تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۰۳۵۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استقرار الزامات عملیات خوب آزمایشگاهی(GLP)برای نخستین بار در خوزستان
پس از شش سال تلاش مستمر، انجام بازدیدها و بازرسی های فنی و براساس چک لیست های مربوطه، آزمایشگاه معاونت غذا و داروی اهواز موفق به استقرار الزامات عملیات خوب آزمایشگاهی (GLP) شد
خوزنیوز: آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور، آزمایشگاه همکار و مجاز تائید صلاحیت شده در کشور، بایستی برای دسترسی آسان و سریع به خدمات آزمایشگاهی برای کنترل کیفیت محصولات گواهی نامه های مربوطه همچون GLPرا دریافت کنند.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی ضمن اعلام خبر استقرار عملیات خوب آزمایشگاهی (GLp) توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو و تایید آن از سوی سازمان غذا و دارو کشور برای نخستین بار در خوزستان، اظهار کرد: پس از شش سال تلاش مستمر، انجام بازدیدها و بازرسی های فنی و براساس چک لیست های مربوطه، آزمایشگاه معاونت غذا و داروی اهواز موفق به استقرار الزامات عملیات خوب آزمایشگاهی (GLP) شد.

وی افزود: هدف از دریافت گواهینامه (GLP) اطمینان از عملکرد صحیح آزمایشگاه ها و اعتماد به نتایج حاصله از آزمون در آزمایشگاه ها است.

دکتر ایدنی تصریح کرد: روش خوب آزمایشگاهی براساس مدل بین المللی بر صلاحیت 5 فاکتور اصلی آزمایشگاهی تاکید دارد که عبارتند از طراحی صحیح فضا، سیستم مدیریتی و پرسنلی آزمایشگاه، تجهیزات و کالیبراسیون آنها و روش های آزمون است.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون، با روند توسعه واحدهای تولیدی صنایع غذایی، دارویی و افزایش میزان تولید این گروه از محصولات در کشور از یک سو و داشتن واردات از کشورهای مختلف با شاخص ها و استانداردهای کیفی و ایمنی متفاوت از سوی دیگر، ضرورت کنترل کیفیت و سلامت مواد اولیه و محصولات بیش از پیش حائز اهمیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور، آزمایشگاه همکار و مجاز تائید صلاحیت شده در کشور، بایستی برای دسترسی آسان و سریع به خدمات آزمایشگاهی برای کنترل کیفیت محصولات گواهی نامه های مربوطه همچون GLPرا دریافت کنند، افزود: در واقع ارائه خدمات آزمایشگاهی دقیق و قابل استناد در زمینه کنترل مواد غذایی و دارویی مستلزم رعایت پیش نیازها، الزامات برقراری شرایط و عملیات مناسب و مطلوب آزمایشگاهی است.

ایدنی بیان داشت: استقرار GLPکه بر گرفته از استانداردهای ملی، بین المللی، اطلاعات و دست یافته های علمی و تخصصی در زمینه شرایط مطلوب آزمایشگاهی است، این امکان را برای آزمایشگاه ها فراهم می کند تا علاوه بر آگاهی از برقراری الزامات زیرساخت، طراحی و چیدمان، تجهیزات و کالیبراسیون، شرایط انجام آزمون و صحه گذاری به مجموعه ای از نکات مهم در رابطه با ایمنی و روند ایجاد، سوابق، نحوه حفظ و نگهداری آنها نیز دست یابند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توصیه و تاکید بر اجرای عملیات خوب آزمایشگاهی (Good Laboratory Practices) و تاثیر آن بر ارتقا، بهبود کیفیت و سلامت محصولات، ضمن حفظ سلامت مصرف کننده که رسالت وزارت بهداشت است، در رشد، توسعه صنعت و کسب سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی گامی برداشته شود.

گفتنی است همزمان با آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، آزمایشگاه های کنترل کیفی معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و ارومیه نیز موفق به استقرار الزامات عملیات خوب آزمایشگاهی (Good Laboratory Practices) شده اند.
:
:
:
آخرین اخبار