تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۸۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری دوره آموزشی آشنایی با خطرات مین؛
تردد در مرزهای آلوده به مین خوزستان افزایش یافته است
تربیت افراد توانمند به ویژه اعضای جمعیت هلال احمر می‌تواند در مقابله با آسیب‌های مواد منفجرنشده موثر بوده و به کاهش آسیب‌های روحی و جسمی از سوی این مخاطرات منجر شود
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در آیین اختتامیه پروژه آموزش آگاهی از خطرات مین و مواد منفجرنشده در اهواز گفت: تربیت افراد توانمند به ویژه اعضای جمعیت هلال احمر می‌تواند در مقابله با آسیب‌های مواد منفجرنشده موثر بوده و به کاهش  آسیب‌های روحی و جسمی از سوی این مخاطرات منجر شود.

دکتر علی خدادادی با اشاره به برگزاری کارگاه بازآموزی مربیان آموزش مواجهه با مین و مواد منفجر نشده، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم آموزش‌های لازم در شرایط بحران را در جامعه نهادینه کرده و شاهد حداقل آسیب‌های بعد از این حوادث در جامعه باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: جبران آسیب‌های روحی و روانی ناشی از آسیب‌های بلاهای انسان‌ساز و به ویژه جنگ تحمیلی، بسیار مشکل‌تر و طولانی‌تر از جبران آسیب‌های جسمانی است و ما اگر بتوانیم آمادگی لازم برای مقابله با بلاها را در افراد ایجاد کنیم موجب می‌شود که آسیب‌های حداقلی به وجود بیاید.

وی با اشاره به لزوم حداقل‌سازی آسیب‌های روانی و اجتماعی حوادث گفت: اگر بلایا آسیب‌های زیادی ایجاد کنند، قطعا تاثیر عمیقی در جامعه خواهد داشت. همچنین جبران خسارت‌های روحی و روانی از جبران خسارت‌های فیزیکی و اقتصادی به مراتب سخت‌تر است به این دلیل که خسارت‌های فیزیکی در مدت کوتاهی می‌تواند جمع‌آوری شده و ترمیم شود ولی خسارت‌های روحی و روانی ناشی از بلاهای طبیعی و آسیب‌های انسان‌ساز تا مدت‌ها باقی می‌ماند و بازگشت افراد به محیط طبیعی مشکل‌ساز می‌شود.

خدادادی عنوان کرد: در سال‌های جنگ هشت ساله، خانواده‌های زیادی دچار آسیب‌های روحی و جسمی شدند که عواقب آن به قدری عمیق بوده که پس از خاتمه جنگ، هنوز با آن روبه‌رو هستیم که مین و مواد منفجر نشده از آن جمله محسوب می‌شود.

رییس کارگروه امداد و نجات مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش‌های تاثیرگذار در بحث خطرات مواد منفجر نشده بیان کرد: تربیت افراد توانمند به ویژه اعضای جمعیت هلال احمر می‌تواند در مقابله با این آسیب‌ها موثر بوده و به کاهش  آسیب‌های روحی و جسمی از سوی این مخاطرات منجر شود.

وی رویکرد جمعیت هلال احمر خوزستان را در این مقوله مهم، پیشگیری و خودمراقبتی دانست و گفت: با توجه به اردوهای راهیان نور و اربعین حسینی(ع)، تردد افراد در مرزهای آلوده به مین و مواد منفجرنشده استان خوزستان بیشتر شده که آموزش‌های لازم در این زمینه می‌تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از وقوع حوادث جبران‌ناپذیر آینده داشته باشد.

خدادادی هدف کلي جمعیت هلال احمر را کاهش تلفات ناشي از مين و مواد منفجرنشده باقي‌مانده از جنگ دانست و تصریح کرد: آموزش کودکان به عنوان گروهي از افراد در معرض آسيب جدی‌تر، آموزش رفتارهاي صحيح، آشنايي با علائم مناطق خطر و نشانه‌هاي خطر و انواع صدمات مواد منفجر نشده و پيامدهاي آنها و در مجموع تغيير رفتار از اهداف مردم این مناطق، از اهداف اختصاصي طرح آموزش و آگاه‌سازی ساکنان مناطق مرزی استان خوزستان است.

در اختتامیه این کارگاه آموزشی دو روزه، از 30 تن از افراد فعال و موثر در پروژه آگاه‌سازی از خطرات مین و مواد منفجرنشده در خوزستان با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و مسئول پیگیری و هماهنگی پروژه آموزش آگاهی از خطرات مین هلال احمر کشور تجلیل شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار