تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۰۳۷۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش عصر ایران از تعلیق بلاتر ، پلاتینی و چونگ مونگ جون
بلاتر رقبایش را هم پایین کشید!(+تحلیل اختصاصی عصر ایران)
تعلیق بلاتر هر چند بسیار پر سر و صدا بود اما اتفاقی نبود که بر آینده فدراسیون جهانی فوتبال تاثیر بگذارد اما محرومیت های روز پنج شنبه آینده فیفا را تغییر خواهد . در اصل کمیته اخلاق فیفا با محرومیت 2 عضو سابق و فعلی خود که نامزدهای پر شانس انتخابات هم هستند تاثیری ویژه بر آینده این فدراسیون جهانی گذاشته است.تاثیری که بسیار بعید به نظر می رسد اتفاقی باشد.

فدراسیون جهانی فوتبال چهارشنبه و پنج شنبه دو خبر شوکه کننده داشت. کمیته اخلاق فیفا روز چهارشنبه رییس این فدراسیون جهانی را تعلیق کرد و روز پنج شنبه 3 عضو فعلی و سابق دیگر را تعلیق و محروم کرد.

خبر روزچهارشنبه و تعلیق بلاتر هر چند بسیار پر سر و صدا بود اما اتفاقی نبود که بر آینده فدراسیون جهانی فوتبال تاثیر بگذارد اما محرومیت های روز پنج شنبه آینده فیفا را تغییر خواهد . در اصل کمیته اخلاق فیفا با محرومیت 2 عضو سابق و فعلی خود که نامزدهای پر شانس انتخابات هم هستند تاثیری ویژه بر آینده این فدراسیون جهانی گذاشته است. یک تاثیرگذاری ویژه که بسیار بعید به نظر می رسد اتفاقی رخ داده باشد.

همه فیفا از 4 ماه پیش کلید زده شده ؛ جایی که سپ بلاتر رییس فدراسیون جهانی با شرکت دوباره در انتخابات رای آورد و 4 سال دیگر به عنوان رییس انتخاب شد.البته تنها چند روز پیش از این انتخابات بود که بازداشت 19 نفر از اعضای فیفا همه چیز را تحت شعاع قرار داد. اتهام فساد مالی و رشوه خواری علیه اعضای فدراسیون جهانی دلیل بازداشتشان توسط دادستانی آمریکا بود.

از همان روز تا پس از انتخابات و روز های بعدتر ماجرای فساد مالی اعضای فیفا فشار روی سپ بلاتر رییس فیفا را بیشترکرد. در همان روزها بود که میشل پلاتینی در قامت یک منتقد از بلاتر می خواست که استعفا دهد . رییس فدراسیون جهانی اما استعفا نکرد و فقط در مصاحبه ای اعلام کرد این کار را انجام می دهد. استعفایی که هیچ گاه حالت رسمی به خود نگرفت. بلاتر وعده استعفا داد و بدون اعلام استعفا به روز مجمع نزدیک شد.

حالا در فاصله روزهای معدودی که تا برگزاری مجمع فیفا باقی مانده و جبهه گیری های داخل فدراسیون جهانی کاملا مشخص شده است حکمی از سوی کمیته اخلاق فیفا دو نفر از مخالفان و منتقدان بلاتر را از حضور در انتخابات محروم می کند.

هرچند بلاتر توانایی حضور در انتخابات را ندارد و انتقام جویی در این سطح از مدیریت جایی ندارد اما به نظر می رسد که حامیان بلاتر تا امروز تصمیم گرفته اند که با مهندسی افراد حاضر در انتخابات ریاست بعدی فیفا را هم در اختیار بگیرند؛آن هم با معرفی گزینه ای که هنوز معرفی نشده.

با احکام صادر شده توسط کمیته اخلاق فیفا میشل پلاتینی وچونگ مونگ جون دو تن از شانس های نامزدی انتخابات فیفا از حضور در انتخابات منع شده اند و بلاتر هم دیگر فعالیت نخواهد کرد. بااحکام صادر شده به نظر می رسد فیفا در روزهای آینده با سرپرستی عیسی حیاتو، رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا و یوفا باسرپرستیماریا آنخل ویار، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا اداره شود.

:
:
:
آخرین اخبار