تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راهکار آمریکا برای به چالش کشاندن روسیه
آمریکا برای آنکه مبادا اقدام نظامی روسیه به تضعیف گروه های معارض سوری بیانجامد، علاوه بر افزایش کمک به آنها به پیشنهاد ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن در مرز سوریه با جدیت بیشتری فکر می کند.
راهکار آمریکا برای به چالش کشاندن روسیه

رویترز اعلام کرد: منابع آگاه از احتمال افزایش کمک های واشنگتن به معارضین سوری در قالب ارسال سلاح و همچنین افزایش شمار حملات هوایی گروه ائتلاف خبر می دهند.


بهانه اتخاذ این تصمیم که ادعا می شود با هدف عقب راندن تروریست های داعش از مرز مشترک سوریه - ترکیه انجام می شود، آغاز عملیات هوایی روسیه در حریم سوریه است.


معارضین که برخی از آنها از سوی وزارت دفاع آمریکا آموزش می بینند مدعی هستند که جنگنده های روس در حمله به مواضع داعش، آنها را نیز هدف قرار می دهند- اتهامی که انتظار می رود مورد تشدید دامنه اختلافات بین واشنگتن – مسکو شود.


این ادعا در حالی مطرح می شود که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به صراحت اعلام کرد این کشور ارتش آزاد سوریه تحت حمایت آمریکا را تروریست ندانسته و آنها را در مذاکرات صلح آینده به رسمیت می شناسد. نیروهای روسی تنها مواضع تروریست ها را در سوریه هدف قرار می دهند. به گفته وی تروریست ها همان گروههایی هستند که از سوی آمریکا و متحدان غربی اش نیز تروریست خطاب می شوند.


بهانه دیگر واشنگتن برای افزایش کمک به معارضین سوری را می توان شکست های اخیر وزارت دفاع آمریکا در طرح آموزش تعدادی از آنها عنوان کرد چرا که از قرار معارضین آموزش دیده در خارج از مرزهای سوریه پس از بازگشت به این کشور یا در درگیری با گروه های وابسته به القاعده کشته شده اند و یا اینکه تسلیم شده اند.


به ادعای منابع آگاه، با قرار گرفتن در شرایط جدید، آمریکا این ایده را در سر می پروراند که با همکاری ترکیه گروه های معارض عرب را با یکدیگر متحد کرده و نیروی جنگاوری را به میدان کارزار بفرستد که شامل همه قومیت های نژادی باشد.


این معارضین که از سوی ترکیه معرفی شده اند در واقع همان هایی هستند که صلاحیت آنها (علیرغم نیاز به بازنگری) از سوی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.


به گفته یک مقام آمریکایی، واشنگتن با نحوه انتخاب آنکارا هیچ مشکلی ندارد با این حال کاخ سفید به زمان بیشتری برای بررسی و اعلام تصمیم نهایی نیاز دارد.


ضمنا اطلاعی از شمار دقیق نیروهای معارضی که قرار است در طرح جدید مشارکت داده شوند در دست نیست اما تعداد آنها به چند هزار نفر می رسد.

ادعا می شود که هدف نهایی این طرح، عقب راندن گروه داعش از ۹۰ کیلومتری امتداد مرز شمالی سوریه به سمت شرق و شهر «جرابلس» در ۱۳۰ کیلومتری شهر «الرقه» مرکز خلافت خود خوانده داعش است. این ناحیه در غرب رودخانه فرات واقع شده که محل جدایی حریم مرزی سوریه و ترکیه است.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار