تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۰۳۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آورد آب رودخانه های خوزستان 51 درصد کاهش یافت
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش 51 درصدی آورد آب رودخانه های استان خبر داد
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش 51 درصدی آورد آب رودخانه های استان خبر داد و گفت: به دلیل وضعیت بحرانی منابع آبی استان کشت پاییزه امسال باید با تاخیر انجام شود.

هوشنگ حسونی زاده شنبه با اشاره به پایان سال آبی در شهریور ماه امسال اظهار کرد: آورد رودخانه های استان در سال زراعی 94-93 حدود 13 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته 22 درصد و نسبت به سال های نرمال 55 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در این مدت رودخانه کرخه با کاهش 87 درصدی و جراحی با کاهش 70 درصدی نسبت به سال های طبیعی بدترین وضعیت را داشتند.

حسونی زاده با بیان اینکه بارندگی های سال گذشته در خوزستان نسبت به میانگین 55 درصد کاهش داشته است اضافه کرد: سال زراعی گذشته بعد از سال 1387 دومین سال سخت برای خوزستان از نظر خشکسالی بوده که آورد رودخانه ها به سال هشت میلیارد مترمکعب رسید.

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به اینکه عمده آب مفید مخازن سدها در سال قبل مصرف شده است از سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان درخواست شده کشت پاییزه امسال را با تاخیر و از اواسط آبان به بعد آغاز کنند.

به گفته وی حجم مفید سدها نسبت به پارسال نصف شده است که سدهای کارون کاهش 53 درصدی مواجه بوده و سد کرخه در حدود سه درصد حجم مفید ذخیره آبی دارد.

بر اساس این گزارش، خوزستان چندین سال است که با خشکسالی روبه رو شده است.

در کشت پاییزه پارسال با وجود تصویب آبیاری 80 درصد اراضی در ستاد خشکسالی استان اما در نهایت سازمان آب و برق خوزستان کمتر از 60 درصد آبیاری مزارع را انجام داد.

در این میان اراضی حوضه رودخانه های کرخه، جراحی و زهره بیشترین آسیب را از خشکسالی دیدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار