» این آیات و آیات دیگری از قبیل 57 سوره قصص و 35 ابراهیم بیانگر آن است که خداوند امنیت را برای مهمانانش در خانه خود مقرر کرده است. حرم مطابق این آیات شامل جمیع نقاط آن از منا، عرفات، مشعر و ... است و حرم تا چند فرسخ از اطراف مکه را شامل می‌شود. در این نقاط حیوانات، گیاهان و نباتات نیز باید در امان باشند و تعرض به آنها حرام است و کفاره دارد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه اظهار کرد: منظور از بیان این مقدمه آن است که فردی که متولی حرم می‌شود موظف است دستور خدا را برای برقراری امنیت در خانه خود اجرا کند. در حادثه منا چندهزار نفر از حجاج بیت‌الله الحرام جان باختند. به فرموده رهبر معظم انقلاب دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جانباختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و ما تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی حرمت برادری را نگه داشته‌ایم. بر اساس بیانات ایشان بی‌احترامی به حجاج ایرانی و عدم انتقال ابدان مطهر عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود گفت: باید خود را برای اینکه تجلیل مفصلی از پیکرهای پاک این عزیزان در سطح استان داشته باشیم آماده کنیم و دین خود را به آنها ادا کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار