تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۳۵۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در آستانه هفته پارالمپیک؛
شیروانی تاکید کرد: لزوم نگاه جدی مسوولان به ورزش جانبازان و معلولان
ورزش جانبازان و معلولان استان در حال حاضر در رکورد به سر می‌برد و برای خروج از این وضعیت نیاز است که مسوولان نگاه جدی به این هیات داشته باشند
رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان گفت: ورزش جانبازان و معلولان استان در حال حاضر در رکورد به سر می‌برد و برای خروج از این وضعیت نیاز است که مسوولان نگاه جدی به این هیات داشته باشند.

مهرداد شیروانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز سه‌شنبه در اداره‌کل ورزش و جوانان استان به مناسبت هفته پارالمپیک (18 تا 23 مهرماه) برگزار شد، به ارائه برنامه‌های پیش‌رو و هدف این هیات در پارالمپیک ریو پرداخت و اظهارکرد: هیات استان از سال 85 تا 90 جزو هیات‌های برتر کشور بود و همواره در یکی از رده‌های اول تا سوم جای داشت اما از سال 90 با شرایطی که در حال حاضر هم داریم، دوران رکود خود را می‌گذرانیم.

شیروانی تاکید کرد: لزوم نگاه جدی مسوولان به ورزش جانبازان و معلولان

وی بیان‌ کرد: من از ابتدای سال 94 مسوولیت هیات استان را بر عهده گرفتم و با برنامه‌ریزی‌هایی که مدنظر داریم، می‌خواهیم در زمان مناسب از حالت رکود فعلی خارج شویم و جایگاه گذشته استان را حفظ کنیم. هیات استان در حال حاضر در رتبه یازدهم کشور جای دارد‏ ولی با برنامه‌هایی که ما داریم و البته اگر حمایت مسوولان استان را هم داشته باشیم، می‌توانیم به تدریج جایگاه هیات استان را ارتقا و رشد دهیم و به جایگاه اصلی‌مان برسیم.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان با اشاره به افتخارات کسب شده قبلی توسط ورزشکاران این هیات، گفت: از پارالمپیک آتلانتا تا لندن 34 نفر اعزام داشته‌ایم و البته این‌که چرا از پارالمپیک پکن که 11 ورزشکار اعزامی داشتیم و به تدریج تا پارالمپیک لندن این تعداد به دو نفر کاهش پیدا کرد، جای بحث دارد که چرا به این نقطه رسیدیم.

وی ادامه‌ داد: از 34 ورزشکار اعزامی استان در این سال‌ها، 15 مدال کسب کردیم که 14 مدال توسط دو و میدانی‌کاران و یک مدال هم توسط وزنه‌بردار استان به دست آمد و این نشان می‌دهد که باید نگاه توسعه‌ای به رشته دو و میدانی داشته باشیم.

شیروانی بیان ‌کرد: در شش ماهه نخست سال، 9 تیم به رقابت‌های کشوری اعزام کرده‌ایم که حاصل آن در بخش انفرادی کسب 19 مدال طلا، 11 نقره و 6 مدال برنز بوده است. در بخش تیمی نیز تیم‌ تنیس‌روی‌میز استان به قهرمانی رسید، تیم وزنه‌برداری دوم شد و تیم بسکتبال باویلچر عنوان سوم را به دست آورد. در دو و میدانی باشگاه‌های کشور نیز تیم بانوان استان برای اولین بار مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: در خصوص ورزشکاران ملی‌پوش استان که کسب سهمیه کرده‌اند یا شانس حضور در پارالمپیک ریو را دارند‏، باید بگویم که در حال حاضر غلامرضا رحیمی در رشته ریکرو تیراندازی با کمان و احمد امین‌زاده در رشته وزنه‌برداری، سهمیه پارالمپیک را کسب کرده‌اند. ما همچنین پنج اعزامی به رقابت‌های جهانی قطر داریم که 24 مهرماه به این مسابقات اعزام خواهند شد که از این تعداد سه نفر ورزشکار هستند و امیدواریم که آقای امیدی در پرتاب نیزه و خانم متقیان در پرتاب دیسک به مدال برسند که به این نفرات‏ خیلی امیدوار هستیم و در صورت کسب مدال، تعداد سهمیه‌های استان به چهار نفر افزایش پیدا می‌کند.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان با اشاره به فرا رسیدن هفته پارالمپیک، گفت: برای هفته پارالمپیک نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار و همچنین عدم حمایت دستگاه‌های استان، برنامه‌های هفته پارالمپیک در استان انجام نشد ولی با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در حال حاضر صورت گرفته است، برنامه‌های مربوط به این هفته زودتر از سال‌های گذشته و از 18 تا 23 مهرماه برگزار خواهد شد تا در راستای تقویم فدراسیون کار کنیم و مهمترین برنامه ما برگزاری مراسم روز ملی پارالمپیک است.

وی خاطرنشان‌کرد: من با روسای هیات‌های استان‌های دیگر نیز ارتباط دارم و باید بگویم برخی از آن‌ها از امکانات لازم برخوردار هستند و برخی دیگر نیستند و آن استان‌هایی که امکانات دارند، پیشبرد اهداف‌شان به این دلیل است که یک مجموعه ورزشی کامل از طریق اداره‌کل ورزش و جوانان استان‌های خود در اختیار دارند و می‌توان گفت نیمی از استان‌های کشور از این شرایط برخوردار هستند.

شیروانی بیان‌کرد: دلیل این‌که از پارالمپیک پکن تا لندن سقوط داشتیم‏، این است که ما فاقد مجموعه ورزشی هستیم، البته یک مجموعه ورزشی نیمه ساخته وجود دارد که تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در صورتی که این پروژه تکمیل شود، می‌توانیم شاهد رشد دوباره هیات باشیم. ما برنامه داریم که نیمی از استان را در صورتی که این مجموعه ورزشی در اختیار ما قرار بگیرد، تحت پوشش فعالیت‌های‌مان قرار دهیم.

وی افزود: متاسفانه با این مشکل مواجه هستیم و به دلیل کمبود اعتبارات‏، چند سالی است که درصد پیشرفت فیزیکی این مجموعه ورزشی در حد 40 درصد باقی مانده است. به هر حال ما در این جا با معضل روبه‌رو هستیم و حتی برای اعزام‌های‌مان اگر اداره‌کل ورزش و جوانان استان از ما حمایت نکند، متاسفانه با مشکل مواجه می‌شویم.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان خاطرنشان‌کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی استان مانند سازمان آب و برق و شرکت ملی‌حفاری با ما همکاری دارند ولی آن انتظاری که از شهرداری می‌رود، صورت نگرفته است. در حالی که استان‌های دیگر شهرداری‌های‌شان از آن‌ها حمایت می‌کنند ولی در این‌جا چنین چیزی وجود ندارد. در این شش ماهه که مسوول جدید شورای شهر اهواز انتخاب شده است، او را دیده‌ام و قول همکاری داده است و امیدوارم که مشکلات حل شوند.

وی گفت: ما 9 ورزشکار داریم که رکوردهای‌شان نزدیک به رکوردهای ورودی پارالمپیک است و نیاز است که کار ویژه‌ای برای این نفرات انجام دهیم تا شاهد ارتقا رکوردهای‌شان باشیم. ما این تعداد نفرات را به اداره‌کل معرفی کرده‌ایم و قرار است‏ بودجه‌ای در اختیار ما قرار دهند تا تعداد سهمیه‌مان افزایش پیدا کند. امیدوارم دو نفر از این ورزشکاران به رکورد لازم دست پیدا کنند و در نهایت شش نفر را در پارالمپیک ریو از استان خوزستان داشته باشیم.

شیروانی بیان‌ کرد: ما باید از اکنون به فکر پارالمپیک ریو باشیم تا بعدا حسرت نخوریم. اگر نگاه دقیقی به سایر هیات‌های استانی داشته باشیم‏، مگر چند هیات است که از شانس حضور ورزشکاران خود در المپیک و پارالمپیک ریو برخوردار است؟ بنابراین از مسوولان انتظار داریم که دغدغه و نگرانی ما را کم کنند تا بتوانیم تعداد سهمیه‌مان را در پارالمپیک ریو افزایش دهیم.

وی گفت: از جمله اولویت‌های کاری هیات، تکمیل و تغییر ساختار هیات، فعال‌سازی هیات رییسه و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها است. باید بگویم هیات ما یک رییس هیات افتخاری هم دارد که آقای ارزانی‌بیرگانی فرماندار اهواز است که با ما همکاری می‌کند و امیدوارم که همکاری‌های وی مثمرثمر باشد و شاهد این باشیم که کارهای روی زمین مانده‌مان را انجام دهیم.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان عنوان ‌کرد: 12 شهرستان داریم که در بخش جانبازان و معلولان کار می‌کنند ولی به آن شکلی که من می‌خواهم فعالیت نمی‌کنند و ما می‌خواهیم کار کیفی انجام دهیم و با توجه به این هدف‌مان، می‌خواهیم تعداد این شهرستان‌ها را به شش تا هشت شهرستان کاهش دهیم ولی به جای آن کیفی کار کنیم و اگر مجموعه ورزشی‌مان تکمیل شود، می‌تواند کمک موثری به ما داشته باشد و گام بلندی را با تکمیل آن بر خواهیم داشت.

وی گفت: ما از جمله هیات‌هایی بودیم که از ابتدای سال هدف‌گذاری‌مان را به صورت اصولی آغاز کردیم و اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیز 120 میلیون تومان اعتبار برای ما تا پایان سال در نظر گرفته است که البته تاکنون 35 میلیون تومان آن که 30 درصد از آن اعتبار در نظر گرفته شده است، به ما تخصیص داده شده است. با پیگیری‌هایی که داشتیم آقای شمسایی، رییس سازمان آب و برق استان نیز در اعزام هفت تیم هیات به رقابت‌های جوانان مهر رضوی به ما بسیار کمک کرد و کل هزینه‌ها را متقبل شد.

شیروانی خاطرنشان‌کرد: ما از بهزیستی انتظار بیشتری داریم، چرا که 80 درصد از نیروهای ما در بعد قهرمانی معلول هستند و انتظار داریم آقای صدیق‌راد، مدیرکل بهزیستی استان بیشتر از ما حمایت کند تا بتوانیم تعداد قهرمانان ملی‌پوش‌مان را افزایش دهیم.

وی بیان ‌کرد: آمار ورزشکاران ما نزدیک به 700 نفر است که 30 درصد آن را بانوان و مابقی آن را ورزشکاران آقا تشکیل می‌دهند. نباید به هیات جانبازان و معلولان مانند سایر هیات‌ها نگاه شود. هیات ما توجه بیشتری را می‌طلبد و اگر کارهای ما تحقق پیدا کند، می‌توانیم به پارالمپیک ریو شش اعزامی داشته باشیم. هیات جانبازان و معلولان استان نسبت به سایر هیات‌ها با کمترین نیرو اداره می‌شود.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان در خصوص وضعیت جواد حردانی و عبدالرضا جوکار، دو ملی‌پوش با سابقه استان، گفت: حردانی جزو آن 9 نفری است که باید تلاش بیشتری برای رساندن رکورد خود به رکورد پارالمپیک ریو داشته باشد، البته او کمی مصدوم است. جوکار هم کمی از مصدومیت رنج می‌برد، فکر می‌کنم در دوران استراحت است و دوباره تمرینات خود را آغاز می‌کند. او ورزشکار باتجربه‌ای است. ما همچنین برنامه داریم تا آن قهرمان‌هایی که دوره بازیگری‌شان به پایان می‌رسد، در کسوت مربی از آن‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه داریم در هر شهرستان یک رشته تیمی و یک رشته انفرادی را فعال کنیم و در این حالت است که می‌توانیم شاهد رشد کیفی و کمی باشیم. به شهرداری‌ها نیز آیین‌نامه‌ای از طرف شورای عالی استان‌‌های کشور ابلاغ شده است که دست شهرداری‌ها را باز می‌گذارد تا در بُعد کمی و کیفی و اختصاص فضاهای ورزشی بتوانند هیات‌های شهرستانی و استانی را حمایت کنند، البته من در دو جلسه‌ای که در کمیسیون ورزش شهرداری حضور پیدا کردم از بازخورد جلسه راضی نبودم.

شیروانی گفت: قهرمان درست کردن و پرورش آن به سادگی نیست و مقدماتی را می‌طلبد، البته ما برنامه‌ریزی داریم ولی برای تحقق برنامه‌های‌مان با مشکل مواجه هستیم و نیاز است که مسوولان نگاه جدی به هیات ما داشته باشند که بازخورد آن به سود کشور و استان خواهد بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار