تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۳۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سطح سواد سلامت زنان خوزستانی پایین‌‌تر از مردان است
بر اساس مطالعات انجام شده در استان خوزستان مشخص شده که سطح سواد سلامت در خوزستان پایین‌تر از نُرم کشوری است و همچنین سطح سواد سلامت زنان در مقایسه با مردان پایین‌‌تر است
مسئول واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در استان خوزستان مشخص شده که سطح سواد سلامت در خوزستان پایین‌تر از نُرم کشوری است و همچنین سطح سواد سلامت زنان در مقایسه با مردان پایین‌‌تر است که یکی از عمده‌ترین دلایل آن، میزان سطح بیسوادی در خوزستان است.

یوسف خلیف‌پور در جلسه کمیته امور بانوان که روز یکشنبه (12 مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: سواد سلامت نوعی مهارت شناختی و اجتماعی در دسترسی، فهم و درک، ارزیابی و تصمیم‌گیری و رفتار مبنی بر عمل به اطلاعات و دانسته‌های بهداشتی به منظور حفظ و ارتقا سلامت است. در این مطالعه 49 درصد جامعه آماری را خانم‌ها و 51 درصد را آقایان تشکیل دادند. شغل شرکت‌کنندگان اعم از 9 درصد بیکار، 30 درصد خانه‌دار، 5 درصد بازنشسته، 15 درصد دانشجو و 39 درصد شاغل بوده است.

وی ادامه داد: نتایج نشان داد که سطح سواد سلامت زنان در خوزستان پایین‌تر از مردان است؛ میانگین سطح سواد سلامت خوزستان 62 درصد است که حدود 52 درصد از جمعیت استان باسواد و شهرنشین هستند.

مسئول واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت خوزستان افزود: در این مطالعه مشخص شد که سطح سواد خواندن و نوشتن استان خوزستان نیز از میانگین کشوری پایین‌تر است. بنابراین با توجه به ارتباط مستقیم میزان تحصیلات با سطح سواد سلامت، این موضوع نتیجه می‌شود که سطح سواد سلامت در خوزستان پایین‌تر از نُرم کشوری است و یکی از عمده‌ترین دلایل آن، میزان سطح بیسوادی در خوزستان است.

خلیف‌پور اظهار کرد: در بُعد دسترسی 4 درصد، درک و فهم 9 درصد، ارزیابی 2 درصد و تصمیم‌گیری و تغییر باورها 6 درصد از نُرم کشوری پایین‌تر هستیم. بنابراین بر اساس این تحلیل صورت گرفته باید یک برنامه عملیاتی تدوین شود که در دستور کار آن وظایف ارگان‌های مختلف و مرتبط با این موضوع در ارتقا سطح سواد سلامت مشخص شود.

وی افزود: در این زمینه شاید 50 درصد کار بر عهده حوزه بهداشت و سلامت باشد. ما نمی‌توانیم بر فهم و درک مردم تاثیر بگذاریم چرا که تا فرد مطالعه نکند سواد سلامت او افزایش پیدا نخواهد کرد. حوزه بهداشت در ارتقا سواد نقشی ندارد و لازم است نهادهایی چون نهضت سوادآموزی، آموزش و پرروش و سایر ارگان‌های مرتبط در این زمینه اقدام کنند تا عوامل دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با سلامت افزایش یابد.

مسئول واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت خوزستان گفت: منابع کسب اطلاعات سلامت مخاطبان در خوزستان شامل پرسیدن از پزشک و کادر درمانی به میزان 40.7 درصد، رادیو تلویزیون 40.1 ، اینترنت 34.1 ، پرسیدن از دوستان و آشنایان 24.5 ، روزنامه، نشریات و مجلات 10.8 ، و کتابچه، جزوات و بروشورها 5.9 درصد است. که این نشاندهنده عدم استقبال مردم از موارد چاپی است؛ بنابراین برنامه‌ریزی شده که تا پایان برنامه عملیاتی، تمام مطالبی که از طریق صدا و سیما در این حوزه انعکاس پیدا می‌کند با نظارت علوم پزشکی انجام شود.

خلیف‌پور اظهار کرد: طرح سفیران سلامت در میان دانشجویان در حال اجرا است. در این برنامه هر کدام از دانشجویان به عنوان یک سفیر در جهت ارتقاء سلامت در خانواده خود فعالیت می‌کنند که می‌توان این برنامه را در ادارات و جامعه‌های هدف دیگر و همچنین میان خانم‌های خانه‌دار گسترش داد اما این امر زمان‌بر است و نیاز به امکانات لازم دارد.

وی گفت: در حاشیه شهر پیش از این مرکزی برای انتشار اطلاعات سلامت برای مردم وجود نداشت اما اکنون 66 پایگاه و 44 مرکز بهداشتی در حال راه‌اندازی و فعالیت در این زمینه هستند. می‌توان در حاشیه شهرها از ظرفیت فرهنگ‌سراهای محله که از سوی شهرداری‌ها احداث شده‌اند، استفاده کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار