تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۰۳۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
تا 25 سال آینده دچار خشکسالی هستیم / اقدامات مدیریتی خشکسالی در شعار باقی مانده است
در سفر گری لوییس نماینده سازمان ملل به خوزستان و با ارائه مطالعاتی که بر روی مناطق جنوب غرب آسیا که خاورمیانه را پوشش می داد ما تا 25 سال آینده کماکان دچار خشکسالی هستیم و هر سال شدت آن بیشتر می شود / وقتی اولین گزارش ارزیابی زیست محیطی درباره سد گتوند تهیه شد این سد حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت
خوزنیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ما با وضع به وجود آمده هنوز وارد مدیریت جدی نشده ایم و این باور برای بخش زیادی از مسوولان و مردم به وجود نیامده که مشکل آب در کشور جدی است و در شعارگویی باقی مانده ایم. اما زمانی به عنوان باور تلقی می شود که اقدامات در قبال خشکسالی صورت بگیرد.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان

 به گزارش خوزنیوز، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همیشه بحث فرهنگ سازی یکی از نکات کلیدی و مهم است، بر اساس قول مجمع صنفی کشاورزان مقرر است،  برنامه مدون و سالانه ای در بحث فرهنگ سازی کشاورزی تنظیم شود که این یکی از نکات مورد نیاز برای ساماندهی و مدیریت کشاورزی استان است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: محیط زیست بر اساس  قانون وظیفه دارد به دستگاه ها بابت اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید هشدار دهد تا ارگان ها پیش بینی های لازم را انجام دهند. ما مشکلات اجرایی داریم ؛ بعضی از کشاورزان خارج از روال سنتی، کار کردن برایشان سخت است.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده در بحث خشکسالی موردی و اندک است افزود: در سفر گری لوییس نماینده سازمان ملل به خوزستان و با ارائه مطالعاتی که بر روی مناطق جنوب غرب آسیا که خاورمیانه را پوشش می داد ما تا 25 سال آینده کماکان دچار خشکسالی هستیم و هر سال شدت آن بیشتر می شود.

لاهیجان زاده عنوان کرد: ما به یک برنامه ریزی برای 25 سال آینده نیاز داریم، نماینده سازمان ملل با جدیت اعلام کردند، در لکه گذاری های صورت گرفته نشان از این است که حوزه زاگرس یکی از حوزه هایی است که بشدت تحت تاثیر خشکسالی می باشد.

وی در ادامه گفت: این هشداری است که محیط زیست مدام در جلسات اعلام می کند. در جلسه شورای عالی آب سازمان محیط زیست کشور گزارشی مبنی بر تغییرات اقلیمی گزارش دادیم و اعلام کردیم که بحث تغییرات اقلیمی به وقوع پیوسته همین خشکسالی است که ما دچارش هستیم که اکنون باید تدابیر لازم مبذول شود.

مدیرکل محیط زیست استان بیان کرد: ما با این وضع هنوز وارد مدیریت جدی نشده ایم. هنوز این باور برای بخش زیادی از مسوولان و مردم به وجود نیامده که مشکل آب در کشور جدی است و در شعارگویی باقی مانده ایم. اما زمانی به عنوان باور تلقی می شود که اقدامات در قبال خشکسالی صورت بگیرد.

وی افزود: اگر بگوییم برنج کاری ممنوع است. این صرفا یک اقدام مدیریتی تلقی نمی شود چرا که شاهد هستیم کماکان برنج کاری انجام می شود. اقدام مدیریتی این است که ما با تعیین یک افق بگوییم در ده سال آینده روش های آبیاری چه میزان ارتقا پیدا کند و هر ساله شاهد رشد و اصلاح آبیاری و الگوی کشت باشیم.

لاهیجان‌زاده در خصوص نقش سازمان محیط زیست هنگام ساخت سدگتوند ادامه داد: در آن سال ها اداره‌ محیط زیست خوزستان در یک منزل کوچک با تعداد معدودی کارمند فعالیت می‌کرد که  فاقد امکانات بود. در آن زمان دستورالعمل قانون ارزیابی زیست محیطی نیز ابلاغ نشده بود. با این حال سازمان محیط زیست استان مخالفت خود را با آبگیری سد گتوند به دولت اعلام کرده بود.

وی ادامه داد: شرایط در آن زمان اینگونه بود که باید این کار را انجام می دادند، دولت و مجلس با اراده ملی برآبگیری سد گتوند مصمم بودند. تمام نظرات و مخالفت‌ها در خصوص آبگیری سد گتوند ارائه و تمام تلاش برای جلوگیری ازاین اقدام انجام شد اما این سد به دستور رییس جمهور وقت، آبگیری شد. باید یکسری واقعیت ها را قبول کنیم بنابراین اکنون صحبت کردن درباره شرایط گذشته منطقی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به مسائل فنی سد گتوند وارد نشده و تنها با نتیجه کار و خروجی ها سروکار دارد. وقتی اولین گزارش ارزیابی زیست محیطی درباره سد گتوند تهیه شد این سد حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی گفت: سد گتوندعلیا بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد احداثی روی رودخانه کارون است و در 10 کیلومتری شهر گتوند قرار دارد. با انحلال نمک های سازند نمکی موسوم به گچساران که در مخزن این سد قرار دارد، میلیاردها مترمکعب از آب کارون شور شده است. معدن نمک «سازند گچساران» مهمترین چالش سد گتوند به دلیل جانمایی نامناسب درون مخزن این سد قرار گرفت و موجب شوری رودخانه کارون شده است.
این مدیر در خصوص طرح علاج بخشی سد گتوند، تصریح کرد: از سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مطالعات علاج بخشی سد گتوند را با همکاری موسسه آب دانشگاه تهران در دستور کار خود قرار دارد که مشاور طرح علاج بخشی سد گتوند، ابتدا پنج گزینه شامل برداشتن سد (bypass)، انتقال آب شور به حوضچه های تبخیری، اجرای خط انتقال از محل سد به خلیج فارس و مدیریت مخزن سد را به عنوان راه حل های مشکل شوری این سد ارائه و مدیریت مخزن را به عنوان راهکار نهایی پیشنهاد کرده است.

وی تصریح کرد: بررسی های کارشناسان حاکیست رودخانه کارون که در طول سالیان گذشته آب شیرین با EC (شوری) حداکثر 400 تا 500 میلی موس در آن جریان داشت، بعد از آبگیری سد گتوند به طور متوسط به یک هزار و 300 واحد رسیده است.

لاهیجان زاده در پایان ادامه داد: مدیریت مخزن از زمان آبگیری سد گتوند برای کنترل شوری آب ذخیره شده در پشت سد در حال اجراست. بر اساس این راهکار نمک حل شده در مخزن سد به تدریج به پایین دست و جلگه خوزستان تخلیه می شود که بنا به پیش بینی کارشناسان تا 15 سال آینده این روند ادامه دارد. تا کنون 17میلیون تن نمک از این سد خارج و وارد کارون و جلگه خوزستان شده است. این میزان نمک افزون بر هشت میلیون تن نمکی است که در مخزن سد وجود دارد.
:
:
:
آخرین اخبار