تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۳۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست ستاد اربعین خوزستان با حضور با حضور سرکنسول ایران در بصره مطرح شد:
تاکید بر برطرف کردن نواقص برای ارائه خدمات بهتر به زائرین اربعین حسینی
ساخت بزرگ‌ترین پایانه مسافربری بین‌المللی کشور در مرز زمینی شلمچه از مهم‌ترین پروژه‌های استان است که از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرد و برابر تعهد اداره کل پایانه‌های استان تا پیش از اربعین حسینی این پروژه 80 درصد پیشرفت خواهد داشت
خوزنیوز: استاندار خوزستان گفت: در سال های گذشته در ایام اربعین برای ما مشخص شد که در چه مناطق و حوزه‌هایی با مشکلات روبرو هستیم باید به فکر باشیم و با کمک تمام دستگاه ها و با استفاده از تجربه سال گذشته، این نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم. 

به گزارش خوزنیوز، عبدالحسن مقتدایی در نشست ستاد اربعین خوزستان که با حضور محمد مختص آبادی سرکنسول ایران در بصره در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: انتظار این است که با وجود دستگاه‌های مربوطه حساسیت ما در کنار وظایفی که وجود دارد، گسترش یابد و به‌دنبال کارهای خلاقانه و ابتکاری باشیم تا کارهای ما در راستای تکرار مکررات پیش نرود. باید مبتکر باشیم تا رونقی در بازار معنوی پیدا کنیم و گسترش این بازار را در دست بگیریم، ابتکار داشته باشیم و به‌دنبال خلاقیت‌های جدید و شرایطی مطلوب‌تر از پیش باشیم. 

تاکید بر برطرف کردن نواقص برای ارائه خدمات بهتر به زائرین اربعین حسینی

وی ادامه داد: حضور جنبه‌های مردمی را باید تقویت کنیم و در کنار آن امنیت بهداشتی، جاده‌ای و مرزها باید مورد توجه قرار گیرد که اگر ضعفی در این حوزه باشد بر عهده مسوولین است. افتخارمان این باشد که همه افرادی که در تردد برای زیارت هستند، از خدمات ارائه شده اظهار رضایتمندی کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در سال های گذشته برای ما مشخص شد که در چه مناطق و حوزه‌هایی با مشکلات روبرو هستیم باید به فکر باشیم و با کمک تمام دستگاه ها و با استفاده از تجربه سال گذشته، این نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: اموری که مربوط به تغییر مدیریت و جابه جایی بسیاری از مدیران کل  در دو سال گذشته ایجاد شده است که در کنار تصمیمات و اقدامات جدید می تواند لطمه ای به روند انجام اقدامات و امور وارد کند.

مقتدایی بیان کرد: در مجموع کارهای خود با ملاک و معیارهایی که در آن ماموریت داریم ارزیابی می شود ، بنابراین نمایندگان در خارج از کشور نیز ملاک و معیار ارزیابی آن ها نیز خروجی کشور به آن سمت و سو است.

وی ادامه داد: همچنین تحصیل، بهداشت و درمان و گردشگری جزو این فرصت ها است، اتفاقاتی که در بخش توریست و گردشگری رخ می دهد از جمله فرصت های از دست رفته برای خوزستان هستند. در تعامل با یک کشور همسایه باید بدانیم چه ارائه می دهیم و چه دریافت می کنیم.

استاندار خوزستان اظهار داشت: هم اکنون شیراز در بصره خدمات درمانی ارئه می دهد اما ما به تعرفه ها بسنده کرده ایم. تاثیر استان خوزستان در میسان عراق آنچنان نبوده است با توجه به اینکه خوزستان تنها استانی است که 3 اتاق بازرگانی دارد، یکی از اشکالات ما این است که افق دید کوتاه و محدودی داریم که توسعه در تجارت نخواهد داشت.

وی افزود: تنها امتیاز استان خوزستان در حال حاضر بحث سیمان و صادرات است و به جز اربعین که در حال برنامه ریزی است سایر موارد رضایت بخش نیست.   

مقتدایی با اشاره به تشکیل موکب های مختلف توسط گروه‌های مردمی به جهت ارائه خدمات به زوار، گفت: پیشنهاد این است که امسال سیستم بسته بندی بهداشتی داشته باشیم، هر زائری که به موکب ها مراجعه می کند بسته به هر مرحله ای بسته پذیرایی دریافت کند، همچنین نذور را به صورت بسته بندی ارائه دهیم. با انجام این مدل کارها نشان می دهد که بازار راه خود را پیدا کرده است.

استاندار خوزستان در پایان افزود: ساخت بزرگ‌ترین پایانه مسافربری بین‌المللی کشور در مرز زمینی شلمچه از مهم‌ترین پروژه‌های استان است که از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرد و برابر تعهد اداره کل پایانه‌های استان تا پیش از اربعین حسینی این پروژه 80 درصد پیشرفت خواهد داشت.

همچنین حمید رضا مختص آبادی سرکنسول گر ایران در عراق در ادامه این جلسه اظهار داشت: در روابط خارجی با کشورها، هیچ کشوری جایگاه عراق را برای ما نمی گیرد و استان خوزستان بیشترین فرصت را با توجه به توانمندی هایی که دارد، بیشترین فرصت را به خود اختصاص داده است. اگر ضعف مدیریت در این زمینه داشته باشیم، قطعا به تهدید تبدیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: مبادلات اقتصادی و گردشگری که با عراق داریم با هیچ کشور دیگری نداریم به طوری که از 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال 12 میلیارد دلار آن مربوط به عراق و همچنین از میان 4 تا 5 میلیون گردشگر که در سال وارد کشور می شود، حدود 2 میلیون نفر گردشگرعراقی هستند.

سرکنسول ایران در بصره عراق افزود: ترکیه نفت ندارد اما اقتصاد پویاتری نسبت به ما دارد چرا که بخش عمده ای از اقتصاد ترکیه به گردشگری آن بستگی دارد.

وی ادامه داد: کشورعراق از دو سال گذشته تغییرات بسیاری داشته که متأسفانه بخشی از این فرصت ها را از دست داده ایم. در آن زمان قیمت نفت بالای 100 دلار عرضه می شد اما اکنون با کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار مواجه هستیم. 

مختص آبادی بیان کرد: ما در سیاست و احزاب نفوذ بالایی داشتیم اما به هر دلیل در قسمت های مردمی با نفوذ نبودیم اما داعش این مشکل را برای ما مرتفع کرد. اکنون مردم عراق چشم به کمک مردم ایران دوخته اند چرا که جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق در مقابل داعش حمایت کرد.

وی افزود: تحولات عراق در همه ابعاد امنیتی و دیگر حوزه ها در خوزستان تاثیر می گذارد که می توان با تدبیر این تاثیر را مثبت کرد و توصیه ام به مسوولان خوزستان این است که قدر این گذر تاریخی و شاید بدون تکرار را بدانیم و از شرایط کمال استفاده را داشته باشیم.

سرکنسول گر ایران در بصره عراق عنوان کرد: ما افرادی را داریم که در بخش های خصوصی می توانند در عراق کار کنند هر چند سخت اما انقدر با ارزش است که می توان در این راستا تلاش کرد. ارتباط بین تجار و شرکت ها به صورت خصوصی است اما هدایت شده نیست به طوری که اگر این ارتباطات هدایت شود بسیاری از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد و بخش خصوصی در این حوزه با مشکلات کمتری روبرو خواهد بود. خوزستان پتانسیل های خوبی دارد که می تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

وی گفت: یکی از نکات مهم بحث مرز شلمچه است که با توجه به تمام تلاش های امنیتی و گمرکی باز هم مشکلاتی در این مرز وجود دارد. باید نگاهی بین المللی در مرز شلمچه ایجاد شود زیرا مرزی است که مردم و مسوولین از همه قشر در این مرز تردد دارند که باید با نگاه ویژه ای به این امر رسیدگی کرد.

مختص آبادی افزود: پیشنهاد دارم که مدیریت واحد در مرز شلمچه داشته باشیم که امیدوارم با پیگیری های استاندار خوزستان به نتیجه برسیم، در این راستا پیگیری ها و نامه نگاری ها انجام شده اما هنوز اعمال نشده است.

همچنین در پایان سرکنسول ایران در بصره عراق گفت: به استاندار خوزستان و بصره پیشنهاد می کنم برنامه ریزی برای ایجاد گردشگری و تورهای دو روزه داشته باشند زیرا با ارائه این خدمت بسیاری از مشکلات معیشتی طرفین حل خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار