تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با استدلال می گوییم که تخصیص آب برای تمام طرح 550 هزار هکتاری ممکن است/ وزرات نیرو به تاکیدات رییس جمهور توجه کند
خوزنیوز: معاون اجرایی موسسه جهاد نصر خوزستان  اظهار داشت: متاسفانه تا به حال فقط آب 312 هکتار مصوب شده است که بنا بر دلایلی برای ما قابل قبول نیست و ما با استدلال کافی معتقدیم که اختصاص آب برای همه 550 هزار هکتار با شرایط و وضعیت کنونی نیز کاملا امکان پذیر است.

با استدلال می گوییم که تخصیص آب برای  تمام طرح 550 هزار هکتاری ممکن است/ وزرات نیرو به تاکیدات رییس جمهور توجه کند

به گزارش خوزنیوز، حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر خوزستان پیش از ظهر امروز دوشنبه 20 مهرماه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 75 که به دلایل مختلف اجرای این طرح به تاخیر افتاد، سال 87 این طرح آغاز به کار کرد اما به دلیل بحران های اقتصادی اجرا به کندی پیش می رفت. این طرح در سال 89 به موسسه جهاد نصر واگذار شد و در سال 92 با حمایت رییس جمهور از محل اعتبارات صندوق توسعه ارزی تامین اعتبار بیشتری شد و در حال حاضر با پیشرفت بسیار خوبی روبرو است. 

وی ادامه داد: این طرح، بزرگترین طرح کشاورزی در دست اجرا و تاریخ کشاورزی کشور در کشور است که ما خوزستانی ها باید به این طرح با اهمیت ویژه ای بنگریم. این طرح با سفر رییس جمهور و اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار شکل ویژه ای به خود گرفته است که توجه مسوولین بیانگر اهمیت این موضوع است.

علاقه بند طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری را راهبردی‌ترین طرح دولت تدبیر و امید دانست و افزود: در دو سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی 4 بار از طرح در خوزستان و 2 بار در ایلام بازدید میدانی داشتند که این امر بیانگر اهمیت بالای این طرح برای دولت است.

وی بیان کرد: پیشرفت این طرح در استان از هماهنگی و انسجام خوبی برخوردار است. گزارشات و پیشرفت کار را به فراخور به استاندار خوزستان نیز ارائه می دهیم و نکاتی که مد نظر مسوولین امر باست پیگیری می شود. در خود موسسه هم با برگزاری جلسات هفتگی با مدیران جهادنصر در شهرستان ها و مدیرانی که در این حوزه ها همکاری دارند هماهنگی ایجاد می شود. 

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر خوزستان عنوان کرد: متاسفانه تا به حال فقط آب 312 هکتار مصوب شده است که بنا بر دلایلی برای ما قابل قبول نیست و ما با استدلال کافی معتقدیم که اختصاص آب برای همه 550 هزار هکتار با شرایط و وضعیت کنونی نیز کاملا امکان پذیر است و در همین زمینه از وزارت نیرو خواستاریم تا با توجه تاکیدات رییس جمهور محترم نسبت به تخصیص آب جهت کل طرح اقدام نمایند. کلید استارت و تکمیل شدن این کار تخصیص آب است که از این 312 هزار هکتار 152 هزار هکتار اجرا شده شده است که حدود 48.6 درصد پیشرفت کار است و این در حالی است که اگر آب جهت کل 550 هزار هکتار تخصیص پیدا می کرد امروز من به جای 152 هزار هکتار کار انجام شده 200 هزار هکتار گزارش عملکرد ارائه می کردم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: ما در مجموعه 70 کارگاه اجرایی 3440 دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک را دارا هستیم، 9 هزار و 200 نفر نیروی انسانی شاغل در این کارگاه ها که از این تعداد 100 نفر نیروهای دولتی و کارفرمایی هستند و باقی نیروهای اجرایی در بخش مهندسین، مشاور و پیمانکاران در حال فعالیت هستند. از این تعداد نیروهای مشغول به کار 88 درصد نیروهای بومی و 12 درصد پیمانکاران و مشاوران غیر بومی را تشکیل می دهند. 

علاقه بند بیان کرد:  در یک سال و نیم اخیر 84 هزار و 700 هکتار کار انجام داده ایم که  در شهریور ماه جاری حجم کار صورت گرفته 8 هزار و 500 هکتار بوده است. این حجم و گستردگی کار حاصل شده در کشور بی سابقه بوده است. یکی از اتفاقات خوب این طرح امکانات تخصصی مورد نیاز کار تدارک دیده شده است که تقریبا تمامی این ماشین آلات و امکانات در استان جمع شده است.

وی گفت: اهواز، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شوش، اندیمشک، شوشتر، دزفول، شادگان، آبادان، خرمشهر، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامشیر، رامهرمز و اخیرا نیز ایذه در خوزستان و شهرستان دهلران در ایلام 19 شهری هستند که مجموعه کاری که در حال اجرا است را در بر می گیرد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر خوزستان در خصوص تخصیص اعتبارات این طرح بیان کرد: 770 میلیارد تومان اعتبار سال گذشته کاملا جذب شد همچنین اعتبار سال جاری 1350 میلیارد تومان است که نقدینگی در استان شارژ شده است که از این رقم تا به امروز 440 میلیارد تومان هزینه شده است. 

با استدلال می گوییم که تخصیص آب برای  تمام طرح 550 هزار هکتاری ممکن است/ وزرات نیرو به تاکیدات رییس جمهور توجه کند

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه نوآوری های طرح است، گفت: طرحی به نام مهندسی ارزش که در اجرا و شروع طرح مورد توجه قرار گرفت و اثرات اقتصادی و روش های اجرای کار را تغییراتی داد که  مشخصه های آن موضوع کاهش عمق زهکشی و زه آب ها و استفاده از پوشش مصنوعی زهکشی های زیر زمینی و اجرای پوشش طبیعی استفاده از شن و ماسه بود که این کار با لحاظ کردن مهندسی ارزش اتفاق افتاد.

علاقه بند بیان کرد: از مجموع عرصه طرح 20 الی 25 درصد تحت آبیاری کم فشار و 10 الی 12 درصد زیر آبیاری تحت فشار  قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرحی به وسعت 550 هزار هکتار کشاورزی قطعا با مشکلاتی روبرو است، اضافه کرد: بزرگترین مشکلی این طرح شبکه های اصلی آبیاری و زه کشی و کارهای بالا دستی طرح 550 هزار هکتاری است. کاری که در حال انجام است تکمیل کارهای قبلی وزارت نیرو است. وزارت نیرو تامین آب مانند سدها و ایستگاه های پمپاژ و شبکه های اصلی انتقال آب را انجام می دهد که کارهای بالا دستی است و کاری که ما انجام می دهیم کار تکمیلی است. 

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر خوزستان افزود: شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی کار عمده ما است که در خوزستان مهمترین کار ما زهکشی زیر زمینی است که 128 هزار هکتار تا به امروز زهکشی زیر زمینی انجام گرفته است.

وی گفت: در بحث شبکه های زهکش اصلی انجام گرفته بخش هایی از آن از نظر مشخصات فنی مشکلاتی وجود دارد که الان که در برخی پروژه ها وارد شده ایم که به دلیل همین مشکلات بهره برداری نمی شوند و ما را دچار مشکلاتی کرده است.

علاقه بند گفت: در بخش شبکه های آبیاری، به دلیل عدم توجه به روش آبیاری تحت فشار در احداث شبکه های درجه یک و دو  خصوصا تحت فشار، طراحی هایی که در گذشته انجام و اجرا شده مشکلاتی دارد که رفع آنها مستلزم تامین انرژی است یعنی ما باید هزاران کیلومتر شبکه برق ایجاد و صدها ایستگاه پمپاژ احداث کنیم تا بتوانیم از روش ابیاری تحت فشار که یکی از روش های ابیاری نوین و مورد تاکید است را بتوانیم اجرا کنیم و این به دلیل اشتباهی که در گذشته در ایجاد شبکه های اصلی صورت گرفته است.

وی گفت: در بحث اصلاح روش های آبیاری و زهکشی کاری در این 312 هزار هکتاری که آغاز کردیم به دلیل مشکلات اعتباری موجود در بخش شبکه های اصلی که مربوط به وزارت نیرو است دچار مشکل هستیم که می بایست به طور همزمان اعتبارات مورد نیاز وزارت نیرو و سازمان برق خوزستان تامین شود تا این کار عملیاتی شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: بخش دیگری که از عهده وزارت کشاورزی خارج است  و نیاز به حمایت دارد سرمایه گذاری در بخش های مختلف پس از تولید کشاورزی مانند صنایع تبدیلی، بسته بندی، بازاریابی داخل و خارج کشور  است که این مهم را در جلسات هماهنگی و بحث های کشاورزی که با سازمان جهاد کشاورزی داشته ایم مطرح کردیم.

علاقه بند ادامه داد: یکی از خواسته های کارشناسی ما این است که  از 550 هزار هکتار خوزستان و ایلام چیزی حدود 50 تا 60 هزار هکتار به کشت چغندر قند اختصاص داده شود که در بعد اجرایی و تولیدات حدود 3 میلیون تن به تولیدات بخش کشاورزی افزوده می شود. میزان مصرف آب چغندر قند در هیچ جای کشور با خوزستان قابل مقایسه نیست چرا که کشت این محصول برای خوزستان کشت پاییزه است در صورتی که در نقاط دیگر کشور در کشت بهاره انجام می شود که از در استان خوزستان کشت آن از این جهت بسیار به صرفه است.  همچنین یکی از مزیت های نسبی طرح است که با این کشت تداوم زراعی و تولیدات و رونق اشتغال را در پی خواهد داشت.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص زهاب ها و مجوز های زیست محیطی طرح  گفت: ما با بالا آوردن سطح زهکش ها سعی کردیم مقدار زهاب ها را به حداقل ممکن برسانیم و این در صورتی است که ما تنها در هنگام آبیاری همین زهاب اندک را نیز داریم. همچنین از این جهت که زهکش ها به سطح نزدیک شده اند از میزان شوری زهاب نیز کاسته می شود. در خصوص مجوزهای زیست محیطی و حتی بحث زهکش ها نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مجموعه فعالیت ما در طرح 550 هزار هکتاری ادامه کار وزارت نیرو در احداث سدها و شبکه های آبیاری درجه یک و دو هست و بالطبع وقتی که برای طرح پیشین مجوزهای زیست محیطی اخذ شده است شامل این بخش از کار هم خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار