تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۶۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر اولین جشنواره خرما و زندگی خوزستان:
قدمت خرما در شوش به ۶هزار سال می رسد
دبیر اولین جشنواره خرما و زندگی خوزستان گفت: با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که قدمت خرما در شهرستان شوش دانیال به ۶ هزار سال قبل می رسد
دبیر اولین جشنواره خرما و زندگی خوزستان گفت: با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که قدمت خرما در شهرستان شوش دانیال به ۶ هزار سال قبل می رسد.

حسین آب سالان شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه خرما و زندگی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اواخر سال گذشته شبکه تخصصی میراث فرهنگی پیشنهاد برگزاری این جشنواره  رابه استانداری اعلام کرد. خوشبختانه با پیگیری های مدیرکل امور اجتماعی استانداری و معاون این اداره در کنار حسن نظر استاندار خوزستان، با اجرای این جشنواره موافقت و آن را جزو طرح های شاخص استان دانستند.

وی افزود: مقرر شد تا سازمان های مختلفی برای برگزاری این جشنواره با ما همکاری داشته باشند. نمایشگاهی که در راستای جشنواره در محل نمایشگاه های دائمی و بین المللی خوزستان برگزار شد دارای ۷۵ غرفه فرآورده های جانبی خرما، محصولات و صنایع دستی حاصل شده از نخل خرما و همچنین صنایع دستی است.

دبیر اولین جشنواره خرما و زندگی خوزستان تصریح کرد: این نمایشگاه ۱۲ مهر ماه با حضور استاندار، مدیرکل امور اجتماعی و معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و سایر مسئولان استانی و محلی شروع به کار کرد.

آب سالان عنوان کرد: مدت برگزاری نمایشگاه چهار روز بوده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت. اجرای موسیقی زنده، تئاتر و آواهایی که در ارتباط با خرما هستند را نیز در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره خرما و زندگی داریم.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی، صنایع بسته بندی، صنعت، معدن و تجارت و مرکز تحقیقات میوه های گرمسیری در برگزاری این نمایشگاه و جشنواره با ما همکاری داشتند.

دبیر اولین جشنواره خرما و زندگی خوزستان یادآور شد: امیدوارم روزی برسد که جایگاه خرمای خوزستان در کشور به همان جایگاه بسیار بالای سال های گذشته برگردد. خوزستان در سال های گذشته اولین صادر کننده خرما به جهان بوده ولی در این سال ها رتبه دوم کشور را داریم.

آب سالان اضافه کرد: با توجه به این تغییر جایگاه ها معلوم می شود که جای کار بسیاری در حوزه خرما داریم تا این محصول استان را به جایگاه واقعی  برگردانیم.

وی تأکید کرد: باید اصالت و پیشینه خرمای خوزستان را معرفی کنیم. با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که قدمت خرما در شهرستان شوش دانیال به ۶ هزار سال قبل می رسد.

دبیر اولین جشنواره خرما و زندگی خوزستان در پایان یادآور شد: در نقش بسته های آشوری و عیلامی هم خرما مشاهده می شود. خرمای استعمران یکی از شاخص ترین خرماهای خوزستان است که قابلیت رشد آن فقط خاص این استان است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار