تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۴۱۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنجمین جشنواره شهر و رسانه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه جشنواره شهر و رسانه شب گذشته با حضور شهردار اهواز، آیت الله حیدری نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای شهر، مسئولین و اصحاب رسانه برگزار شد.

پنجمین جشنواره شهر و رسانه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

این جشنواره که در هشت بخش مصاحبه،خبر،گزارش، تیتر، سرمقاله و یادداشت، مقاله،طراحی و گرافیک و عکس برگزار شده بود با معرفی برترین ها در هر بخش به کار خود پایان داد.

گفتنی است بالغ بر 500 اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره شهر و رسانه ارسال شد بود که پس از بررسی هیئت داوران، نفرات برگزیده معرفی و از آنها تجلیل شد.

بیانیه هیئت داوران و برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل است:

 

بیانیه ی هیات داوران پنجمین جشنواره شهر و رسانه

 جشنواره شهر و رسانه در پنجمین دوره خود، در حالی امروز به ایستگاه آخر رسیده که بیش از پیش حوزه رسانه ی مکتوب،تحت تاثیر شبکه های اجتماعی نسل نو قرار گرفته است.شرایطی که باعث شده افراد بیشتری از اجتماع، بجای آنکه مصرف کننده محض خبر باشند، با ابزار پرکاربرد ارتباطی یعنی تلفن همراه، پای در عرصه تولید محتوا و به اشتراک نهادن آنها بگذارند یعنی آنکه افراد بیشتری به حوزه رسانه ورود کرده اند بی آنکه به شکل تئوریک با تعاریف روزنامه نگاری و کار رسانه ای آشنایی چندانی داشته باشند،لیکن به تولید محتوایی صریح، بی پرده و فاقد آرایه ها می پردازند که درعین حال این توجه تازه شهروندان به کار رسانه ای از طریق شبکه های اجتماعی،برای رسانه های مکتوب ،خبرگزاری ها و پایگاه های خبری هم فرصت است هم تهدید. فرصت از آن بابت که روزنامه نگاران و سردبیران این واقعیت را بپذیرند و به سمت هم افزایی و تعامل با شبکه های اجتماعی و فعالان این حوزه ، منعطف، سیال، چالاک، ارزان و منتقد حرکت کنند و تهدید از آن بابت که حرکت رسانه ها در "راه امن و امان"، غیرمولد ، غیرانتقادی و مصرف کننده منابع بالادستی دیجیتال می تواند در آینده ای نزدیک به انزوای هرچه بیشتر این نسل و نوع رسانه منجر شود.
اما "شهر و رسانه"و ترکیب این دو در شکل دهی به جشنواره ای که به پنجمین دوره خود می رسد قابل اعتنا و بررسی دوباره است و ارزش آن وقتی مضاعف  می شود که دبیرخانه جشنواره در اهواز باشد.کلانشهری که نخلستان ها و دود صنایع آلاینده اش در هم تنیده اند و به لحاظ زیست محیطی در معرض تهدید و آسیب است. متن و حاشیه اش به ادغام درآمده و گستردگی اش کار وسیع خدمات شهری را با مشکل مواجه کرده و استقرارش در سطح و کمترین اختلاف ارتفاع بین مبادی ورودی و خروجی اش، شهر را با مشکل دفع فاضلاب مواجه کرده به طوری که ساده ترین و سنتی ترین راه دفع، به آلایندگی هر چه بیشتر کارون منجر شده که شاهرگ حیاتی دشت خوزستان است و به یکی از عوامل نارضایتی شهروندان منجر و مبدل شده است و جزء تهدیدهای آتی قلمداد می گردد.
رسانه ها را نیز اگر مراقب، دیده بان و راصد در نظر بگیریم چه جای مماشات و پرده پوشی و نگفتنی ها؟ شهر و رسانه در مدنیت،حفظ حقوق شهروندی، پاسداشت حرمت انسان و محیط زیست معیشت او در ارتباط و پیوندند و امروز روز قضاوت بر آثاری است که داوطلب شده اند تا پس از عرضه به مخاطبان و درج در رسانه، مورد داوری این جشنواره قرار گیرند.
آنچه در بررسی کلی آثار به چشم می آید تلاش روزنامه نگاران خوزی برای به تصویر کشیدن و نگاشتن ظرفیت ها،دغدغه ها،آمال و آلام مردمان است و توجه به مخاطراتی که کل خطه را درگیر ساخته همچون تهدید ریزگردها و کم آبی کارون و تبعات آنها بر محیط و دلسوزی قابل تقدیر نسبت به محیط شهری که این روحیه و رویکرد،کاملا مسئولانه و منطقی و وجدانی است. طبیعی ست که در چنین شرایط خطیری می بایست به سمت و سوی تالیف و کار مولد رفت که به تعبیر شاعر « سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر» آن هم در دوره ای که با یک جستجو ساده اینترنتی می توان و می شود به انبوهه ای از اطلاعات سره و ناسره دست یافت. اما پس از آن باید بر دو راهی ایستاد و راهی را برگزید که یا راه درست روزنامه نگاری ست یا راه ساده انگاری و شکستن قیودات حرفه ای نگاشتن و تحقیق است و خدشه دار کردن حقوق مادی و معنوی منابع و مولف های پیشین با کپی پیست های بدون ارجاع به منبع اصلی که به عارضه ای بدخیم، روزنامه نگاری ما را مواجه ساخته است.  حال آنکه براساس آموخته ها از دروس و واحدهای "روش تحقیق" و تاکیدات اساتید بیش از پیش می بایست اخلاق مدارانه با حفظ حقوق دیگری عمل کرد ضمن آنکه همانند و بر نهج سایر فعالان علمی و دانشگاهی ایران و جهان تاکیدمان بر استفاده از منابع اینترنتی در بخش هایی همچون"اطلاعات تکمیلی"و در اختیار گذاشتن امکان مقایسه ای تجربه و موضوعاتی مشابه در سایر جوامع و دوره هاست مانند تجربه و آمار در طریقه جمع آوری، تفکیک و بازیافت زباله یا نحوه ساماندهی دست فروشان در سایر جوامع که می تواند به عنوان منبع و مواد اولیه ای مناسب در اختیار روزنامه نگاران قرار گیرد اما اگر بنا بر آن باشد تجربه سایرین به شکل عریان و بدون دخل و تصرف به نام نویسنده ای دیگر و جامعه ای دیگر مونتاژ شود، مورد تایید نخواهد بود،خاصه عزیزان تازه کار و نوآمده باید توجه داشته باشند که مخاطب یا داوران نیز به راحتی به همان serch و جستجو، مشابه نویسندگان برای راستی آزمایی متون دسترسی دارند.
آفت دیگری که روزنامه نگاری ما از آن رنج می برد عدم تشخیص و تفکیک حوزه ها به شکل دقیق و منطبق بر تعاریف علمی است که ضرورت دارد روزنامه نگاران با وقوف و تامل بیشتری با آن برخورد نمایند.
اهواز کلانشهری مدرن است و نیاز به سنت های مدرن دارد. جشنواره خود روشی مدرن است و در پنجمین سال و دوره خود، در حال تبدیل شدن به سنتی برای شهر و رسانه های اهواز و خوزستان ست که فرصتی مغتنم است و جا دارد از شهردار محترم اهواز،شورای شهر، مجریان،بانیان و فعالان مطبوعاتی،خاصه پرسنل محترم روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز در حمایت از استمرار جشنواره قدردانی کرد و امیدواریم سال به سال بر وسعت و غنای جشنواره افزوده گردد. چنانچه به شکل ملی و منطقه ای و شرکت دادن سایر آثار مطبوعاتی کشورهای همجوار به مرکزیت و محوریت اهواز این کلانشهر تاریخ ساز و موثر برگزار گردد و انشاء اله دیر بپاید.
 
هیئت داوران پنجمین جشنواره شهر و رسانه
مهرماه 94

بخش مقاله:

استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی،اقتصادی، شهری، زیست محیطی و .... دارای سوژه های فراوانی جهت پردازش رسانه ای است که جا دارد روزنامه نگاران خوزستانی با نگاهی دیگرگون و متفاوت نسبت به این موضوعات، نوشتارهای عالمانه و دقیق ارائه دهند تا بتوان در کنار خدمات صورت گرفته با الهام از آن نوشتارها، در توسعه همه جانبه استان بخصوص کلان شهر اهواز گام برداشت. با توجه به همه نکات در نظر گرفته، هیات داوران جوایز این بخش را به شرح ذیل اعلام میدارد:

1-  جایزه نخست این بخش اهداء میشود به آقای شاهین بیرگانی از هفته نامه ندای جنوب به خاطر اثر "مدیرانی که ساز خود را می زنند"
2- جایزه دوم این بخش اهداء میشود به آقای نوید قائدی از پایگاه خبری شوشان به خاط اثر "چرا جوانان کنار کارون قلیان می کشند"
3-  جایزه سوم این بخش اهداء میشود به سرکار خانم مریم باقری از روزنامه همشهری به خاط اثر "عبور از ترافیک با چراغ فرهنگ"

 بخش سرمقاله و یاداشت:

با عنایت به جایگاه سرمقاله و یادداشت به عنوان پیشانی هر رسانه شایسته است صاحب نظران با توجه به درک صحیح تر نسبت به مسائل روز جامعه از این ظرفیت برای تعالی و پیشبرد اهداف توسعه ای استان خوزستان استفاده نمایند

 هیات داوران نفرات برتر این بخش را به شرح ذیل اعلام می دارد:

1-  جایزه نخست این بخش اهداء میشود به آقای شهاب زمانی از روزنامه وحدت به خاطر اثر "خوزستان از هشت سال دفاع مقدس تا 36 سال انتظار توسعه".
2- جایزه دوم این بخش اهداء میشود به آقای محسن حلالی از روزنامه فرهنگ جنوب به خاط اثر "دفاع جانانه شهردار از کارون"
3-  جایزه سوم این بخش اهداء میشود به آقای محمد گلچین زاده از روزنامه همشهری به خاط اثر "پروژه های نیمه تمام"

 بخش تیتر:

در حوزه رسانه خاصه دنیای امروز که بر مدار سرعت، دقت و کوتاه نویسی می چرخد تیتر به تنهایی باید گویای همه زوایای پیدا و پنهان یک متن باشد و آنقدر دارای جذابیت در خوانش و فرم و ... باشد که خواننده را ترغیب به خواندن متن نماید. هرچند برخی تیترهای ارسالی به دبیرخانه جشنواره آنگونه که باید و شاید نتوانسته بودند نظر هیئت داوران را به خود جلب نمایند. اما در کم و کیف بررسی ها تیترهای ذیل چشمگیرتر از سایر آثار تشخیص داده شدند.در همین راستا هیات داوران نفرات برتر این بخش را به شرح ذیل اعلام میدارد:

1-  جایزه نخست این بخش اهداء میشود به آقای جلیل جعفری یزدی از خبرگزاری ایسنا خاطر تیتر"اینجا خاک بر سرت ناسزا نیست".
2- جایزه دوم این بخش اهداء میشود به سرکار خانم عفت فتحی از هفته نامه ندای جنوب به خاطر تیتر"همه عناصر جدول مندلیف در ریه خوزستانی ها "
3-  جایزه سوم این بخش اهداء میشود به آقای محمد گلچین زاده از روزنامه همشهری به خاط تیتر"شهرشب، اسیر ترافیک غروب"

 بخش خبر:

در بخش خبر که بر اساس نظر خبرگان و اساتید حوزه رسانه، اساس سایر شاخه ها و زیر بخش های روزنامه نگاری به شمار می آید، متاسفانه آثار از رسیده به دبیرخانه جشنواره هم از حیث تعداد و هم از حیث کیفیت و تطابق با تعاریف خبر، فاصله چشمگیری با استانداردهای علمی داشته اند. لذا داوران ضمن دعوت از روزنامه نگاران به مطالعه و ممارست بیشتر در حوزه خبر نویسی، در این بخش کسی را شایسته احراز رتبه اول و دوم ندانسته و جایزه سوم این بخش را اهدا می کند به سرکار خانم فاطمه کریم زاده از خبرگزاری ایرنا به خاطر اثر" ادامه اجرای ساخت پل ولایت منوط به همکاری سپاه است"

 بخش گزارش

مستند سازی زندگی شهری ، مشکلات و امکانات موجود در شهر کار گزارش نویسان در حوزه رسانه است. بر همین مبنا گزارش باید جامع تا حد امکان بی طرف و در عین حال دارای اهداف منتقدانه و تعالی بخش باشد. وضعیت زیست محیطی حاکم بر استان خوزستان چنین نگاهی را ایجاب می کند. خوشبختانه گزارش های ارسالی به هیات داوران نشان دهنده التزام اصحاب رسانه به طرح این مشکلات به امید یافتن راه حلی برای آنهاست. از بین آثار ارسالی هیات داوران برندگان این بخش را به شرح ذیل اعلام می نماید:

1- جایزه نخست این بخش اهداء می شود به سرکار خانم سهیلا باوری از خبرگزاری مهر به خاطر اثر "کودکان کار حق کودکی دارند"
2-  جایزه دوم این بخش اهداء میشود به خانم نادره وائلی زاده از روزنامه همشهری به خاطر اثر"70 کپر از بازار عامری جمع آوری شد"
3-  جایزه سوم این بخش اهداء میشود به خانم فاطمه کریم زاده از خبرگزاری ایرنا به خاطر اثر"ساکنان کوی علوی نیازمند حمایت مدیران"


بخش طراحی و گرافیک

در بخش طراحی و گرافیک هیات داوران براساس نظم بین عناصر نوشتاری و تصویری، سهولت خواندن و ترغیب خواننده و دستیابی به زیبایی صفحات، لیات و خلاقیت در صفحه آرایی و خلق روش های نو و جدید، شخصیت و هویت کلی و نیز تبحر در بکارگیری نرم افزارهای به روز نفرات برگزیده را انتخاب نمود:

جایزه اول این بخش را اهداء می کند به سرکار خانم زهرا کوراوند از روزنامه شرتو
جایزه دوم این بخش اهداء می شود به سرکار خانم هدی سلامات از روزنامه وحدت
در این بخش هیات داوران هیچ فردی را شایسته نفر سوم ندانست


بخش عکس

در بخش عکس، هیات داوران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علی هویسی عکاس خبری برجسته خوزستانی که هنگام بازگشت از یک پوشش خبری دچار سانحه شد و دارفانی را وداع گفت، نفرات برتر این بخش را به ترتیب ذیل معرفی می نماید:

هیات داوران این دوره از جشنواره با توجه به زاویه دید متفاوت عکاس، ترکیب بندی مناسب عکس و همچنین انتخاب سوژه جایزه نفر اول را تقدیم می نماید به آقای شهریار هرمزی از روزنامه نور خوزستان
- هیات داوران بر اساس ترکیب بندی عکس، کادر بندی و همچنین حضور عکاس در شرایط سخت و بحرانی و گرد و غبار، جایزه دوم این بخش را به آقای مصطفی غلام نژاد از خبرگزاری ایسنای خوزستان تقدیم می نماید.
- هیات داوران با توجه به حضور به موقع عکاس در محل و نیز شرایط سخت و در معرض خطر قرار داشتن وسایل و تجهیزات عکاسی در باران جایزه نفرسوم را تقدیم می نماید به آقای میلاد اسماعیلی از خبرگزاری ایسنای خوزستان

 بخش مصاحبه:

در بخش مصاحبه آثار ارائه شده خوشبختانه نسبت به سایر حوزه ها از سطح کیفی و غنایی بیشتری برخوردار بوده و امید است با استعدادی که روزنامه نگاران خوزستانی چه در جشنواره های محلی و چه در جشنواره های معتبری سراسری از خود نشان داده اند در آینده نیز این مهم به شکل جدی تر توسط روزنامه نگاران و رسانه ها دنبال شود.

هیئت داوران بر اساس معیارهای ارئه شده و با توجه به انتخاب سوژه در دسترس اما مورد غفلت قرار گرفته و نوع گفتگو که به سوژه این امکان را می دهد که نحوه زندگی خود را شفاف در معرض دید مخاطب قرار دهد و همچنین احاطه گفتگو کننده به موضوع گفتگو نفرات برتر در این بخش را به شرح ذیل اعلام می نماید:

جایزه نخست این بخش تعلق می گیرد به آقای آل کثیر از خبرگزاری مهر به خاط اثر چالش های آتش نشان شدن یک زن
جایزه دوم این بخش تعلق می گیرد به آقای علی میلاسی از هفته نامه ندای جنوب به خاطر اثر بودجه 1239 میلیاردی شهرداری را با توجه به شرایط موجود شهری و قابل تحقق بسته ایم
جایزه سوم این بخش تعلق می گیرد به سرکار خانم ایناس عبدالخانی از روزنامه همشهری به خاطر اثر این مرد سرما می فروشد
:
:
:
آخرین اخبار