تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۰۳۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولین میز تخصصی صادرات سیمان به عراق؛
3 كشور به دنبال تصاحب بازار صادرات سیمان ایران
در اولین میز تخصصی سیمان با محوریت بررسی مشکلات و موانع صادرات سیمان از خوزستان عنوان شد كه سه كشور تركيه، پاكستان و امارات به دنبال تصاحب بازار سيمان ايران در عراق هستند
در اولین میز تخصصی سیمان با محوریت بررسی مشکلات و موانع صادرات سیمان از خوزستان عنوان شد كه سه كشور تركيه، پاكستان و امارات به دنبال تصاحب بازار سيمان ايران در عراق هستند.

 شهلا عموری روز یکشنبه در اولین میزگرد تخصصی سیمان با محوریت بررسی مشکلات و موانع صادرات سیمان از خوزستان به کشور اظهار كرد: وضعیت فعلی صادرات سیمان به هیچ عنوان رضایت بخش نیست به خصوص اینكه مشکلات فعلی صادرات طلای خاکستری ، مربوط به کشورهای مبدا و مقصد است.

3 كشور به دنبال تصاحب بازار صادرات سیمان ایران

عموری ادامه داد: صادرات استان خوزستان سال گذشته رشدی چشمگیر داشته به طوری که برخی مسئولان کشور معتقدند صادرات این استان در اقتصاد ملی تاثیر مثبتی داشته است.

وی ادامه داد: دو مرز رسمی چذابه و شلمچه در استان خوزستان با کشور عراق مشترک بوده و بسیاری از کالاهای تولید شده در کشور از طریق این دو مرز صادر می‌شوند. با این همه، صادرات استان خوزستان هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد و برای رسیدن به آن نقطه باید مشکلات موجود در مرزهای چزابه، شلمچه و مشکلات خارجی در حوزه صادرات رفع شوند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح كرد: مجموعه اتاق بازرگانی اهواز و مدیران استان خوزستان معتقدند یکی از بزرگترین مشکلات در این مرزها، مدیریت موازی و ناهماهنگی ارگان‌های مستقر در مرزهای رسمی این استان است که امیدواریم میزهای تخصصی که به ابتکار این اتاق در استان خوزستان فعال شده است گره گشای مشکلات فعلی باشد.

عموری با بیان اینکه باید به فکر کیفی سازی صادرات باشیم نه افزایش رقم صادرات، ادامه داد: مشکلات داخلی مربوط به صادرات غیرنفتی متوجه سایر دستگاهای دولتی و نیمه دولتی و بخش خصوصی است و هیچ کسی و ارگانی نمی تواند از این وضعیت شانه خالی کند.

ایران اولین صادر كننده سیمان جهان

وی با بیان اینکه ایران به عنوان چهارمین تولید کننده دنیا، حدود دو درصد از سهم جهانی سیمان را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: در بخش صادرات، ایران با صادر كردن بیش از ۱۸ میلیون تن سیمان در سال گذشته، در رتبه اول صادرات سیمان جهان قرار دارد.

عموری عنوان كرد: امارات متحده عربی در رتبه دوم و چین رتبه سوم صادرات را در اختیار دارند. با توجه به اینکه سیمان نسبت به وزن خود، حجم زیادی را اشغال می کند هزینه حمل بالایی داشته و هزینه حمل همواره یکی از موارد تأثیر گذاری بوده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هم اکنون و با افزایش تعرفه واردات سیمان به عراق از پنج به ۴۰ درصد با افت شدید صادرات این محصول روبرو شدیم، بیان کرد: مهمترین رقیب ایران در عراق کشور ترکیه است که آن هم قدرت رقابت در مناطق شمالی را دارد و مناطق جنوبی عراق در دست ایران است و فعالان اقتصادی به خصوص در استان خوزستان باید در کنار بازارآشفته عراق به فکر بازارهای دیگر کشورها نیز باشند و تنها به فکر این بازار نباشند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز  گفت: بررسی روند صادرات سیمان کشور در پنج سال اخیر نشان می دهد که صادرات سیمان کشور از بیش چهار میلیون تن در سال ۱۳۸۸ به ۱۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ رسیده که در اثر رشد تقاضای سیمان در عراق و افغانستان، این افزایش صادرات اتفاق افتاده است.

عموری بیان كرد: در میان بازارهای صادراتی، عراق با پتانسیل واردات ۱۳ میلیون تن و افغانستان با پتانسیل وارد كردن هفت میلیون تن در سال، مهمترین بازارهای صادراتی ایران محسوب می شوند. همچنین کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان نیز بازارهای صادراتی خوبی برای ایران به شمار می روند.

سه كشور به دنبال سهم ایران در بازار عراق

وی رقبای اصلی صادراتی ایران را کشورهای ترکیه، امارات و پاکستان نام برد و گفت: هر سه این کشور بازار عراق را هدف قرار دادند در حالی که ما حضور تاثیرگذاری در دیگر بازارهایی که کشورهای ترکیه، پاکستان و امارات دارند، نداریم.

عموری با بیان اینکه ظرفیت تولید سیمان توسط کارخانه های عراق بیش از ۲۴ میلیون تن در سال است و هم اکنون تنها ۱۱ میلیون تن تولید می کنند، افزود: کشور عراق ۱۱ میلیون تن افزایش ظرفیت پیش بینی کرده است که این افزایش تولید داخلی مربوط به احداث کارخانه های سیمان توسط پیمانکاران چینی و فرانسوی در مناطق کردنشین این کشور است که تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز همچنین اهم مشکلات را که در صادرات سیمان وجود دارد را نداشتن تشکیلات منسجم در بازار منطقه، نبود زیر ساخت های مناسب، مشکلات حمل و نقل (ناوگان حمل و نقل و جاده های نامناسب)، اثرات پائین بودن قیمت داخلی سیمان بر قیمت های صادراتی، حضور رقبای جدید، مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی برای انتقال پول (گشایش ال سی) و بهره برداری از طرح های توسعه و افزایش ظرفیت در عراق طی چند سال آتی عنوان کرد.

عموری بیان كرد: متوسط قیمت سیمان در مناطق کردنشین عراق در حدود ۷۵ دلار و در مناطق عرب نشین در حدود ۸۵ دلار است این در حالی است که سیمان صادراتی ایران در مرز عراق به دلیل رقابت ناسالم شرکت های تولید کننده سیمان و همچنین پایین بودن قیمت سیمان در داخل، حدود ۵۵ دلار به فروش می رسد.

در پایان این نشست؛ پیشنهاد شد كه کارخانجات تولیدی استان و صادرکنندگان برای جلوگیری از رقابت منفی، کاهش قیمت و سوء استفاده طرف عراقی، کمیته نظارت بر قیمت را به منظور جلوگیری از رقابت ناسالم تشکیل دهند.

همچنین با توجه به تولید رو به رشد سیمان در کشور عراق و بهره برداری بیش از ۷۰ درصد کارخانجات و همینطور وضعیت امنیتی آنها، در این نشستد مقرر شد؛ مطالعات بازارهای جدید صادراتی همچون روسیه، افغانستان، تاجیکستان، قزاقزستان، عمان و ...  در گروه بازاریابی اتاق انجام شود.

از سوی دیگر در این نشست یشنهاد شد اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان با همکاری شرکتهای تولیدی از افزایش بی رویه و بی ضابطه هزینه حمل و نق سیمان و سوء استفاده بعضی شرکتهای حمل و نقل و همچنین رانندگان جلوگیری كند.

به منظور شفاف سازی حمل و نقل سیمان از کارخانجات به مرزها نیز یک نشست بین مدیرکل پایانه ها و حمل و نقل استان و کارخانجات تولید کننده سیمان برگزار می شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار